**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Dominique.

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Dominique. »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

In welk examencentrum ben je geweest? ALKEN

- Zat de examinator naast of achter jou? RECHTS ACHTER

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? ZELF MOGEN KIEZEN

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? PARKEREN ACHTER GRIJZE AUTO DIE MET DE NEUS NAAR MIJ STOND , EN OOK ERG SCHEEF , IK HEB OP GEVOEL GEPARKEERD OP ONGEVEER 10CM VAN DE BOORD EN DAT WAS PRIMA ;

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? REMVLOEISTOF, BANDENSPANNING, SPIEGELS ONTREGELEN EN TERUG GOED ZETTEN ,UITLEG OVER DE ZITPOSITIE , PINKERS , MISTLICHTEN ,CLAXON ,ONTWASEMING VOOR ACHTER

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? BEGELEIDER (5JAAR GELEDEN EEN POGING GEWAAGD MET 20UUR RIJLES ====> GEBUISD TOEN AANGEZIEN MIJN INSTRUCTOR MIJ EIGENLIJK NIKS HAD GELEERD .TOEN ZELF GEOEFEND MET MIJN EIGEN AUTO EN DE LAATSTE WEEK MET MIJN MOEDER HAAR AUTO ; EN OOK 2WEKEN VOOR HET EXAMEN 2UUR RIJLES GENOMEN ; OP DIE 2UUR HEB IK MEER GELEERD DAN OP DIE 20UUR VAN DE INSTRUCTOR 5JAAR GELEDEN ;

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? MIJN TANTE ? DE EERSTE MAAL DAT DIE NAAST ME ZAT ALS BEGELEIDER , IK HEB STEEDS GEOEFEND MET MIJN MOEDER MAAR DIE BEZORGDE ME STEEDS ENORME STRESS , IK HAD OOK BANG DAT ZE NIET KON ZWIJGEN AANGEZIEN HET EEN SPRAAKWATERVAL IS :mrgreen:

VERDER MOCHT IK VERTREKKEN ,RICHTING EXPRESS WEG ROTONDE GENOMEN EN RICHTING GROTE RING .
DAARNA MOCHT IK DOORRIJDEN MAAR LINKSAF GEREDEN OMDAT IK ER NIET INMOCHT ,TOEN EEN RITJE RICHTING WIMMERTINGEN ALLES VERLIEP VLOT . INSTRUCTOR MOEST SOMS 2X AANGEVEN DAT IK NAAR LINKS MOEST AANGEZIEN HET NOG ZO DONKER WAS DAT HIJ ZICHZELF MOEST CORRIGEREN .TOEN TERUG RICHTING ALKEN WAAR IK NET VOOR HET CENTRUM EEN STRAAT MOEST INRIJDEN EN OP EIGEN INITIATIEF MOCHT KEREN .TOEN 200METER VERDER KWAMEN WE TERUG AAN ; PRECIES 40MIN GEREDEN ;

IK WAS DUS GESLAAGD , HIJ ZEI DAT IK EEN PRIMA BESTUURDER WAS . EN DAT DEED ME ENORM DEUGD :D :D :D

BIJ DEZE ENORM BEDANKT VOOR DE HULP DOOR DEZE SITE , DE PRAKTIJKGIDS EN DE VERDERE INFO DIE IK HIER KON VINDEN HEBBEN ME ENORM GEHOLPEN ;

EN DE EXAMINATORS ZIJN HELEMAAL NIET ZUUR OF SLECHT , DIT LIJKT VOLGENS MIJ ZO DOOR DE STRESS

VEEL SUCCES AAN ALLEN DIE MOETEN GAAN VOOR HUN PRAKTISCH EXAMEN ; EN DENK ERAAN DE EXAMINATORS ZIJN OOK GEWOON MAAR MENSEN :wink:

EN NU GA IK ENKELE RIJLESSEN VOLGEN VOOR HET BESTUREN VAN EEN AANHANGER .

