eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
patrick...

eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door patrick... »

Ik ga praktijklessen volgen in een erkende rijschool voor rijbewijs b en dit zonder eerst geslaagd te moeten zijn voor mijn theorie-examen b.Ik heb besloten om 24 maanden praktijklessen te gaan volgen bij een erkende rijschool en ik neem elke week 2 uren praktijklessen,naar die 24 maanden ga ik eerst mijn theorie-examen b afleggen in het examencentrum.Kijk dit vindt ik nu een voordeel dat je niet moet geslaagd zijn voor je theorie-examen b en je mag toch met de auto leren rijden zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te hebben.Dan zal ik wel kunnen autorijden na 24 maaanden en ben ik dan ook klaar voor praktijk-examen b te gaan,want dan heb ik toch al 2 uren praktijklessen per week maal 52 weken in jaar leren autorijden maal 2 jaar is in totaal 208 praktijklessen op zitten,dan zal ik wel heel goed kunnen autorijden en heel veel kans maken dat ik voor de eerst gaat slagen voor mijn praktijk-examen b.

ik zit met deze vragen nog,zou ik naar 208 praktijklessen te hebben genomen in erkende rijschool nu heel goed auto kunnen rijden en onmiddelijk slagen voor mijn praktijk-examen b.
Waarom mag ik zoveel uren praktijklessen b volgen bij een erkende rijschool zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te moeten hebbben en je mag theorie-examen b gaan afleggen naar dat je eerst heb leren autorijden heb,veel rijscholen vinden dat geen goede idee eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen gaan afleggen,waarom doen dan de rijscholen daar niets tegen dat deze wegcode nog bestaat.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Stefan Peeters »

Dat weten wij niet waarom de rijscholen daar niets aan doen maar dat weten wij wel dat het geen goed idee is om eerst te gaan praktijklessen volgen en pas daarna theorieexamen te gaan afleggen omdat je dan tijdens de praktijklessen de theorie nog niet kent en de instructeur dus veel werk zal hebben om je te leren rijden volgens de wegcode.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door peter3000 »

patrick... schreef:Ik ga praktijklessen volgen in een erkende rijschool voor rijbewijs b en dit zonder eerst geslaagd te moeten zijn voor mijn theorie-examen b.Ik heb besloten om 24 maanden praktijklessen te gaan volgen bij een erkende rijschool en ik neem elke week 2 uren praktijklessen,naar die 24 maanden ga ik eerst mijn theorie-examen b afleggen in het examencentrum.Kijk dit vindt ik nu een voordeel dat je niet moet geslaagd zijn voor je theorie-examen b en je mag toch met de auto leren rijden zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te hebben.Dan zal ik wel kunnen autorijden na 24 maaanden en ben ik dan ook klaar voor praktijk-examen b te gaan,want dan heb ik toch al 2 uren praktijklessen per week maal 52 weken in jaar leren autorijden maal 2 jaar is in totaal 208 praktijklessen op zitten,dan zal ik wel heel goed kunnen autorijden en heel veel kans maken dat ik voor de eerst gaat slagen voor mijn praktijk-examen b.

ik zit met deze vragen nog,zou ik naar 208 praktijklessen te hebben genomen in erkende rijschool nu heel goed auto kunnen rijden en onmiddelijk slagen voor mijn praktijk-examen b.
Waarom mag ik zoveel uren praktijklessen b volgen bij een erkende rijschool zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te moeten hebbben en je mag theorie-examen b gaan afleggen naar dat je eerst heb leren autorijden heb,veel rijscholen vinden dat geen goede idee eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen gaan afleggen,waarom doen dan de rijscholen daar niets tegen dat deze wegcode nog bestaat.
Waarom zou je nadien je theorie gaan afleggen? Leer het gedurende één week intensief en je bent er heus wel klaar voor.

Zelfs mensen die wel hun theorie hebben afgelegd, hebben het niet gemakkelijk de eerste weken dat ze leren rijden: theorie in praktijk omzetten is niet altijd even simpel, je bent je aan het concentreren op andere weggebruikers waardoor je soms maar een fractie van een seconde hebt om je de juiste verkeersregel te herinneren,...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door de rijprof »

Waarom? Rijscholen maken de wetten niet.
Als je een zelfbouwmeubel in elkaar wil steken, begin je dan met onmiddellijk te proberen wat er past of niet, of kijk je eerst naar het het plannetje?
Het kan je veel tijd en moeite besparen. En tijd is geld.
Als je 23.712 € teveel hebt, geen probleem om veel lessen te nemen, maar ik denk dat de instructeur-praktijk niet veel zal vertellen over de specifieke theoretische vragen i.v.m. parkeren en stilstaan, maximum toegelaten massa, ongeval, milieu, lading, alcoholcontrole, enz...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door bert.covens »

