Wanneer moet ik bij hevige regenval het achtermistlicht aansteken?
A/ Altijd.
B/ Als de zichtbaarheid kleiner is dan 100 meter.
C/ Als de zichtbaarheid kleiner is dan 200 meter.
Als juiste oplossing wordt er "A / altijd" weergegeven. Dit klopt volgens mij niet vermits :
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 30: Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
30.1. Motorvoertuigen
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
Dit klopt uiteraard wel, en je hebt zelf de reden gegeven:
Bezoeker schreef:
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Artikel 30: Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen 2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsookbij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit(J. Cruijff)
Niet akkoord, u vergeet het eerste lid te lezen...
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
Ik vergeet niets te lezen, ik citeer enkel wat belang heeft om de vraag te beantwoorden...
Er staat in de wegcode dat tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, achteraan het voertuig altijd de rode lichten gebruikt moeten worden.
Daarna staat er: Bovendien, dat wil zeggen bovenop de eerste regel, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten,dat geldt dus bijvoorbeeld niet voor brom- en motorfietsen, maar wel voor auto's, moeten het is dus verplicht deze lichten dat zijn dus die achtermistlichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m dat is dus een van de omstandigheden waarin het verplicht is, alsook dat betekent "en" bij felle regen. Dat is dus de tweede omstandigheid waarin de achtermislichten gebruikt moeten worden.
Nog gedetailleerder kan ik het niet uitleggen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit(J. Cruijff)