**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Of nu braaf zijn en rijlessen bij de rijschool betalen?
Ja. Meer succes volgende keer.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne , examinator 310 (Greet)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf kiezen in aangeduide straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter auto parkeren, uitstappen zonder op slot te doen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
pinkers, rem, koelvloeistof, lichten
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Rijschool

-Resultaat
Niet geslaagd: onvoldoende verkeersdeelname.

1. Bediening voertuig : te verbeteren
1.3 startfouten (dacht 1 keer dat ik was stilgevallen, maar de motor draaide nog)

5. Richtingsverandering: onvoldoende
5.1 Zich vergewissen bord F50BIS ( Volgens mij en instructeur nooit gemist en altijd goed uitgekeken)
5.2 Kenbaar maken ( 1 keer te laat pinker)
5.3 Uitwijken als vereist (?)
5.5 Snelheid (?)

6. Voorrang: te verbeteren
6.3 Geen voorrang verlenen - Bord B17/M9-10 ( zeer bizar als ik te voorzichtig op kruispunten afga, instructeur ook niet gemerkt)

8. Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8.1 niet aangepaste snelheid ( traag naderen kruispunten, volgens instructeur zoals hij het mij geleerd had)
8.2 Te lage snelheid (kruispunt oversteken, tussenstukken wel goed volgens examinator)

11. Manoeuvres : voorbehoud
11.2.16 Keren in straat /defensieve aanpak (volgens instructeur perfect en niets op aan te merken)
11.3.16 Parkeren achter voertuig / defensieve aanpak ( met de neus 45° gedraaid auto laten voorgaan ipv. verder te parkeren)

Volgens instructeur pech gehad met examinator (heeft er slechte ervaringen mee), het was niet perfect maar zeker voldoende voor de meeste examinatoren. Tsja, zit niks anders op dan nog eens te gaan hé.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 5. Richtingsverandering: onvoldoende
5.3 Uitwijken als vereist (?)
5.5 Snelheid (?)
Naar links / midden van de baan uitwijken zonder tegenliggers te hinderen, bij afslaan naar links.
Naar rechts bij afslaan naar rechts.

Overeenkomstig de bepalingen van Art 19 van de wegcode:
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19" target="_blank

Snelheid kan zowel duiden op te snel als te traag van richting veranderen.
Te snel is onveilig, te traag en aarzelend plaatst je te lang in een hinderlijke positie waardoor je alsnog problemen kan krijgen met aankomende fietsers, tegenliggers, ... die voorrang hebben.
6. Voorrang: te verbeteren
6.3 Geen voorrang verlenen - Bord B17/M9-10
Onderborden M9/M10 worden gebruikt om je alert te maken op dubbelrichtingsfietspaden, of (brom)fietsers vanuit 2 richtingen op de rijbaan (beperkt eenrichtingsverkeer voor deze weggebruikers), hier samen met B17 (voorrang van rechts.)
Afbeelding (B17)
Afbeelding (M10)
8. Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8.1 niet aangepaste snelheid ( traag naderen kruispunten, volgens instructeur zoals hij het mij geleerd had)
8.2 Te lage snelheid (kruispunt oversteken, tussenstukken wel goed volgens examinator)
Kies je snelheid in functie van de zichtbaarheid in de zijstraten waaraan je voorrang moet verlenen: hoe minder je ziet, hoe trager je rijdt, zodanig dat je altijd normaal kan stoppen voor een bestuurder die voorrang heeft.

11. Manoeuvres : voorbehoud
11.2.16 Keren in straat /defensieve aanpak (volgens instructeur perfect en niets op aan te merken)
11.3.16 Parkeren achter voertuig / defensieve aanpak ( met de neus 45° gedraaid auto laten voorgaan ipv. verder te parkeren)
Normaal is een defensieve aanpak goed bij maneuvers, zeker het keren ... net omdat je de godganse tijd voorrangsplichtig bent tegenover andere weggebruikers.

Eens je aan de 45° zit zwaait je auto niet verder meer naar "buiten".
Door verder te parkeren, rij je dan de parkeerplaats in, en verminder je zo de eventuele hinder voor achteropkomend verkeer.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

zei Staf: hier gaan we keren maar je moet niet veel verder rijden. Ik doe mn rechterrichtingsaanwijzer aan om dat ik zag dat er iemand achter me reed. Die wagen passeert me, ik zag dat het in beide richtingen vrij was waarop ik mn linkerrichtingsaanwijzer aanzette en tot vlak voor de borduur links draaide. Ik stopte en zette de versnelling in achteruit. Staf zei op de moment dat ik in mn linkerspiegel keek dat ik gevaarlijk was (ook al had ik 0.0% gas achteruit gegeven). Ik zei: ja ik zie de wagen, die liet ik door, zag niets en keek in de andere richting (naast mij) stond een wagen. Op de moment dat ik dan mijn maneuver vh keren wou doen kwam er nog een brommertje langszij geschoten. Die ook nog doorgelaten en mijn maneuver (keren) correct uitgevoerd.
Ik begrijp niet wat er mis of gevaarlijk was, als je iedereen gezien had en iedereen voorrang gaf. :roll:
Misschien waren er nog andere fouten?
wooter

Bericht door wooter »

Het is soms moeilijk... Mijn vrouwtje heeft ook drie pogingen nodig gehad, waarbij bij de eerste twee pogingen er geen grote problemen waren totdat de examinator ingreep om een mogelijke overtreding te voorkomen. Je zit dan in een twijfelgeval: de overtreding werd niet gepleegd, dus ging ze wel gepleegd worden met mogelijks risico voor andere weggebruikers, of heeft de instructeur te vroeg ingegrepen en ging m'n vrouwtje wel op tijd correct reageren?

Ga je dan meten op schrikreactie van de examinator? Ik heb ook vaak schrik bij andere chauffeurs die aantoonbaar betere chauffeurs zijn dan mij :).

Suck it up, en volgende keer beter.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

wooter schreef:Mijn vrouwtje heeft ook drie pogingen nodig gehad, waarbij bij de eerste twee pogingen er geen grote problemen waren totdat de examinator ingreep om een mogelijke overtreding te voorkomen.
...of heeft de instructeur te vroeg ingegrepen en ging m'n vrouwtje wel op tijd correct reageren?
Heeft de instructeur ingegrepen of de examinator?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Maai

Bericht door Maai »

EXAMENCENTRUM ASSE

Plaats examinator
De examinator zat achter m'n begeleider (mijn vader)

Ik moest eerst parkeren in die straat en daarna zei hij dat ik vanuit mijn parkeerplaats iets naar achter mocht rijden om dan te keren. Het was een smalle straat, heb het toch in vijf keer moeten doen. Maar het ging vlotjes.

Hij zei dat ik me achter een blauwe auto moest parkeren. Voor het examen had hij reeds vermeld dat ik na het parkeren moest uitstappen. Ik na het parkeren dan nog eens gevraagd of ik mijn auto moest vast doen, maar dat moest niet.

Ik trok een kaartje met motorolie op. Die controle ging heel snel, ik moest het gewoon aanduiden. Daarna pinkers, lichten en claxon gecontroleerd.

-Over het examen zelf:
Het examen zelf ging heel vlot. Vooraf had ik heel veel zenuwen, maar die waren helemaal weg eens ik op de baan was. Het is echt gewoon een ritje maken.
Toen we terug in het examencentrum kwamen, had ik echt een heel goed gevoel. Hij vroeg me dan wat ik zelf vond en ik zei dat ik heel tevreden was. Hij zei dat ik idd heel goed gereden had, maar dat het toch spannend was omdat ik aan het Panos-kruispunt door een oranje licht was gereden (mijn vader had het ook gezien). Ik had dat zelf helemaal niet door, dus ik viel uit de lucht. Blijkbaar had ik me voorgesorteerd (moest naar links) en doordat ik daar op aan het letten was, had ik niet gemerkt dat het licht ondertussen op oranje gesprongen was. Als het daar rood was, was ik gebuisd. Maar hij vond het zelf een twijfelgeval omdat ik mss toch niet op tijd had kunnen stoppen en omdat ik dan midden op het kruispunt zou staan (en dat terwijl de anderen dan net mss groen krijgen).

RESULTAAT: geslaagd! Het oranje licht was even spannend, maar hij zag dat ik goed reed (dat had hij trouwens ook al tegen mijn vader gezegd toen ik uitstapte na het parkeren). Ook goede remtechniek, zei hij, en hij vond dat heel belangrijk. Hij zei dat ik een goede chauffeur zou worden en daar was ik heel blij mee. :)

Tips: vooral niet zenuwachtig zijn, da's echt nergens voor nodig. Ik had de dagen ervoor meer stress dan op het moment zelf. Gewoon goed concentreren, heel veel in je spiegels kijken (heb ik veel gedaan en dat had hij ook gezien), goed letten op fietsers en voetgangers, op de snelheidsbeperkingen... Parkeren vooraf goed oefenen en dan lukt dat ook wel, je moet nooit parkeren op moeilijke plaatsen.

Ik wil langs deze weg ook nog dit forum en de site van de rijprof bedanken, want daar heb ik echt nog heel veel aan gehad voor mijn praktijkexamen. Ik reed al een jaar rond met een L, dus ik had al wat rij-ervaring, maar hier heb ik toch nog heel praktische tips teruggevonden.
Dus heel hard bedankt en doe zeker zo verder!
Jari

Bericht door Jari »

Maai schreef: - Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?[/b]
Hij zei dat ik me achter een blauwe auto moest parkeren. Voor het examen had hij reeds vermeld dat ik na het parkeren moest uitstappen. Ik na het parkeren dan nog eens gevraagd of ik mijn auto moest vast doen, maar dat moest niet.
Grappig... Toen ik mijn toertje rond de auto wandelde, zei de examinator tegen mijn begeleider dat men daar op hamert omdat zeer veel mensen gewoon vergeten hun auto op slot te doen... Hij vroeg zelfs aan mij (toen ik uitstapte) of ik m'n handtas niet zou meenemen... (Ik heb gezegd dat ik hen toch ging opsluiten :))
Maar he, jij ook een dikke proficiat! :)
de rijprof

@ Maai ,
een dikke proficiat ! :wink:
GM

Bericht door GM »

EXAMENCENTRUM: GEEL

Rechts Achter

Examinator koos de straat, maar ik mocht kiezen waar in de straat

Examintor zei parkeren achter een geparkeerde wagen in de straat

dimlichte,grootlichte,ontwaseming,pinkers,waar banden spanning meten
Begeleider(Moeder)

-Resultaat;
Niet geslaagd...

2. Plaats op de openbare weg : ONVOLDOENDE
2.1 Rechts houden

4. Kruisen en inhalen : ONVOLDOENDE
4.2.1 Zich vergewissen

5. Richtingsverandering : ONVOLDOENDE
5.1 Zich vergewissen
5.3 Uitwijken als vereist

8. Snelheid en verkeersinzicht : ONVOLDOENDE
8.8 Hindernis

11. Manouvres
11.3.1 Parkeren achter een vtg/zich vergewissen
11.3.2 Parkeren achter een vtg/kenbaar maken
11.2.1 Keren in een straat/zich vergewissen

Ik ga volgende week terug voor mijn 2e keer maar zou graag wat uitleg hebbe bij mijn fouten...(bv. zich vergewissen?)
de rijprof

In 't kort gezegd "zich vergewissen" : veel meer rondkijken, controleren of er geen andere weggebruikers zijn en daarvoor ook je spiegels goed gebruiken.
Inzicht: tijdig alles voorzien en gepast reageren.
zie ook: http://www.derijprof.be" target="_blank > kijken & inzicht
bekijk ook parkeren en keren.
Gek

Bericht door Gek »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

achter
op de plek waar ik geparkeerd had
stilstaan naast een auto met heel veel plaats achter, inparkeren en uitstappen
remvloeistof, lichten, instellen zetel
rijschool

RESULTAAT:
Gebuisd

Te hard gereden bij een zone 30 (moet ik gemist hebben, in de buurt van dat centrum heb je de ene na de andere, soms ineens een stuk zone 30 op een baan waar je verder 50 mag... Ze mogen die bordjes wel eens wat duidelijker plaatsen (waarom doen ze dat niet gewoon met een snelheidsaanduiding eigenlijk???)
Volgens hem reed ik met het natte weer ook te snel op plaatsen waar ik 50 mocht, had ik beter maar 40 gereden zei hij...

En ik had helemaal op het einde een afslag gemist (rechts aan het kruispunt zei hij, maar je moest voorsorteren, ik stond dus op het vak rechtdoor blijkbaar, wou mezelf corrigeren maar daaardoor maakte ik juist een fout. Kan je eigenlijk beter gewoon de weg volgen als je een aanwijzing gemist hebt of wordt dit ook negatief beoordeeld?

En ik had met 20u leren rijden, stel dat ik nu nog eens buis op het examen, mag ik dan niet meer alleen de weg op?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Gek schreef:ik had met 20u leren rijden, stel dat ik nu nog eens buis op het examen, mag ik dan niet meer alleen de weg op?
Dat mag je nog wel, het heeft geen invloed op de geldigheid van je voorlopig rijbewijs.
Je mag dan alleen geen examen meer afleggen alvorens 6 uur rijschool te volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jetson

Bericht door Jetson »

Maai schreef:Parkeren vooraf goed oefenen en dan lukt dat ook wel, je moet nooit parkeren op moeilijke plaatsen.
Op mijn eerste examen moest ik nochthans wel ergens "moeilijk" parkeren. Het was in een echt drukke straat waar bussen doorreden en dus een scherp contrast met de plekken waar ik de 2 examens daarna moest parkeren: rustige woonwijken. Dus zeker toch oefenen in drukke straten die je zenuwachtig maken en ook oefenen achter bv. een vrachtwagen parkeren want het kan echt wel dat je dat op het examen ook moet doen...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

GM schreef:Ik ga volgende week terug voor mijn 2e keer maar zou graag wat uitleg hebbe bij mijn fouten...(bv. zich vergewissen?)
Dat je veel beter moet uitkijken waar je zelf rijdt, en waar andere weggebruikers zich bevinden.
Ook beter richting aangeven als je een richtingsverandering of zijdelingse beweging uitvoert. (kenbaar maken)

Met 4 onvoldoendes denk ik dat je beter meer oefent dan meteen weer examen te gaan afleggen ...
Plaats reactie