gast22222 schreef:Uiteraard. WOuter heeft het door. Wouter, voor de manouvers kiest een examinator zowiso een minder drukke weg. Maak jij dus niet te veel zorgen daarover. Gewoon OPLETTEN voor de andere vervoers terwijl jij de manouvers doet. Voor de rest gewoon opletten voor de lichten, verplichte verkeersborden, zone 30, overstekplaats voor de voetgangers. En gewoon met de gepaste snelheid rijden. Dus HEEL belangrijk. Stress ga jij zowiso hebben. Een heel gewone reactie. Maar een keer dat jij aan het rijden ben, gaat het veel beter gaan.
Bedankt! Ik heb dit gelezen na mijn examen en achteraf gezien heb je gelijk... Je moet inderdaad opletten op deze onderwerpen die je aangeeft
EXAMENCENTRUM: GENT
- In welk examencentrum ben je geweest?
sint denijs westrem (Gent)
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden in een (nogal vrij) smalle straat en de examinator zei me dat ik mijn auto mocht draaien, hij gaf niet aan waar of dergelijke. Aangezien ik een erg lange auto had heb ik dit in 3 à 4 maal moeten doen, maar dat was blijkbaar geen probleem.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Toen ik gedraaid was en in een andere straat terecht kwam zei de examinator "je mag je achter diene grijzen parkeren" dus deed ik dit. Pinken naar rechts, achteruit in S-vorm achter de auto rijden, gevolgd met een beetje vooruit rijden tot ik een meter achter de auto voor me stond (met de pinker uit natuurlijk). Toen zei ie me 'verlaat de auto alsof u boodschappen gaat doen, stap naar de stoep en keer terug.'. Ik deed mijn lichten uit, motor uit, handrem op, sleutels uittrekken (bij het uisttappen eens achter me gekeken, in de spiegel gekeken, door de deuropening gekeken en dan pas uitgestapt), auto op slot en naar de stoep en terug. Ik had mezelf erop betrapt dat ik bij het stappen naar de stoep niet in het tegengestelde verkeer liep, maar dat was blijkbaar niet zo een groot probleem want de examinator heeft er noooit iets over gezegd.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bij mijn eerste maal van het examen werd gevraagd waar ik de banden moest oppompen (het ventieltje aanduiden) en toen moest ik iets meer vertellen over de banden (slijtage-indicatoren, bandenspanning, etc...) wat me opviel bij mijn twee keer was dat de examinator me enkel vroeg om aan te duiden waar ik mn banden op moet pompen en that's it.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Ik ben met mijn vader als begeleider geweest, geen rijschool gevolgd.
Bijkomende info:
Voor iedereen die de eerste keer zijn praktisch rijexamen aflegt in het examencentrum van Sint Denijs Westrem: Don't worry het valt allemaal enorm goed mee. De eerste keer dat je gaat zal je natuurlijk bakstenen schijten maar het is zeker en vast haalbaar hoor! Persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de eerste maal 50% slaagkansen biedt. Aangezien je niet weet hoe het zal verlopen en dergelijk, de zenuwen zijn dan ook enorm groots en dat beinvloed enorm veel. De tweede maal heb je 90% slaagkansen, je weet wat je moet verwachten en waarop je moet letten. Ikzelf had bij mijn eerste poging de malchance dat ik 4x oranje lichten heb gehad, de eerste 3 kon ik nog op tijd stoppen maar bij de laatste reed ik 70 en toen het licht oranje werd wou ik stoppen maar was ik de lichten al voorbij, ik reed nog een beetje en dacht 'ik zal doorrijden' maar de examinator zei dat ik moest blijven staan (zowat 10 a 15 meter voorbij de lichten

) op zich niet zo erg maar als daar andere fouten bijkomen zoals stilvallen en dergelijke dan zal dat meer doorwegen.
Het beste dat je kan doen is enkele weken op voorhand veel rondrijden rond het examencentrum, zodat je al een beetje de wegen in die omtrek kent. dan moet je niet meer zo uitkijken naar de snelheidslimieten en verkeersborden want je hebt het al verschillende keren gedaan en weet het zowat al een beetje. Nog een goeie oefening is om aan de uitrit van het examencentrum te wachten tot iemand uitrijdt die zijn examen aflegt (zie of er 3 man in de auto zit en en 'L' vanachter hangt) en die dan achtervolgen. Zo heb je een beeld van hoe de examenritten eruit zien. Verder hebben ze bij mij ook goed gekeken naar mijn manier van rijden, wanneer verleggen of wanneer niet. De eerste maal zei de examinator dat ik niet in neutraal mocht leggen als ik uitbolde voor te remmen voor een rood licht bv. daarvoor alleen al kreeg ik een onvoldoende, ook niet genoeg verkeersinzicht, stilvallen, en nog allemaal dingen. En 2weken later ga ik nog eens en ik had niets van opmerkingen (behalve dat ik wat meer gas mocht geven in de bochten als het gesneeuwd heeft= meer grip ofzoiets). Dus het hangt af van welke examinator ook blijkbaar, maar het is al bij al enorm te doen hoor!
Doe het goed!