GROETEN DOMINIQUE
Jari

Bericht door Jari »

Proficiat Dominique :)
Jerren

Bericht door Jerren »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

- In welk examencentrum ben je geweest
Sint Denijs Westrem (Gent)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator achteraan, begeleider vooraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij stuurde mij in een rustige straat in waar vrij veel auto's geparkeerd stonden, ik mocht zelf kiezen waar, een plek waar ik tussen de auto's kon mij rechts gezet en dan gekeerd in 3 keer zoals het moest zonder problemen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
We kwamen in een vrij rustige baan met veel overzicht, ik moest parkeren "achter de grijze wagen". Had mij eerst rechts opzij gezet om een andere auto te laten passeren dan ingeparkeert zoals het moest. Dan moest ik uitstappen en sebiet weer instappen zei hij, deur moest niet op slot.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Oliepijl nakijken
Pinkers ( R & L )
Dimlichten
Remlicht
Claxon
Hij vroeg " staan u stoel en spiegels goed ?" en ik bevestigde en da was al voldoende, mocht dan vertrekken.

- De weg (ongeveer)
Moest toen we uit het examencentrum reden al meteen rechts (dus niet naar die slechte kasseien rechtdoor) daan kwamen we in een wijk denk waar het zone 30 was. Kwamen na die wijk uit aan de sneppebrug, daarover meteen rechts en volgen richting station. In een van die straten richting station mocht ik mij parkeren. Op de baan die parallel van het spoor liep mocht ik een zijstraat in om mij te keren, dan volgen tot het rondpunt (waar de bussen 70, 71, ... vertrekken nr de pinte enzo) daar rond, voskenslaan in, sterre op richting UZ, daar straat nr rechts, kruispunt over en R4 op, dan volgende afrit er meteen af en richting Sint denijs/Latem/E40, daar moest ik richting St Denijs en meteen als we op de kortrijkse steenweg zaten al terug rechts (het baantje richting examencentrum) dat nog afgereden en dat was het :)

- Examinator
Klein, grijs mannetje, niet speciaal vriendelijk/irritant, gewoon zakelijk. Legde mij uit in de auto voor we vertrokken wat we gingen doen, hij zei me duidelijk de richting en waar we gingen parkeren en keren.

Examinator stapte uit en zei meteen je bent geslaagd, 1 kleine opmerking was dat ik best de dimlichten aanstak bij dit miezerige weer, verder geen enkele opmerking!

Resultaat: geslaagd
1. Bediening voertuig: voorbehoud
1.11 Lichten
Ibowts

Bericht door Ibowts »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Voorafgaande controles: Ik moest zeggen hoe ik weet dat mijn banden al dan niet versleten zijn. De motorkap moest ik niet opendoen. Ik moest in de auto zitten met mn raam open en ik moest de dim, mist, stand, remlichten en pinkers aanzetten.

De examinator zat achterin. Ik moest s parkeren achter een door hem aangetoonde auto. Ik moest keren in een straat, op een willekeurige plek in die straat.

Resultaat:geslaagd
Datum: vandaag 31.12.2009
GAST NOGMAALS

Bericht door GAST NOGMAALS »

EXAMENCENTRUM: BREE

Schuinachter mij
hij zij gewoon na dit kruispunt mag je in deze straat keren, dus volledige eigen keuze
in een mooie s-vormige bocht parkeren achter een grijze auto(deel waar ik gebuisd ben), ik was perfect geparkeerd van eerste poging MAAR heb de tegenliggers niet eerst doorgelaten dom dom dom van me!
waar ik het oliepeil contoleerde en waar ik de olie aanvulde, de dimlichten, achtermist licht, voor en achter pinkers, voorste ruitenwissers
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
met rijschool, heb ook 20u rijschool gevolgd als opleiding, was zo blij dat ik er vanaf kon zijn en dan buizen ze mij voor dat, ok het is wel het ingevaar bregen van de tegenligger en van jezelf, eigen domme fout, volgende keer beter, voor iedereen die voor 1e keer op moet binnekort of ooit in de toekomst, lat die zenuwe achterwege, ik was gewoon ziek van de zenuwen ook voor deze eerste keer maar was ECHT niet nodig, ik had nu wel een heel toffe examinator, van men instucteur had ik meer schrik als van hem.
gast22222

Bericht door gast22222 »

