**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Benny Stinkens
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

@GRO,
Dit zou eens uitgezocht moeten worden, want het zou best kunnen.

Hier in Lanaken heeft men ook de keuze tussen examencentrum Bree of Alken maar of het ook mogelijk is om eerst naar het ene de gaan en bij buizen naar een ander heb ik nog nooit meegemaakt.

Maar zoals Kirsten ook al aangeeft: Als beide examencentra's verantwoordelijk zijn voor 1 regio(in sommige gevallen is het dus wel degelijk zo), waarom zou het dan niet kunnen :?:

@Kirsten
Bel eens naar Geel en vraag het hun, zo kom je er het snelst achter :wink: (je mag dan ook hier iets laten weten aub)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Kirrr

Bericht door Kirrr »

Ik heb mij ook even aangemeld (ik ben de Kirsten van op de vorige pagina). Toen ik dus naar Geel voor mijn theorie ging zeiden ze dus dat zowel Geel als Kontich kon voor mijn praktijk examen. Ik heb nu net gebeld naar Geel, en blijkbaar sinds een paar maanden geleden is dit verandert en kan ik dus enkel naar Kontich, of ik moet natuurlijk via een rijschool gaan. Maar of het dus mogelijk is als de 2 voor je regio bevoegd zijn, dat weet ik ook nog altijd niet.
Maar de mensen in Geel zeiden dus ook wel duidelijk dat het erg goed kon dat voor verschillende regio's er meer dan 1 examencentrum aangesteld is. (Vind het wel er moeilijk om dit te vinden op internet, heb enkel die site van Goca , maar die werkt spijtig genoeg niet bij mij)
Nu is mijn volgende vraag, op welke manier geraak ik het snelst aan mijn rijbewijs, A. enkele uren les volgen bij een rijschool en via hun een afspraak bij een examencentrum of B gewoon mijn afspraak in Kontich houden (8 oktober). Ik moet namelijk volgende week naar school en het zou erg handig zijn als ik dit met de auto kon doen.
Gr
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

blijkbaar sinds een paar maanden geleden is dit verandert en kan ik dus enkel naar Kontich,
Is altijd zo geweest hoor.
op welke manier geraak ik het snelst aan mijn rijbewijs, A.
Zie op www.gratisrijbewijsonline.be THEORIE / A / STAPPEN OM EEN RIJBEWIJS A TE BEKOMEN
Gast

Bericht door Gast »

Deze aanwijzingsbord F21 is een heel goede test voor de leerling.

Ik ken hasselt als mijn broekzak en komt daar elke week als vrije begeleider.

Het is mischien een goede test als je die stad iets of wat kent maar ik heb heus niet de tijd om steeds van Heers naar Hasselt te rijden om daar alle straatjes in te oefenen.
Als het daarom draait. Pffff!!! Ik ben echt niet meer zo gemotiveerd!
Waarom is het nu zo moeilijk om het examen dichterbij af te leggen???
Mensen uit Hasselt hebben hier immers een enorm voordeel.
Ondertussen zit ik hier wel schoon vast met twee jonge kindjes. Ik kan ze zelf niet even met de auto naar de judo hier een dorp verderop brengen. Ah neen, want één kind mag (dan nog met begleider) maar twee niet.
Daar ik er twee heb ben ik ook totaal geblokkeert om te oefenen als ze thuis zijn of vakantie hebben.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

@ Kirsten

Voor een theoretisch examen mag je kiezen in gelijk welk examencentum.
Voor een praktijkexamen mag je niet kiezen. Dat is afhankelijk van je woonplaats of van de vestigingplaats van de rijschool indien je met de rijschool gaat.
Ik denk dat je in Geel ook niet geslaagd zou zijn met dezelfde fout.

Dus, werk gewoon aan je remtechniek en dan komt alles goed.
Waarschijnlijk rem je te weinig op de motor door veel te vroeg je koppelingspedaal in te drukken, en zeker in een afdaling kan dit wel gevaarlijk worden.
Je krijgt daardoor niet enkel een minder goed remvermogen maar ook een slechte wegligging en aan hoger snelheden kun je dan wel eens uit de bocht vliegen.

Denk niet dat dit een kleine fout is. Het is heel belangrijk. Het is ook een veel voorkomende fout bij vele bestuurders (begeleiders) zonder dat ze het zelf beseffen.
De vergelijking met een vrachtwagen gaat niet helemaal op maar toch...
Besef dat je met een rijbewijs B (MTM 3500 kg) ook met een zwaardere minibus, lichte vrachtwagen of mobilhome veilig in de Ardennen moet kunnen rijden.

Tip 1: Druk pas je ontkoppelingspedaal in bij lage toerentallen (-1000 t/m).
Tip 2: Rem en zet ondertussen op voorhand je auto in de juiste versnelling (vóór een bocht)
Tip 3: Als je terugschakeld hebt, haal onmiddellijk rustig je koppelingspedaal omhoog.
Leerling of begeleider.

