Rijbewijs C

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
scheyske

Rijbewijs C

Bericht door scheyske »

Hi,

ik ben nog maar net 18 geworden en werk nu voltijds als natuursteenbewerker,
maar ik heb altijd al vrachtwagenchauffeur willen zijn.
Ik zou dit dan ook als bijberoep willen doen op zaterdagen (miss wil zelfstandig),
maar nu weet ik niet juist vanaf wanneer je voor je rijbewijs kan gaan.

Voor een auto mag je al van je 17e voor je theorie gaan, mag je dit dan ook al van je 20e voor rijbewijs C.
Of zijn er nog andere mogelijkheden voor dit vroeger te kunnen halen?

Alvast bedankt,
gr
GRO
Administrator

Re: Rijbewijs C

Bericht door GRO »

Lees eens het allereerste hoofdstuk van de cursus RIJBEWIJS C op Gratis Rijbewijs Online

STAPPEN OM EEN RIJBEWIJS C TE BEKOMEN
Gast

Bericht door Gast »

scheyske schreef:Ik zou dit dan ook als bijberoep willen doen op zaterdagen (miss wil zelfstandig),gr

Een vraagje: je gaat toch geen vrachtwagen kopen om er dan enkel op zaterdagen mee te werken, hoop ik? Bedenk bovendien dat je als zelfstandige nog moet voldoen aan de vestigingswet (examens afleggen om een "V"nr te krijgen,....)
scheyske

Bericht door scheyske »

Gast schreef:
scheyske schreef:Ik zou dit dan ook als bijberoep willen doen op zaterdagen (miss wil zelfstandig),gr

Een vraagje: je gaat toch geen vrachtwagen kopen om er dan enkel op zaterdagen mee te werken, hoop ik? Bedenk bovendien dat je als zelfstandige nog moet voldoen aan de vestigingswet (examens afleggen om een "V"nr te krijgen,....)

Nee tuurlijk niet, dit is misschien voor later als ik dagelijks met vrachtwagen zou rijden, anders zou ik wel veel verlies maken he :-)
scheyske

Bericht door scheyske »

Nu dat heb ik gelezen, maar wil dit dan zeggen dat ik (als 18jarige met rijbewijs B) gewoon mijn theorie voor rijbewijs C mag afleggen en dan lessen volgen om een vakbekwaamheidsattest te bekomen? Zoja, is dit dan MTM +7500kg? En wat kosten rijlessen voor Vrachtwagen eigenlijk?

Gr
Gast

Bericht door Gast »

lessen volgen om een vakbekwaamheidsattest na je examens

2000euro all in
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan als 18-jarige best meteen de examens voor vakbekwaamheid meedoen.

Je krijgt dan een rijbewijs C waarmee je ook vrachtwagens met een mtm van meer dan 7.5 ton mag besturen.

Wat betreft de prijs van de rijlessen: neem even contact op met een rijschool en vraag het hen gewoon.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
brammie

Bericht door brammie »

Sorry dat ik in deze thread mijn vraag stel,maar vond het niet de moeite om een nieuwe te openen.

Ik heb de hele pagina van rijbewijs C gelezen,maar zit toch nog met wat vragen:

- Hoeveel kost het theoretisch examen ? En moet ik dan al een medische schifting gedaan hebben?
- Kan ik de theorie en vakbekwaamheid in 1 examen laten doen?
- Kan ik alles studeren uit dit handboek?

Afbeelding

Of heb ik dit ook nodig?

Afbeelding

groeten
Bram
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Lees eens het allereerste hoofdstuk van de cursus RIJBEWIJS C op Gratis Rijbewijs Online

Behalve de PRIJS (hangt van rijschool af) staat alles hierboven toch uitgelegd.
Je moet dat ook lezen he.

Als je de theorie C leert, heb je dat tweede boek niet nodig. De theorie C staat gratis op de site en er zijn proefexamens C
Als je vakbekwaamheid ook leert, dan heb je het eerste handboek nodig want dat staat niet op de site.

Ook het afleggen van de examens staat allemaal uitgelegd.
brammie

Bericht door brammie »

GRO schreef:Lees eens het allereerste hoofdstuk van de cursus RIJBEWIJS C op Gratis Rijbewijs Online

Behalve de PRIJS (hangt van rijschool af) staat alles hierboven toch uitgelegd.
Je moet dat ook lezen he.

Als je de theorie C leert, heb je dat tweede boek niet nodig. De theorie C staat gratis op de site en er zijn proefexamens C
Als je vakbekwaamheid ook leert, dan heb je het eerste handboek nodig want dat staat niet op de site.

Ook het afleggen van de examens staat allemaal uitgelegd.
Allereerst bedankt voor je antwoord.

Ik had die pagina al gelezen,maar vond het wat verwarrend (zal aan mij liggen hoor,heb dat vaak :wink: )
En met die prijs bedoelde ik de prijs van het examencentrum van Goca,voor de theorie heb je toch geen rijschool nodig?

Ik stelde de vraag van de boeken omdat ik dat tweede (groene) boek thuis heb liggen.
Dus voor vakbekwaamheid moet ik dat ander nog aankopen?

groeten
Stefan Peeters
Administrator

Je mag inderdaad je theorie afleggen zonder rijschool.
Wil je de vakbekwaamheid ook doen, dan bel je best naar het examencentrum voor een afspraak, er moet immers een examinator beschikbaar zijn voor de mondelinge proef.

De prijzen voor de examens vind je terug op de website van GOCA:
THEORIE-EXAMEN VAKBEKWAAMHEID* cat. C1,C,C1E,CE,D1,D,D1E,DE
• meerkeuzevragen 52,00 €
• casestudy’s 44,00 €
• mondelinge proef 92,00 €

Let wel op met je theorieboeken: zorg dat je voor de wegcode het recentste exemplaar in huis hebt. Je kan de referenties terugvinden vooraan in het boek, zorg dat je minstens een 2008-exemplaar hebt.
Zoniet, kan je de theorie perfect studeren op onze website.

Voor de vakbekwaamheid kan ik je het boek van WeesWegwijs aanraden. Ik weet uit ervaring dat mensen die dat boek grondig doornemen, meestal geen problemen hebben met de examens.
Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

ben gisteren in geel mijn praktijk examen gaan afleggen voor een c
(op men theoretisch examen had ik 2 fouten)

nu bij het parkeren (na de oefening op de openbare weg te hebben afgelegd)
zij mijn examinator(een lieve vrouw) dat ik men tacho mocht eruit nemen

ik was deze aan het invullen toen de mevrouw men vertelde dat alles vlot was verlopen en er geen problemen waren, buiten 1 keer t hebben misschakeld bij en rond punt( er kwam een wagen aan dus ik stopte , het voertuig nam de afslag zondr richtingaanwijzers du ik kon niet weten dat hij eerder zou afslaan of dat hij mij zou voorbij rijden.ik stond toen al in 2 laag, en moest van de examinator in een hogere vesnelling staan

maar nu komt het, ik was men tacho aan et invullen toen ze me zei dat ales vlot was verlopen en dat ik geslaag was
na dit te hebben gehoord geef ik mijn schijf af............en was men aankomstplaats(geel) vergeten in t vulen, al de rest was ingevuld ..zelfs he uitrekenen van de km(wat volgens de europese wet niet moet binnen europa)

ik wou dit nog invullen maar ze verzekerde mij ervan dat dit geen probleem zou opleveren dat ik het rijbewijs nodig heb om ENKEL op prive terrein te rijden en niet op de openbare weg!!!en dat alles vlot was verlopen zonder fouten..buiten dat 1 maal schakelen
zelfs tegen men praktijkleraar zei z dat alles in orde was maar dat ik een "klen vergtelheid" had en z moest gaan chekken welke foutcode dit was.

resultaat

GEBUISD voor het fout invullen van de tachograafschijf!!!!!ik ga verdomme nooit van men leven een tacho moeten invullen want ik moet maar een 4 tal keer per dag een vrachtwagen ongeveer 200 meter verplaatsen OP PRIVE terrein, daarom heb ik ook geen vakbekwaamheid nodig. ik kom GEEN meter op de openbare weg

NIETS aan te doen....

ik ben van mening, dat als zei niets had gezegd, dan had ik alles ingevuld zeker weten, maar nadat ze me zei dat alles in orde was, viel al die wekenlange stress van me af en heb te entheousiast gereageerd waardoor ik deze fout heb begaan.het niet invullen van de aankomstplaats(Geel) kost mij ongeveer 200 euro extra en vrij tijd en verplaatsing,en nog eens wat slapeloze nachten en het gevol dat al deze soep toch maar enkl draaid om geld...en de kans om nog een keer e kunnen worden gebuisd.....

op het papier van het examencentrum stond
slecht gebruik van het voertuig, reden tacograaf!!!!
je parkeerd uwen vrachtwagen goed, je rijd 45 minuten via straatjes waar je amper in kan draaien, overal 50 en 30 zones met voorrang van rechts,...alles vlot verlopen geen foutje gemaakt, maar de aankomst was niet ingevuld!

weet iemand of ik hier iets kan aan doen?....
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Ik vrees dat je daar nu nog bitter weinig aan kan doen.

1 bedenking: later in je beroep als vrachtwagenchauffeur zul je sowieso ERG ZORVULDIG moeten omspringen daarmee. Als je daar dingen vergeet op in te vullen, teveel gaat doorhalen, of onduidelijk schrijft, of zo dan kan men je wel eens verdenken van fraude (of minstens poging tot fraude). En ik kan je wel verzekeren: dergelijke onzorvuldigheden kunnen je dan echt een smak geld gaan kosten! (En vergeet ook niet hoe lang de tachograafschijven op de zetel van de onderneming bewaard dienen te worden).

Nu: als je examen echt zo goed verlopen is op de openbare weg, dan zou ik me niet al teveel zorgen maken. Dan moet het de volgende keer beslist lukken. Maar wees dan zorvuldig als je dat tacho schijfje invult. Succes nog! :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator

De examinator heeft gehandeld volgens de procedure die voorgeschreven wordt door de FOD Mobiliteit.

Het niet invullen van de eindplaats op de tachograafschijf moet beoordeeld worden met "slecht". En 1 quotering "slecht" betekent automatisch "niet geslaagd".
bjornc1

Bericht door bjornc1 »

hallo,
ik ben nu 18 jaar en heb men rijbewijs G en rijbewijs B

om met een trekker en grondkipper te rijden moet ik rijbewijs CE hebben.
als ik alles goed begrepen heb mag ik vanaf 18 jaar mijn theoretisch examen CE afleggen?

omdat een trekker niet sneller rijdt dan 45 km/uur moet ik geen vakbekwaamheid afleggen lees ik op jullie site?

als ik dus mijn theoretisch examen met succes heb behaald mag ik mijn praktisch examen afleggen? (na natuurlijk eerst enkele uurtjes les te volgen)

heb ik da meteen een geldig rijbewijs CE? of zijn er beperkingen in verband met het gewicht?
zoals dit bij een rijbewijs G is op 16-jarige leeftijd
Plaats reactie