patrick... schreef:Ik ga praktijklessen volgen in een erkende rijschool voor rijbewijs b en dit zonder eerst geslaagd te moeten zijn voor mijn theorie-examen b.Ik heb besloten om 24 maanden praktijklessen te gaan volgen bij een erkende rijschool en ik neem elke week 2 uren praktijklessen,naar die 24 maanden ga ik eerst mijn theorie-examen b afleggen in het examencentrum.Kijk dit vindt ik nu een voordeel dat je niet moet geslaagd zijn voor je theorie-examen b en je mag toch met de auto leren rijden zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te hebben.Dan zal ik wel kunnen autorijden na 24 maaanden en ben ik dan ook klaar voor praktijk-examen b te gaan,want dan heb ik toch al 2 uren praktijklessen per week maal 52 weken in jaar leren autorijden maal 2 jaar is in totaal 208 praktijklessen op zitten,dan zal ik wel heel goed kunnen autorijden en heel veel kans maken dat ik voor de eerst gaat slagen voor mijn praktijk-examen b.
Zonder je praktische vaardigheden te willen onderschatten, maar DAAR heb ik toch m'n twijfels over. Heel veel tijd gaat al verloren doordat je een aantal elementaire basisregels nooit gestudeerd hebt. Neem nu maar de begrippen die de Rijprof opgesomd heeft. En vroeg of laat heb je die termen wel degelijk nodig in 't verkeer (ttz je moet dan toch weten waarover 't gaat). Trouwens: OOIT zal je toch door dat theorie-examen moeten. En het zal jou veel geld, (en de instructeur veel speeksel) sparen als je 't in die volgorde aanpakt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door GRO »

Kijk dit vindt ik nu een voordeel dat je niet moet geslaagd zijn voor je theorie-examen b en je mag toch met de auto leren rijden zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te hebben.
???????????????????????????

De praktijkopleiding dient om het rijden onder de knie te krijgen en de regels van de wegcode, die je intussen grondig kent, in de praktijk te leren toepassen.

Nu moet je mij eens uitleggen hoeveel tijd een rijschoolinstructeur of een begeleider verspeelt als jij het niet nodig vindt om vooraf de regels, die je in praktijk gaat leren toepassen, te leren.

IDEM:

Handig dat je in sommige Afrikaanse landen een huis mag bouwen, zonder vooraf een plan te maken en alles grondig te bestuderen. Dat plan en alles grondig bestuderen kan ik na de bouw nog maken en doen.
Patrick.....

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Patrick..... »

Ik denk dat het veel beter en gemakkelijk is eerst je theorie zo leren bij mij je thuis en dan als ik heel goed auto rijden kan,dan pas theorie-examen b gaan afleggen,omdat je het dan beter begrijp en verstaat al die thoerie-examen b vragen op het examencentrum en veel vlugger geslaagd bent voor je theorie-examen b.De wegcode laat het toe,waarom dan geen gebruikt van maken eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b gaan afleggen ! De regering moeten zo dom niet zijn om deze wegcode toe te laten om zonder een voorlopige rijbewijs b te rijden zolang je wil in een erkende rijschool ?
Gast

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Gast »

GRO schreef:
Kijk dit vindt ik nu een voordeel dat je niet moet geslaagd zijn voor je theorie-examen b en je mag toch met de auto leren rijden zonder een voorlopige rijbewijs b op zak te hebben.
???????????????????????????

De praktijkopleiding dient om het rijden onder de knie te krijgen en de regels van de wegcode, die je intussen grondig kent, in de praktijk te leren toepassen.

Nu moet je mij eens uitleggen hoeveel tijd een rijschoolinstructeur of een begeleider verspeelt als jij het niet nodig vindt om vooraf de regels, die je in praktijk gaat leren toepassen, te leren.

IDEM:

Handig dat je in sommige Afrikaanse landen een huis mag bouwen, zonder vooraf een plan te maken en alles grondig te bestuderen. Dat plan en alles grondig bestuderen kan ik na de bouw nog maken en doen.

Als ik mijn wegcode heel goed kent en de rijinstructeur ziet dat ik mijn wegcode heel goed kent en de wegcode laat dat toe,dan zie ik niet in wat de rijinstructeur daar gaat op zeggen ?
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Als ik mijn wegcode heel goed kent en de rijinstructeur ziet dat ik mijn wegcode heel goed kent en de wegcode laat dat toe,dan zie ik niet in wat de rijinstructeur daar gaat op zeggen ?
Als je de wegcode dan toch zo goed kent, is het toch geen probleem om ineens maar het examen te gaan afleggen ... :?:

Gezien je pas examen mag gaan doen na minstens 3 maanden in bezit te zijn van een voorlopig rijbewijs B, bewijs je jezelf er ook geen dienst mee ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 23 jan 2010, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Stefan Peeters »

Wel, eigenlijk heb je groot gelijk.
Doe gerust je zin en werk je opleiding af op de manier die jij het best vindt. Laat je ons achteraf weten wat je ervan vond?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door de rijprof »

Bouw eerst een dak. Daarna de zolderkamers. Dan het eerste verdiep en daarna het gelijksvloers.
De fundamenten hou je voor het laatst.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Benny Stinkens »

Ik vind het ook alles behalve verstandig, maar anderzijds heeft Patrick..... wel een punt. :idea:

Waarom laat de regering dit toe :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Zeno

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Zeno »

Er bestaan sites zoals DEZE en forums zoals DIT waar je verondersteld bent je theorie beter te kunnen leren dan een groot deel die tegenwoordig MET rijbewijs zich op de openbare weg bevinden.
Dus waarom niet :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door de rijprof »

Waarom laat de regering dit toe?

Omdat men dan reeds praktijklessen kan reserveren (soms zijn er wachtlijsten van enkele weken)
en in tussentijd kan men het theorie-examen gaan afleggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: eerst leren autorijden en dan pas theorie-examen b afleggen.

Bericht door Jari »

Ik ken iemand die aan rijlessen is mogen beginnen zonder het bewijs van zijn theorie, maar er werd hem wel gevraagd dit zo snel mogelijk (liefst nog voor de eerste les) te gaan doen.
Plaats reactie