Kans is miniem dat jij voor het eerste keer op jij praktijk examen door zal zijn. Nogal iets totaal nieuw en bovendien jij weet niet 100% zeker hoe het gaat verlopen. Vooral met een goede strenge instructeur oefenen en onbekende wegen ontdekken. Op het druk verkeer proberen te rijden.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

gast22222 schreef:Kans is miniem dat jij voor het eerste keer op jij praktijk examen door zal zijn. Nogal iets totaal nieuw en bovendien jij weet niet 100% zeker hoe het gaat verlopen. Vooral met een goede strenge instructeur oefenen en onbekende wegen ontdekken. Op het druk verkeer proberen te rijden.
:?: Kan je dit eens vertalen? Ik begrijp er niets van.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jetson

Bericht door Jetson »

gast22222 schreef:Op het druk verkeer proberen te rijden.
Ja, voor elke auto die je raakt op je examen krijg je een bonuspunt 8)
Nee serieus waar heb je het in godsnaam over??
Wouter

Bericht door Wouter »

Jetson schreef:
gast22222 schreef:Op het druk verkeer proberen te rijden.
Ja, voor elke auto die je raakt op je examen krijg je een bonuspunt 8)
Nee serieus waar heb je het in godsnaam over??
Meneer/mevrouw bedoeld hiermee om zoveel mogelijk op drukkere verkeerspunten rijden. In gent zal dit bijvoorbeeld de sterre, dampoort, Gent-Sint-Pieters station (als het niet meer onderbroken ligt), Charles De Kerkhovelaan, etc... zijn, vooral in de spits lijkt me. :)

Ik heb morgen mijn praktijk-examen (voor de tweede keer) om 7u40. Ik vermoed dat dit tijdens de spits is? Ik moet rijden in Gent (vanaf het examencentrum aan Sint-Denijs-Westerm). Heeft er iemand enkele tips aub? De eerste keer was ik niet geslaagd omdat ik twee maal ben stilgevallen (bergop en op bevroren ijs) en niet tijdig kon stoppen voor het oranje licht...

alvast bedankt!
gast22222

Bericht door gast22222 »

Uiteraard. WOuter heeft het door. Wouter, voor de manouvers kiest een examinator zowiso een minder drukke weg. Maak jij dus niet te veel zorgen daarover. Gewoon OPLETTEN voor de andere vervoers terwijl jij de manouvers doet. Voor de rest gewoon opletten voor de lichten, verplichte verkeersborden, zone 30, overstekplaats voor de voetgangers. En gewoon met de gepaste snelheid rijden. Dus HEEL belangrijk. Stress ga jij zowiso hebben. Een heel gewone reactie. Maar een keer dat jij aan het rijden ben, gaat het veel beter gaan.
Wouter

Bericht door Wouter »

gast22222 schreef:Uiteraard. WOuter heeft het door. Wouter, voor de manouvers kiest een examinator zowiso een minder drukke weg. Maak jij dus niet te veel zorgen daarover. Gewoon OPLETTEN voor de andere vervoers terwijl jij de manouvers doet. Voor de rest gewoon opletten voor de lichten, verplichte verkeersborden, zone 30, overstekplaats voor de voetgangers. En gewoon met de gepaste snelheid rijden. Dus HEEL belangrijk. Stress ga jij zowiso hebben. Een heel gewone reactie. Maar een keer dat jij aan het rijden ben, gaat het veel beter gaan.
Bedankt! Ik heb dit gelezen na mijn examen en achteraf gezien heb je gelijk... Je moet inderdaad opletten op deze onderwerpen die je aangeeft ;-)

EXAMENCENTRUM: GENT

- In welk examencentrum ben je geweest?
sint denijs westrem (Gent)

rechts achter me

We reden in een (nogal vrij) smalle straat en de examinator zei me dat ik mijn auto mocht draaien, hij gaf niet aan waar of dergelijke. Aangezien ik een erg lange auto had heb ik dit in 3 à 4 maal moeten doen, maar dat was blijkbaar geen probleem.

Toen ik gedraaid was en in een andere straat terecht kwam zei de examinator "je mag je achter diene grijzen parkeren" dus deed ik dit. Pinken naar rechts, achteruit in S-vorm achter de auto rijden, gevolgd met een beetje vooruit rijden tot ik een meter achter de auto voor me stond (met de pinker uit natuurlijk). Toen zei ie me 'verlaat de auto alsof u boodschappen gaat doen, stap naar de stoep en keer terug.'. Ik deed mijn lichten uit, motor uit, handrem op, sleutels uittrekken (bij het uisttappen eens achter me gekeken, in de spiegel gekeken, door de deuropening gekeken en dan pas uitgestapt), auto op slot en naar de stoep en terug. Ik had mezelf erop betrapt dat ik bij het stappen naar de stoep niet in het tegengestelde verkeer liep, maar dat was blijkbaar niet zo een groot probleem want de examinator heeft er noooit iets over gezegd.

