Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
silyone
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:58

Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer

Bericht door silyone »

Bij ons in de straat zijn werken aan de gang. Er staat aan het begin een hekken met een bord "omleiding", "werken" en dan nog een blauw bord "uitegzonderd plaatselijk verkeer".

De linkerkant van de weg is vrij, de werken gebeuren aan de rechterkant.

De werf was hier en daar afgezet met kegeltjes omdat men enkele stroken geasfalteerd had.

Ik heb mijn wagen achteraan de werf (voor het einde van de werken dus) geplats op een meter van het hekken.

Nu is dat verkeershekken deze morgen omgevallen van de wind op mijn wagen.

De aannemer zegt dat ik daar niet mag staan, omdat ik in een werfzone sta (ik ben wel bewoner van een huis in de werfzone, maar heb geen garage) en bijgevolg kan ik geen schade vergoed zien vie hem.

Enige reactie?

PS Bij de politie ben ik gaan horen, en die zeggen dat als je een werf betreed je dit altijd doet op eigen risico.
Gast

Re: Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer

Bericht door Gast »

Het blauw bord 'uitgezonder plaatselijk verkeer' ... onder welk ander bord is dat aangebracht ?
silyone
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:58

Bericht door silyone »

Je had dat bord met "werken". Daaronder had je dan een blauw onderbord met een afstandsmaat op en daaronder, maar een klein beetje opgeschoven het bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".



Een verbodsbord was niet aanwezig op het hekken.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

silyone schreef:Een verbodsbord was niet aanwezig op het hekken.
Zonder verbodsbord is er geen verbod, en dus geen regeling uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer

Bericht door Inazuma »

silyone schreef: De aannemer zegt dat ik daar niet mag staan, omdat ik in een werfzone sta (ik ben wel bewoner van een huis in de werfzone, maar heb geen garage) en bijgevolg kan ik geen schade vergoed zien vie hem.
Tuurlijk kan je die schade wel op hem verhalen.
Hij moet gewoon zorgen dat zijn signalisatie overeind blijft.
Ik heb niks gehoord van storm ergens in 't land ... :?:
Je moet dan wel kunnen bewijzen dat het bewuste hekken de oorzaak is van de schade ...

De plaatsing van een C3 met onderbord Uitgezonderd plaatselijk verkeer is in dergelijke gevallen zelfs een verplichting, opgelegd door het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

http://wegcode.be/wet.php?wet=60&node=art4
(op plaatsen met snelheidsbeperking tot 50 km/u)

4.1.2° d) Indien de opstelling van het werk zo is dat het verkeer op de rijbaan in de twee richtingen verboden is, wordt boven het hek, geplaatst aan elk van de uiteinden van het werk, in het midden een verkeersbord C3 aangebracht, eventueel aangevuld met een onderbord "UITGEZONDERD PLAATSELIJK VERKEER" van het type II van bijlage 1 bij dit besluit; de onderrand van dit verkeersbord bevindt zich op ten minste 1,50 m boven de grond. Een oranjegeel knipperlicht wordt boven het verkeersbord geplaatst.


Als je daar inderdaad niet mocht staan, had er ook een parkeerverbod moeten ingesteld zijn dmv verkeerstekens, of had er om een andere reden parkeerverbod moeten zijn.
Was dat het geval :?:


Een Afbeelding geldt pas 150m verderop en moet dan ook op die afstand geplaatst worden ... tenzij met een onderbord een kortere afstand aangegeven is.
silyone
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:58

Bericht door silyone »

Er was nergens een parkeerverbod te vinden. Niemand was daarenboven op de hoogte gebracht van de werken.

Mijn wagen stond dan wel vrij dicht bij het bord, maar ik heb me opzettelijk wat dichter bij het bord gezet, zodat ik zo weinig mogelijk hinder zou veroorzaken voor de aannemer.

Ze moesten alleen nog het voetpad terug dicht leggen.

Het hekken dat vooraan de afbakening stond, had vermoedelijk een vermelding van een afstand in meter. Ik weet echter niet hoeveel meter erop stond.

Het bord dat tegen mijn wagen gevallen was had ook een vermelding. Daar stond vermoedelijk 40m op.

Maar beide borden stonden dus egenlijk op de plaats waar de werken zelf starten en niet zovele meters ervoor.

Daarenboven heb ik gehoord dat er politie geweest is en foto's gemaakt heeft.

De chef van de werf zou tegen iemand dat ik ken, gezegd hebben dat de aannemer eens problemen zal krijgen met zijn signalisatie. Dat hij nooit in orde is.

Toen ik zag dat het hekken gevallen was tegen mijn wagen, heb ik pas opgemerkt dat het drie poten had, maar dat er slechts 1 in een blok zat. Het blok zelf was dan nog met de langste kant evenwijdig met het hekken geplaats, wat wil zeggen dat het blok niet veel kracht kan opvangen vanuit de kant waar de wind tegen het verkeersbord(en) zou inblazen.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

silyone schreef:De chef van de werf zou tegen iemand dat ik ken, gezegd hebben dat de aannemer eens problemen zal krijgen met zijn signalisatie. Dat hij nooit in orde is.
Er wordt veel geprutst met signalisatie bij werken.
In het UK zouden weinige verantwoordelijken voor de signalisatie lang een job hebben ...
Toen ik zag dat het hekken gevallen was tegen mijn wagen, heb ik pas opgemerkt dat het drie poten had, maar dat er slechts 1 in een blok zat.
Het blok zelf was dan nog met de langste kant evenwijdig met het hekken geplaats, wat wil zeggen dat het blok niet veel kracht kan opvangen vanuit de kant waar de wind tegen het verkeersbord(en) zou inblazen.
Dat is al nalatigheid ... een fout dus.
(Bewijzen is echter wat moeilijker)
Mijn wagen stond dan wel vrij dicht bij het bord
Aan de kant waar de borden naar gericht waren , of aan de andere kant :?:
silyone
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:58

Bericht door silyone »

Ik ben vanmorgen naar de politie geweest en die vertelde me dat er trouwens zou pv opgesteld zijn omdat de signalisatie verkeerd zou zijn en omdat de aannemer geen vergunning heeft om dit te doen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat hij dit doet.

De agent zei me dat ik daar mocht parkeren, omdat er zoals hierboven al aangegeven, dus geen parkeerverbodsborden opgesteld waren.

Mijn wagen stond dus op ongeveer 1 meter van het bord dat zogezegd de werken afsluit.

Ik heb wel geluk gehad, want mijn buurman had in zijn voorzienigheid (maar voor een andere reden) ook al foto's gemaakt en ik heb van de agent ook een foto gekregen van het bord dat voor mijn wagen stond.

Daarop is duidelijk te zien dat er maar 1 blok ligt en dat het niet goed bevestigd is.

Nu is het aan de verzekering.Hopelijk gaat alles een beetje vlot nu.

Alvast bedankt voor de hulp en ik hou jullie ook op de hoogte zodat iedereen er iets aan heeft.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

silyone schreef:Mijn wagen stond dus op ongeveer 1 meter van het bord dat zogezegd de werken afsluit.
ik dacht dat parkeren op minder dan 20m van een verkeersbord verboden was? (tenzij auto lager dan 1m65 en verkeersbord hoger dan 2m, maar zo'n tijdelijke borden zijn toch nooit zo hoog...)
silyone
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:58

Bericht door silyone »

Vergeet wel niet dat de tekst van het bord waar ik voor stond aan de andere kant staat.

Eigenlijk stond ik erachter om het zo te zeggen.

Dus ik stond niet in de weg om het bord te kunnen lezen, want dat was voor de tegenliggers bedoeld.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Hij /Zij die borden, hekken en ander straatmeubilair plaatst is verantwoordelijk voor zijn materiaal.

mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie