Hierna volgen enkele specifieke vragen die ik kreeg.
1. De voorrem van de moto levert hoeveel % van de totale remkracht?
A 20 Ã 30 %
B 40 Ã 50 %
C 60 Ã 70 %
Antw = C
2. Ik heb voorlopig rijbewijs A, mag ik een passagier vervoeren?
A ja, indien ik ouder ben dan 18jaar
B ja, als ik jonger ben dan 18jaar
C nooit
Antw = C
3. Dia met volgende situatie: moto met passagier in een bocht, bestuurder helt over naar binnenkant van de bocht, passagier blijft gewoon rechtop zitten (kijkt dus niet mee over dezelfde schouder van bestuurder). Vraag: is de positie van de passagier juist?
A nee
B ja
Anwt = A
4. Dia met volgende situatie: 2 moto's rijden naast elkaar op autoweg, 1 rijstrook in elke richting, scheiding onderbroken witte lijn en dit buiten de bebouwde kom. Vraag: mag mijn vriend naast mij blijven rijden?
A ja
B nee
Anwt = A
5. Wanneer gaat het achterwiel bij het remmen vlugger blokkeren?
A bij nat wegdek
B met passagier
C heeft geen verschil
Anwt = B
6. Dia met volgende situatie: autoweg buiten bebouwde kom, 1 rijstrook in elke richting, scheiding onderbroken witte lijn. Voor mij rijdt ook een moto, nogal tegen de rechter kant van onze rijstrook. Ik wil de moto inhalen. Vraag: Moet ik bij het inhalen de andere rijstrook gebruiken?
A ja
B nee
Anwt = Ja
+ nog wat vragen over de juiste positie op de rijbaan + het rijden met passagier.
Ik schat dat er van de 40 vragen een 10-tal echt specifiek waren.
Met vriendelijke groeten
Maarten
Vragen A
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Onze welgekomen gast Maarten schreef: 5. Wanneer gaat het achterwiel bij het remmen vlugger blokkeren?
A bij nat wegdek
B met passagier
C heeft geen verschil
Anwt = B
Ik zou A geantwoord hebben, maar ik ben geen motorrijder (is er soms één op het forum?).
A -> lagere adhesiecoëfficiënt tussen band en wegdek -> sneller blokkeren
B -> hogere druk van band op wegdek (gewicht per oppervlakte-eenheid) -> later blokkeren