Bericht door Leerling of begeleider. »

Gast schreef:Neen, zeker niet. Maar hij legde het zo uit: je had links een straat en rechts een straat die plotseling samen komen op het punt waarop ditAfbeelding bord staat. Hij zij het de bedoeling is dat de mensen die van rechts komen dit punt rechts voorbij rijden en wij ons dus links hadden moeten houden. Maar, waarom staat daar dan zo'n bord? Dat zorgt toch absoluut voor verwarring.

U zegt dat het aan het cultureel centrum + virga jesseziekenhuis is ? In deze wijk is er geen aanwijzingsbord F21.De kans is heel groot dat het een gebodsbord D1d is ? en die staat in de Simon Stevinlaan,als je van de vuurkruisenlaan komt uit gereden moet je naar links afslaan,want recht afslaan mag je niet,omdat daar een wegwijzersbord F45 staat,dus hier moet je moet naar links afslaan en ! nu staat er in het midden van de straat een gebodsbord D1d en die ben je verplicht rechts voorbij te rijden en dan ca 10 meter verder rij je terug naar links. :wink:
! Ik kan auto rijden maar rij ik veilig ?
stevie

Bericht door stevie »

Hey!
Zijn er hier nog mensen die hun praktijkexamen in Asse gedaan hebben? En die iets meer weten over de routes die gevolgd werden?
Thx!
Gast

Bericht door Gast »

Zoals gezegd: Het draait hem allemaal om de routekes te kennen... :roll: :roll:
de rijprof

Je moet overal kunnen rijden, maar het helpt wel als je vertrouwd bent met de buurt.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Kirsten schreef:Heb verder om uitleg gevraagd want zowel ik als mijn vader snapte deze opmerking niet... Maar daar kon ze eigenlijk geen antwoord op geven, het enige wat ik kan herrineren waar ik misschien iets wat fout gereden heb, is dat ik mijn koppelingspedaal misschien iets langer dan nodig heb ingehouden met het naar beneden rijden van een bergJE ...

Iemand die me hier kan zeggen wat ik dan volgende keer anders moet doen om er wel door te geraken.
Remtechniek bijschaven, en meer remmen op de motor : gas lossen, zonder de koppeling in te drukken, waardoor je vanzelf vertraagt en geen brandstof verbruikt;
( uiteraard wel koppeling indrukken als het motortoerental te laag wordt, en dan terugschakelen naar een geschikte lagere versnelling als je kan blijven verder rijden, of volledig stoppen met de remmen).

Bergaf met de koppeling ingedrukt rijden, is vragen om problemen als het wat heuvelig wordt.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Leerling of begeleider. schreef: U zegt dat het aan het cultureel centrum + virga jesseziekenhuis is ? In deze wijk is er geen aanwijzingsbord F21.De kans is heel groot dat het een gebodsbord D1d is ? en die staat in de Simon Stevinlaan,als je van de vuurkruisenlaan komt uit gereden moet je naar links afslaan,want recht afslaan mag je niet,omdat daar een wegwijzersbord F45 staat,dus hier moet je moet naar links afslaan en ! nu staat er in het midden van de straat een gebodsbord D1d en die ben je verplicht rechts voorbij te rijden en dan ca 10 meter verder rij je terug naar links. :wink:
Een F45 Afbeelding legt geen enkel verbod op. (*)
Enige verplichting kan dan enkel volgen uit een gebodsbord D1 dat de bestuurders verplicht de andere kant uit te gaan.

(*) tijdens het examen, wil men normaal echter niet dat je daar zelf in rijdt, tenzij indien de examinator je er in stuurt om je er te laten keren.
Gast

Bericht door Gast »

Men moet overal kunnen rijden. Akkoord maar je gaat me niet zeggen dat doodnormale chauffeurs nooit fouten maken op onbekend terrein... :shock:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Men moet overal kunnen rijden. Akkoord maar je gaat me niet zeggen dat doodnormale chauffeurs nooit fouten maken op onbekend terrein... :shock:
Neen. Elke bestuurder maakt wel eens fouten, en dat hoeft niet eens op onbekend terrein te zijn.
Punt is om zelf zo weinig mogelijk van die fouten te maken, en de fouten van anderen te compenseren, of je gaat heel vaak in de garage staan ...
Gast

Bericht door Gast »

Ik had begin juli praktijkexamen gedaan in Sint-Niklaas maar was gebuisd. Dit was volledig terecht, was stomme fout die ik had gemaakt. Maar direct na het examen maakte ik een volgende afspraak en ik mag nu pas in oktober gaan. Duurt dit altijd zo lang eer je een volgende keer mag gaan? Eind dit jaar verloopt mijn voorlopig rijbewijs, dus zou absoluut moeten kunnen slagen voor mijn rijbewijs dit jaar nog.
En in het geval dat ik deze keer niet zou slagen moet ik terug zes uren rijles volgen, zou het dan mogelijk zijn om vier uur te nemen en dan twee uur net voor het examen. Dan zou ik mijn examen met rijschool doen ipv eigen auto.
de rijprof

zou het dan mogelijk zijn om vier uur te nemen en dan twee uur net voor het examen. Dan zou ik mijn examen met rijschool doen ipv eigen auto.
Ja, dat kan.
Plaats reactie