pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
raf

pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door raf »

Hoe zit het eigenlijk als je in een straat rijdt zonder parkeervakken waar er om de 15-20 meter een wagen(s) geparkeerd staan. Moet je dan elke keer naar links en rechts pinken en steeds weer naar de rechterkant van de rijbaan gaan of mag je (zolang er geen tegenligger aankomt) eenmaal naar links pinken en dan die volledige (onderbroken) rij geparkeerde wagens voorbij rijden en pas na de laatste wagen terug naar rechts gaan?
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door GRO »

Telkens je opnieuw naar links of naar rechts aan het stuur draait om geparkeerde auto's voorbij te rijden, moet je de richtingsaanwijzers gebruiken.
(Uitspraak rechtbank: bij de minste zijdelinkse verplaatsing...)

Je mag uiteraard meerdere geparkeerde auto's in een keer voorbijrijden.

Zie ook in het PRAKTIJKBOEK van Gratis Rijbewijs Online
DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
raf

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door raf »

Maar moet je ook elke keer weer naar rechts gaan als ze met tussenruimtes van bijvoorbeeld een 20m uit elkaar geparkeerd staan?
Doremifasol

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door Doremifasol »

Ik vroeg dit onlangs ook aan mijn instructeur van de rijschool. Hij zei mij dat dit niet moet gedaan worden altijd pinken als je iemand of iets voorbijgaat. Wel als het verwarring zou kunnen brengen als je het niet doet (doordat je er even stil achter moet staan of wanneer je te fel moet uitwijken om het voorbij te kunnen steken)...

Heb straks examen... Zal ik dan toch maar altijd pinken??
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door BuBbA »

Ja, altijd pinken. Neem het risico niet dat de examinator een andere mening heeft dan je instructeur. Je kan nooit teveel pinken, enkel te weinig.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door Jari »

Altijd pinken op je examen!
Ik moest in een straat met een soort van wegversmallingen rijden en ik gebruikte telkens mijn pinkers en mijn examinator vond dat ik daarmee overdreef :p (er was verder ook geen kat in die straat) maar goed, dàn weet je dat hij er zo over denkt en dan kan je het achterwege laten, maar ik zou het zeker doen!!! anders heb je nog kans dat ze je buizen omdat je niet gepinkt hebt en dat zou natuurlijk wel **** zijn!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door de rijprof »

De ene examinator is de andere niet.
Volgens het verkeersreglement moet je pinken bij elke zijdelingse verplaatsing.
Je kunt best zo veel mogelijk volgens de regels rijden.
Men kan je geen fout aanrekenen als je doet wat je moet doen.
Men kan je wel een fout aanrekenen als je iets niet doet wat je wel had moeten doen.

Anderzijds moet je ook niet overdrijven bij een lichte geleidelijke verplaatsing over een relatief korte afstand.
Maak er ook geen kerstboomverlichting van.
Gebruik je pinkers om andere weggebruikers tijdig te waarschuwen en je intenties duidelijk te maken.
Hou het duidelijk en simpel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
raf

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door raf »

Beste Rijprof,

Hoe zit het dan met het tweede deel van mijn vraag: "Maar moet je ook elke keer weer naar rechts gaan als ze met tussenruimtes van bijvoorbeeld een 20m uit elkaar geparkeerd staan?"?
Doremifasol

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door Doremifasol »

Nee dat moet je duidelijk niet. Mijn examinator zei me dat ik te veel zigzagde. En dat dat niet nodig is omdat je weet dat je nadien toch opnieuw voorbij die auto's moet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: pinkers gebruiken bij geparkeerde wagens

Bericht door de rijprof »

Beste Rijprof,

Hoe zit het dan met het tweede deel van mijn vraag: "Maar moet je ook elke keer weer naar rechts gaan als ze met tussenruimtes van bijvoorbeeld een 20m uit elkaar geparkeerd staan?"?
Hangt af van je snelheid.
Volgens het verkeersreglement moet je zo dicht mogelijk bij de rechterrand rijden.
Als je naar rechts kunt, moet je rechts rijden, maar je moet ook tijdig beginnen uitwijken.
Je kunt daar geen vaste regel opplakken.
Wat is 20 meter aan 50 km/u en wat is 20 meter aan 20 km/u. ?
Heel verschillend!
Aan 50 km/u zul je nauwelijks naar rechts kunnen op 20 meter want je moet al beginnen uitwijken.
Aan 20 km/u kun je al wat meer naar rechts alvorens je moet beginnen uitwijken.

Rij zoveel mogelijk rechts maar wijk ook tijdig uit.
Het is een beetje zoeken naar de gulden middenweg.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie