bromfiets klasse B
-
hondenliefhebber
bromfiets klasse B
mag ik mijn hond meenemen (bijv. tussen mijn benen) op mijn bromfiets klasse B?
-
de rijprof
Als je steeds in staat bent om alle nodige rijbewegingen uit te voeren en je voortuig goed in de hand kunt houden...wegcode schreef:8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
De vraag is hoe doe je dat? Ga je je hond vastbinden? Of in een kooi steken?
Laatst gewijzigd door de rijprof op 02 aug 2009, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Stefan Peeters
- Administrator
Ook belangrijk is dit:
44.3. Het is verboden personen te vervoeren op de uitwendige delen van de carrosserie van een voertuig.
44.4. Een fiets, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.
Over het vervoer van dieren wordt in de wegcode niet gesproken, maar wanneer je al geen mens mag vervoeren die zichzelf nog kan vasthouden, zal je zeker best geen dieren vervoeren die totaal onvoorspelbaar zijn.
Hoewel... sommige mensen zijn ook niet echt voorspelbaar
44.3. Het is verboden personen te vervoeren op de uitwendige delen van de carrosserie van een voertuig.
44.4. Een fiets, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.
Over het vervoer van dieren wordt in de wegcode niet gesproken, maar wanneer je al geen mens mag vervoeren die zichzelf nog kan vasthouden, zal je zeker best geen dieren vervoeren die totaal onvoorspelbaar zijn.
Hoewel... sommige mensen zijn ook niet echt voorspelbaar
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Inazuma
Voor de wegcode is een hond "lading".
Bijgevolg dient aan de voorschriften inzake lading voldaan te worden.
De "lastige" punten daarbij zijn in vet weergegeven, en zijn niet echt anders dan in een auto.
Wie daar een oplossing voor heeft, kan zijn hond meenemen op de bromfiets. In principe is er hierop geen verbod.
45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt zijn dat ze bij normale wegomstandigheden :
1° de zichtbaarheid van de bestuurder niet kan hinderen;
2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen en de andere weggebruikers kan vormen;
3° geen schade kan veroorzaken aan de openbare weg, zijn aanhorigheden, aan de erin liggende kunstwerken of aan de openbare of privé-eigendommen;
4° niet op de openbare weg kan slepen of vallen;
5° de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang kan brengen;
6° de lichten, de reflectoren en het inschrijvingsnummer niet onzichtbaar kan maken.
45.5. De bestuurder van het voertuig moet de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat de lading, alsmede al wat dient om de lading vast te maken of te beschutten, door lawaai de bestuurder zou hinderen, het publiek ongemak aandoen of de dieren doen schrikken.
Bijgevolg dient aan de voorschriften inzake lading voldaan te worden.
De "lastige" punten daarbij zijn in vet weergegeven, en zijn niet echt anders dan in een auto.
Wie daar een oplossing voor heeft, kan zijn hond meenemen op de bromfiets. In principe is er hierop geen verbod.
45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt zijn dat ze bij normale wegomstandigheden :
1° de zichtbaarheid van de bestuurder niet kan hinderen;
2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen en de andere weggebruikers kan vormen;
3° geen schade kan veroorzaken aan de openbare weg, zijn aanhorigheden, aan de erin liggende kunstwerken of aan de openbare of privé-eigendommen;
4° niet op de openbare weg kan slepen of vallen;
5° de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang kan brengen;
6° de lichten, de reflectoren en het inschrijvingsnummer niet onzichtbaar kan maken.
45.5. De bestuurder van het voertuig moet de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat de lading, alsmede al wat dient om de lading vast te maken of te beschutten, door lawaai de bestuurder zou hinderen, het publiek ongemak aandoen of de dieren doen schrikken.