Plaats op de rijbaan.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
zyx
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2009, 12:24

Plaats op de rijbaan.

Bericht door zyx »

Ik nader een T vormig kruispunt die uitmondt op een voorangsweg, ik wil links afslaan, in principe moet ik mijn wagen naar de linkerkant van mijn rijvak laten neigen om na het doorgaand verkeer voorang te verlenen zo goed mogelijk mijn afslag naar links te kunnen maken.

Nu, het rijvak waarop ik mij bevindt is breed genoeg voor twee wagens, mijn achterligger die naar rechts wil afslaan neemt reeds plaats langs de rechterzijde van mijn wagen. Tot zover geen probleem vooronderstel ik. (Voor alle duidelijkheid we bevinden ons op hetzelfde rijvak, er zijn geen markeringen die aparte afslagvakken aanduiden).

Mijn vraag is nu, mag ik mijn wagen pal in het midden van mijn rijvak plaatsen om te stoppen, mijn pinker aan te zetten en na voorang verleend te hebben de afslag links te maken. Dit betekend dat mijn achterligger zal moeten wachten achter mijn wagen. Ik vraag dit omdat wanneer er twee wagens naast elkaar staan op dergelijke wijze het zicht vaak voor één of voor beide bestuurders belemmerd wordt.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Plaats op de rijbaan.

Bericht door GRO »

Je bedoelt dus opzettelijk zo gaan staan dat het rechtdoorgaand verkeer niet verder kan rijden en ook niet rechtsaf kan slaan, opdat jij zeker goed zou kunnen kijken.

Er is ook zoiets als hoffelijk gedrag in het verkeer hé.

Als jij linksaf wil slaan rijd je zo links mogelijk op jouw baanvak.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Plaats op de rijbaan.

Bericht door Inazuma »

zyx schreef:Ik nader een T vormig kruispunt die uitmondt op een voorangsweg, ik wil links afslaan, in principe moet ik mijn wagen naar de linkerkant van mijn rijvak laten neigen om na het doorgaand verkeer voorang te verlenen zo goed mogelijk mijn afslag naar links te kunnen maken.

Nu, het rijvak waarop ik mij bevindt is breed genoeg voor twee wagens, mijn achterligger die naar rechts wil afslaan neemt reeds plaats langs de rechterzijde van mijn wagen. Tot zover geen probleem vooronderstel ik. (Voor alle duidelijkheid we bevinden ons op hetzelfde rijvak, er zijn geen markeringen die aparte afslagvakken aanduiden).
Dat is de normale manier van richtingsverandering ...
Mijn vraag is nu, mag ik mijn wagen pal in het midden van mijn rijvak plaatsen om te stoppen, mijn pinker aan te zetten en na voorang verleend te hebben de afslag links te maken.
Als je verder naar links kan zonder daarbij de (mogelijke) tegenliggers te hinderen, dan wordt er ook verwacht dat je dat doet :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19" target="_blank

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.


Er wordt niet verwacht dat je op de weghelft van de tegenliggers gaan rijden - maar eigenlijk mag dat wel (tenzij je daarbij een doorlopende streep zou overschrijden).
Je naar de geschilderde of denkbeeldige middenlijn van de gehele rijbaan begeven volstaat om aan de verplichting uit Art 19.3.2° a) te voldoen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Plaats op de rijbaan.

Bericht door de rijprof »

Mijn vraag is nu, mag ik mijn wagen pal in het midden van mijn rijvak plaatsen
Neen, dat mag niet.
Je MOET je zoveel mogelijk naar links begeven, zonder je tegenliggers te hinderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
zyx
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2009, 12:24

Re: Plaats op de rijbaan.

Bericht door zyx »

GRO schreef:Je bedoelt dus opzettelijk zo gaan staan dat het rechtdoorgaand verkeer niet verder kan rijden en ook niet rechtsaf kan slaan, opdat jij zeker goed zou kunnen kijken.
Er is ook zoiets als hoffelijk gedrag in het verkeer hé.
Als jij linksaf wil slaan rijd je zo links mogelijk op jouw baanvak.
Het is toch iets genuanceerder, daarbij wil ik toch nog even toevoegen dat men diens forum bezoekers best wat meer genegen mag zijn. Het feit alleen al dat mensen dergelijke vragen komen stellen zou er op moeten wijzen dat zij niet die asociale, onhoffelijke mensen kunnen zijn (het is maar omdat mij dit eerder reeds is opgevallen) en misschien onder het moto redenerend; "there is no such thing as dumb questions, only stupid answers".

Ik heb het even uitgetekend waarbij mijn wagen dat zwart blokske is;

Afbeelding

Ik vraag dit omdat er ergens in de theorie stond dat wanneer er anders onvoldoende zicht is men eventueel toch in het midden tot stilstand, mag komen volledig gebruik makend van diens rijvak om daarna af te slaan. Ik vind het echter niet meer terug en wilde zeker zijn. De antwoorden lijken mij wel correct, in principe moet men links neigen, het volledige rijvak gebruiken kan slechts in zeer specifieke gevallen.

PS; ook nog even danken voor de website want jullie hebben er voor gezorgd dat ik er door was op het examen verleden week.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Plaats op de rijbaan.

Bericht door de rijprof »

Ik vraag dit omdat er ergens in de theorie stond dat wanneer er anders onvoldoende zicht is men eventueel toch in het midden tot stilstand, mag komen volledig gebruik makend van diens rijvak om daarna af te slaan. Ik vind het echter niet meer terug en wilde zeker zijn.
Je zal het ook niet terugvinden want het staat niet in de wegcode.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Plaats op de rijbaan.

Bericht door GRO »

Ik vraag dit omdat er ergens in de theorie stond dat wanneer er anders onvoldoende zicht is men eventueel toch in het midden tot stilstand, mag komen volledig gebruik makend van diens rijvak om daarna af te slaan.
Dit staat ook niet op de theoriepagina's van Gratis Rijbewijs Online.
Voor zover ik het handboek van Wees Wegwijs ken, denk ik ook niet dat het daarin staat.

Welk boek gebruik jij?
Plaats reactie