Verlengen voorlopig rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Storm

Verlengen voorlopig rijbewijs A

Bericht door Storm »

Wegens twee mislukte pogingen (voor rijbewijs A), ga ik weer 6 uur les volgen. Het probleem is dat mijn voorlopig binnen een maand vervalt. De lessen zouden pas mogelijk zijn na die vervaldatum.
Ik weet dat je voorlopig dan verlengd wordt. Is dit enkel en alleen voor die lessen + examen?
Hoe gaat dat te werk? Hoe krijg ik die verlenging te pakken? Regelt de rijschool dat voor mij, of moet ik dat zelf regelen? Indien ik het zelf moet regelen, welke papieren heb ik daarvoor nodig, waar moet ik heen om dat papier te pakken te krijgen?

Groetjes
Gast

Re: Verlengen voorlopig rijbewijs A

Bericht door Gast »

Indien dit in het verkeerde onderdeel staat, mijn excuses.
Ik wist niet goed waar het te vragen..
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ik weet dat je voorlopig dan verlengd wordt.
??
Storm

Bericht door Storm »

GRO schreef:
??
Wat doen ze anders als je je examen nog moet afleggen, en je voorlopig is vervallen?
BuBbA

Bericht door BuBbA »

Storm schreef:
GRO schreef:
??
Wat doen ze anders als je je examen nog moet afleggen, en je voorlopig is vervallen?
Dat is hun probleem toch niet? Als je rijbewijs vervallen is heb je pech.

Het is dan aan jouw om te zorgen dat je een geldig voorlopig rijbewijs kan voorleggen.
Gast

Bericht door Gast »

BuBbA schreef:
Storm schreef:Wat doen ze anders als je je examen nog moet afleggen, en je voorlopig is vervallen?
Dat is hun probleem toch niet? Als je rijbewijs vervallen is heb je pech.

Het is dan aan jouw om te zorgen dat je een geldig voorlopig rijbewijs kan voorleggen.
En... Hoe doe je dat dan?!
Storm

Bericht door Storm »

Na even zoeken op het internet, vond ik dit:
Na twee mislukte pogingen:
 Uw voorlopige rijbewijs is niet vervallen: u mag uw opleiding voortzetten, maar u moet minstens twee uur praktijkles volgen voordat u een onbeperkt aantal keer het examen via de rijschool opnieuw mag afleggen.
 Uw voorlopige rijbewijs is vervallen: u mag uw opleiding niet voortzetten, omdat u geen geldig rijbewijs meer hebt. In dit geval hebt u twee mogelijkheden:
- zonder wachten: u vervolgt uw opleiding met de rijschool en u mag slechts opnieuw aan het examen deelnemen, nadat u twee uur praktijkles hebt gevolgd. De twee uren die u eventueel al gevolgd hebt om via de rijschool aan het examen te kunnen deelnemen, tellen ook mee.
- u wacht drie jaar, zodat u een nieuw voorlopig rijbewijs kunt krijgen. In dit geval moet u ook opnieuw het theoretische examen afleggen, omdat uw resultaat slechts drie jaar geldig blijft.
Krijg je dan gewoon een papier voor het examencentrum waarop staat dat je toch mag meedoen aan het examen ondanks je voorlopig vervallen is?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Je moet examen doen VOOR je rijbewijs is vervallen.
Dus tijdig een afspraak maken en niet wachten tot de laatste moment om een afspraak te maken.

U zult dus praktijkles moeten volgen en met de rijschool examen gaan doen.
Daarna krijgt u van GOCA documenten om een rijbewijs A te gaan afhalen.
Storm

Bericht door Storm »

GRO schreef:Je moet examen doen VOOR je rijbewijs is vervallen.
Dus tijdig een afspraak maken en niet wachten tot de laatste moment om een afspraak te maken.