Bij mijn eerste maal van het examen werd gevraagd waar ik de banden moest oppompen (het ventieltje aanduiden) en toen moest ik iets meer vertellen over de banden (slijtage-indicatoren, bandenspanning, etc...) wat me opviel bij mijn twee keer was dat de examinator me enkel vroeg om aan te duiden waar ik mn banden op moet pompen en that's it.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Ik ben met mijn vader als begeleider geweest, geen rijschool gevolgd.

Bijkomende info:

Voor iedereen die de eerste keer zijn praktisch rijexamen aflegt in het examencentrum van Sint Denijs Westrem: Don't worry het valt allemaal enorm goed mee. De eerste keer dat je gaat zal je natuurlijk bakstenen schijten maar het is zeker en vast haalbaar hoor! Persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de eerste maal 50% slaagkansen biedt. Aangezien je niet weet hoe het zal verlopen en dergelijk, de zenuwen zijn dan ook enorm groots en dat beinvloed enorm veel. De tweede maal heb je 90% slaagkansen, je weet wat je moet verwachten en waarop je moet letten. Ikzelf had bij mijn eerste poging de malchance dat ik 4x oranje lichten heb gehad, de eerste 3 kon ik nog op tijd stoppen maar bij de laatste reed ik 70 en toen het licht oranje werd wou ik stoppen maar was ik de lichten al voorbij, ik reed nog een beetje en dacht 'ik zal doorrijden' maar de examinator zei dat ik moest blijven staan (zowat 10 a 15 meter voorbij de lichten :shock: ) op zich niet zo erg maar als daar andere fouten bijkomen zoals stilvallen en dergelijke dan zal dat meer doorwegen.

Het beste dat je kan doen is enkele weken op voorhand veel rondrijden rond het examencentrum, zodat je al een beetje de wegen in die omtrek kent. dan moet je niet meer zo uitkijken naar de snelheidslimieten en verkeersborden want je hebt het al verschillende keren gedaan en weet het zowat al een beetje. Nog een goeie oefening is om aan de uitrit van het examencentrum te wachten tot iemand uitrijdt die zijn examen aflegt (zie of er 3 man in de auto zit en en 'L' vanachter hangt) en die dan achtervolgen. Zo heb je een beeld van hoe de examenritten eruit zien. Verder hebben ze bij mij ook goed gekeken naar mijn manier van rijden, wanneer verleggen of wanneer niet. De eerste maal zei de examinator dat ik niet in neutraal mocht leggen als ik uitbolde voor te remmen voor een rood licht bv. daarvoor alleen al kreeg ik een onvoldoende, ook niet genoeg verkeersinzicht, stilvallen, en nog allemaal dingen. En 2weken later ga ik nog eens en ik had niets van opmerkingen (behalve dat ik wat meer gas mocht geven in de bochten als het gesneeuwd heeft= meer grip ofzoiets). Dus het hangt af van welke examinator ook blijkbaar, maar het is al bij al enorm te doen hoor!

Doe het goed!
nightwarrior

Bericht door nightwarrior »

EXAMENCENTRUM: ASSE

- In welk examencentrum ben je geweest? Asse
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik reed in een straat en hij zei dat ik me mocht keren in deze straat en ik mocht zelf de plaats kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter bepaalde auto, met nog genoeg plaats achter. Daarna uitstappen alsof ik het voertuig lange tijd onbemand zou laten. Terug instappen op gebruikelijke wijze.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest wat informatie geven over de slijtage van een band.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Rijschool
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? /

Was mijn 1ste keer. Ben geslaagd, maar hij had enkele opmerkingen.
-Zo stopte ik bvb voor voetgangers die overstaken terwijl ze moesten wachten voor een rood stoplicht.
-Ik reed een straat rechts in terwijl hij niets had gezegd. Ik dacht echter dat ik verplicht moest volgen.
-Ik moest meer afremmen op de motor.
Maar al bij al vond hij het geheel goed en de 2 maneuvers ook dus geslaagd. Hij zei juist dat ik aan bovenstaande punten aandacht moest hechten.

