Wélke wijzigingen mogen nu eigenlijk wél?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Mot - Art

Wélke wijzigingen mogen nu eigenlijk wél?

Bericht door Mot - Art »

Dag

Een lastig vraagje: motorfietsvermogen terugschroeven mag idd niet in België.
Oké, maar hoe zit het dan met de zgn. "uitwendige aanpassingen"?

Ik bedoel maar... er bestaan bij Wunderlich, Touratech, Motorinfo (dit laatste is Vlaams), ed. ongelofelijk veel accessoires en 'verbeteringen' voor de motorfiets. Maar omdat het hier om Duitse firma's gaat, vraag ik me af of die dingen ook wettelijk zijn. Er bestaat idd nog geen keuring, dus wie gaat er iets van zeggen, maar een gedoogbeleid is nog wat anders dan een wettelijke goedkeuring en als motorrijschool kan een examinator het examen niet laten doorgaan indien de motorfiets niet (langer) conform is met het zgn. gelijkvormigheidsattest. Maar staat dat ook ergens geschreven dat men géén aanpassingen aan motorfietsen mag doen?

In extremis zou men dus kunnen opperen dat zelfs valbeugels en valbescherming niet mogen ;(
Als motorrijschool hebben wij dan wel een probleem (bij).

Groetjes en tot de volgende,

Theo Flebus, motorrijschool Mot - Art, Ham.

Ps Zo bestaan er bijv. toffe en praktische dingen als: een electronisch toestelletje dat de versnellingen aangeeft en een gadget dat je kan instellen op vijftig kilometer per uur, de min. snelheid voor de remproef (kleurt dan bijv. rood), héél praktische dingen om het examen af te leggen... maar ik durf ze er nog niet op laten monteren.
GRO
Administrator

Re: Wélke wijzigingen mogen nu eigenlijk wél?

Bericht door GRO »

Ik denk dat sommigen hier nog een meer duidelijk antwoord kunnen op geven, maar ik geef alvast een aanhef.

Wanneer een invoerder een bepaald voertuig in België wil invoeren om het vervolgens hier te laten verkopen dan wordt dat voertuig eerst gecontroleerd of het aan de Belgische voorschriften voldoet.

Als dat zo is wordt dat in een PV vastgelegd.

Alle gelijkaardige voertuigen mogen daarna België binnen. Ze krijgen een gelijkvormigheidsattest wat bevestigt dat het nieuwe voertuig beantwoordt aan het voertuig dat indertijd is gekeurd.
Eigenlijk moeten de latere verkochte voertuigen blijven zoals ze door de invoerder in het land zijn binnengebracht. Wettelijk gezien mag men er dus niets aan veranderen.

Dat is de basisregel. Maar zoals u schrijft is er een gedoogbeleid. Ik vermoed dat weinig bestuurders een PV zullen krijgen omdat men voor de veiligheid bijvoorbeeld een extra spiegel aanbrengt etc...
Plaats reactie