U zult dus praktijkles moeten volgen en met de rijschool examen gaan doen.
Daarna krijgt u van GOCA documenten om een rijbewijs A te gaan afhalen.
Mja, ik dacht dat het duidelijk stond in mijn eerste post. Blijkbaar niet. Ik heb reeds TWEEMAAL examen gedaan en niet geslaagd. Binnen een maand vervalt mijn voorlopig. Lessen zijn net na de vervaldatum (en examen dus ook).
Ik weet ondertussen dat ik nog een derde poging heb als alles via de rijschool gebeurt.
Ik wil nu gewoon weten of de rijschool mij dan een papier zal geven waarop dan staat dat ik aan het examen mag deelnemen ondanks het vervallen voorlopig. Ik weet dat ook het examen via de rijschool is, maar wil gewoon weten of ze mij dan een bewijs gaan geven (wat duidelijk maakt dat ik het examen mag doen). Gewoon om zeker te zijn.
Gast

Bericht door Gast »

Ik begrijp je probleem niet.

Als je MET DE RIJSCHOOL examen gaat doen, dan gaat een instructeur mee die voor jou bij de inschrijving wel alles zal regelen.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag dus gerust zijn :wink:

Jij en je instructeur zijn dan aanwezig en voor de rest heb je dus niets meer nodig.
Het vervallen van je voorlopig rijbewijs betekent alleen maar dat je niet meer kan oefenen zonder rijschool en ook geen examen meer kan afleggen zonder de rijschool.

Gewoon op examen gaan of rijlessen volgen kan je ook zonder voorlopig rijbewijs zolang dat dit maar gebeurt met de rijschool :wink: (je hebt dus geen speciaal papier nodig)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Storm

Bericht door Storm »

Merci nog voor de reacties.
Ik kan inderdaad zonder problemen nog examen en lessen volgen, uiteraard enkel via de rijschool :-)
Ik moet daarvoor wel -nadat mijn voorlopig rijbewijs vervallen is- op het stadhuis 'Bijlage 4' gaan halen wat mij toelaat nog examen (en lessen) te volgen.
En nu maar hopen dat het eindelijk eens lukt...
ichigoo

Bericht door ichigoo »

dus een rijbewijs a is onmogelijk te verlengen, zelf als je de 6 uur rijles opnieuw doet ?
wooter

Bericht door wooter »

Klopt. Je krijgt na 6 uren rijschool eenmalig een voorlopig rijbewijs A wat je na een maand stage de kans geeft om 11 maanden lang het examen te doen.

Je kan er ook voor kiezen geen voorlopig rijbewijs te halen na die 6 uren, maar 2 uren extra te boeken bij de rijschool en het examen te doen met de motorfiets van de rijschool. Als je voorlopig rijbewijs vervalt, is dit ook de enige manier om toch een rijbewijs A te behalen.

Dus die 6 uren les gaan enkel nuttig zijn als jij effectief na 6 uren les + 12 maanden stage nog altijd niet kan motorrijden. Als het enkel de manoevers zijn waar je problemen mee hebt omdat je met een moeilijke motor reed en telkens een voetje neerzette op de 8-jes, ben je volgens mij ook klaar met gewoon 2 uren oefenen op het oefenterren en dan het examen doen, beide met de motorfiets van de rijschool.

Verwacht overigens niet dat je op de rijschool leert motorrijden. Je leert genoeg om de oefeningen op het oefenterrein te doen, en als je al een rijbewijs B hebt en het rustig houdt in de bochten ga je ook niks merken van wat motorrijden zo gevaarlijk maakt.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ichigoo schreef:dus een rijbewijs a is onmogelijk te verlengen, zelf als je de 6 uur rijles opnieuw doet ?
De enige mogelijkheid tot verlenging, is door omstandigheden die je liever niet tegenkomt : door verval van het recht tot sturen ( dus door het oplopen van een "rijverbod" ) uitgesproken door de rechtbank ...
Plaats reactie