Veel dank aan gratisrijbewijsonline voor de theorie en kennis, derijprof voor de examentips en natuurlijk mijn instructeur die me veel geleerd heeft.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
sven vq

Bericht door sven vq »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

hallo iedereen, vandaag mijn rijbewijs afgelegd (na een hele nacht stress en het gehele forum 3 keer doorgenomen te hebben :lol: ). resultaat: geslaagd

examencentrum: Gent/St-denijs westrem
examinator: achteraan rechts, begeleidert: vooraan
het examen zelf was toch nog redelijk moeilijk. Het begon al bij aankomst, had een afspraak om 13u, uiteindelijk om 13u40 kunnen vertrekken. Ik had de pech een oude grompot als examitor te krijgen. Ik moest enkel de remvloestof aanduiden (wss omdat het mijne 2e keer was) en vervolgens begon het eerste probleem al. Hij had een probleem met de afstelling van de verwarming. Daar ik steeds rijd met de zelfde instelling en nooit last had van bedampte ruiten en dergelijke, kon dit volgens hem niet mogelijk zijn. van de stress kon ik me niet inhouden mijn mond dicht te houden en dit werd dan een discussie van een dikke 5 minuten. Enfin, uiteindelijk toch nog vertrokken met de door hem goedgekeurde afstelling (pfff).
ik had kaartje 28 getrokken en moest dus naar de kortrijkse steenweg (steeds opletten voor dat kleine miniscule straatje ervoor, is voorrang van rechts). vervolgens moeten draaien over het viaduct en zo de steenweg weer op.
vervolgens rechtsaf op de ster (let zeer goed op eventuele fietsers). en dan moet je aan de lichten links om vervolgens in de eerste zijstraat te keren over straat (bij mij een volledig lege). de volgende zijstraat in voor te parkeren (had een beetje pech de eerste keer door iets te ver in te draaien, maar snel gecorrigeerd door beetje vooruit te rijden en vervolgens op 10cm van de hoge boord te parkeren). Daarna moet je via een straat terug naar de steenweg (let op, het zijn hier allemaal voorrang van rechts-straatjes en je ziet ze moeilijk).
Aan de lichten onder de treinroute moet je dan links en voor gent sint pieters naar rechts. dan vervolgens via een 1 richtingsstraat naar de achterkant van het station (let op dat je wel degelijk op de rijbaan rijdt en niet plotseling op de tramsporen zit, want dit is direct gebuisd dan). daar had ik dan de pech dat er net een tram afkwam en na een poosje te wachten, kon ik terug verder rijden. Dan rechtdoor over de rotonde (vergeet niet te knipperlichten, want volgens de examinator vergeet bijna iedereen dit en dit wordt gezien als een serieuze fout). daarna nog via een wegje met veel vluchtheuvels en zone 30. Vervolgens weet ik het niet goed meer , maar ik weet wel nog dat je op een grote baan uitkomt waar je voorrang moet verlenen (ik had door mijn kleurenblindheid de vage witte haaientanden te laat opgemerkt en ben gewoon doorgereden, met de gedachte dat ik voorrang van rechts had, gelukkig wel geslaagd). Als laatste moet je dan via een smalle straat terug naar het examencentrum om vervolgens rechts op de parking te parkeren.

panikeren helpt echt niet, een meisje voor me was ook veel te zenuwachtig en was al na 5minuten terug op het examencentrum.

Veel dank aan dit forum, want heb er toch nog veel hulp aan gehad in bepaalde situaties :wink:

ik hoop dat jullie iets zijn met mijn relaas van mijn mission impossible :D

gegroet, een zeer tevreden geslaagde persoon :lol:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

sven vq schreef: Ik had de pech een oude grompot als examitor te krijgen.
En ook met een oude grompot kan je dus slagen in het examen. ;)
maar ik weet wel nog dat je op een grote baan uitkomt waar je voorrang moet verlenen (ik had door mijn kleurenblindheid de vage witte haaientanden te laat opgemerkt en ben gewoon doorgereden
Daar staat toch ook een Afbeelding bij :?:
ik hoop dat jullie iets zijn met mijn relaas van mijn mission impossible :D
Bij Tom Cruise lukken zijn mission impossibles toch ook altijd :wink:

Proficiat :!:
Plaats reactie