Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer
Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer
Bij ons in de straat zijn werken aan de gang. Er staat aan het begin een hekken met een bord "omleiding", "werken" en dan nog een blauw bord "uitegzonderd plaatselijk verkeer".
De linkerkant van de weg is vrij, de werken gebeuren aan de rechterkant.
De werf was hier en daar afgezet met kegeltjes omdat men enkele stroken geasfalteerd had.
Ik heb mijn wagen achteraan de werf (voor het einde van de werken dus) geplats op een meter van het hekken.
Nu is dat verkeershekken deze morgen omgevallen van de wind op mijn wagen.
De aannemer zegt dat ik daar niet mag staan, omdat ik in een werfzone sta (ik ben wel bewoner van een huis in de werfzone, maar heb geen garage) en bijgevolg kan ik geen schade vergoed zien vie hem.
Enige reactie?
PS Bij de politie ben ik gaan horen, en die zeggen dat als je een werf betreed je dit altijd doet op eigen risico.
De linkerkant van de weg is vrij, de werken gebeuren aan de rechterkant.
De werf was hier en daar afgezet met kegeltjes omdat men enkele stroken geasfalteerd had.
Ik heb mijn wagen achteraan de werf (voor het einde van de werken dus) geplats op een meter van het hekken.
Nu is dat verkeershekken deze morgen omgevallen van de wind op mijn wagen.
De aannemer zegt dat ik daar niet mag staan, omdat ik in een werfzone sta (ik ben wel bewoner van een huis in de werfzone, maar heb geen garage) en bijgevolg kan ik geen schade vergoed zien vie hem.
Enige reactie?
PS Bij de politie ben ik gaan horen, en die zeggen dat als je een werf betreed je dit altijd doet op eigen risico.
Re: Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer
Het blauw bord 'uitgezonder plaatselijk verkeer' ... onder welk ander bord is dat aangebracht ?
Re: Werken - uitgezonderd plaatselijk verkeer
Tuurlijk kan je die schade wel op hem verhalen.silyone schreef: De aannemer zegt dat ik daar niet mag staan, omdat ik in een werfzone sta (ik ben wel bewoner van een huis in de werfzone, maar heb geen garage) en bijgevolg kan ik geen schade vergoed zien vie hem.
Hij moet gewoon zorgen dat zijn signalisatie overeind blijft.
Ik heb niks gehoord van storm ergens in 't land ...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Je moet dan wel kunnen bewijzen dat het bewuste hekken de oorzaak is van de schade ...
De plaatsing van een C3 met onderbord Uitgezonderd plaatselijk verkeer is in dergelijke gevallen zelfs een verplichting, opgelegd door het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
http://wegcode.be/wet.php?wet=60&node=art4
(op plaatsen met snelheidsbeperking tot 50 km/u)
4.1.2° d) Indien de opstelling van het werk zo is dat het verkeer op de rijbaan in de twee richtingen verboden is, wordt boven het hek, geplaatst aan elk van de uiteinden van het werk, in het midden een verkeersbord C3 aangebracht, eventueel aangevuld met een onderbord "UITGEZONDERD PLAATSELIJK VERKEER" van het type II van bijlage 1 bij dit besluit; de onderrand van dit verkeersbord bevindt zich op ten minste 1,50 m boven de grond. Een oranjegeel knipperlicht wordt boven het verkeersbord geplaatst.
Als je daar inderdaad niet mocht staan, had er ook een parkeerverbod moeten ingesteld zijn dmv verkeerstekens, of had er om een andere reden parkeerverbod moeten zijn.
Was dat het geval
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Een
![Afbeelding](http://images.weserv.nl/?url=wegcode.be/images/verkeerstekens/A31.gif)
Er was nergens een parkeerverbod te vinden. Niemand was daarenboven op de hoogte gebracht van de werken.
Mijn wagen stond dan wel vrij dicht bij het bord, maar ik heb me opzettelijk wat dichter bij het bord gezet, zodat ik zo weinig mogelijk hinder zou veroorzaken voor de aannemer.
Ze moesten alleen nog het voetpad terug dicht leggen.
Het hekken dat vooraan de afbakening stond, had vermoedelijk een vermelding van een afstand in meter. Ik weet echter niet hoeveel meter erop stond.
Het bord dat tegen mijn wagen gevallen was had ook een vermelding. Daar stond vermoedelijk 40m op.
Maar beide borden stonden dus egenlijk op de plaats waar de werken zelf starten en niet zovele meters ervoor.
Daarenboven heb ik gehoord dat er politie geweest is en foto's gemaakt heeft.
De chef van de werf zou tegen iemand dat ik ken, gezegd hebben dat de aannemer eens problemen zal krijgen met zijn signalisatie. Dat hij nooit in orde is.
Toen ik zag dat het hekken gevallen was tegen mijn wagen, heb ik pas opgemerkt dat het drie poten had, maar dat er slechts 1 in een blok zat. Het blok zelf was dan nog met de langste kant evenwijdig met het hekken geplaats, wat wil zeggen dat het blok niet veel kracht kan opvangen vanuit de kant waar de wind tegen het verkeersbord(en) zou inblazen.
Mijn wagen stond dan wel vrij dicht bij het bord, maar ik heb me opzettelijk wat dichter bij het bord gezet, zodat ik zo weinig mogelijk hinder zou veroorzaken voor de aannemer.
Ze moesten alleen nog het voetpad terug dicht leggen.
Het hekken dat vooraan de afbakening stond, had vermoedelijk een vermelding van een afstand in meter. Ik weet echter niet hoeveel meter erop stond.
Het bord dat tegen mijn wagen gevallen was had ook een vermelding. Daar stond vermoedelijk 40m op.
Maar beide borden stonden dus egenlijk op de plaats waar de werken zelf starten en niet zovele meters ervoor.
Daarenboven heb ik gehoord dat er politie geweest is en foto's gemaakt heeft.
De chef van de werf zou tegen iemand dat ik ken, gezegd hebben dat de aannemer eens problemen zal krijgen met zijn signalisatie. Dat hij nooit in orde is.
Toen ik zag dat het hekken gevallen was tegen mijn wagen, heb ik pas opgemerkt dat het drie poten had, maar dat er slechts 1 in een blok zat. Het blok zelf was dan nog met de langste kant evenwijdig met het hekken geplaats, wat wil zeggen dat het blok niet veel kracht kan opvangen vanuit de kant waar de wind tegen het verkeersbord(en) zou inblazen.
Er wordt veel geprutst met signalisatie bij werken.silyone schreef:De chef van de werf zou tegen iemand dat ik ken, gezegd hebben dat de aannemer eens problemen zal krijgen met zijn signalisatie. Dat hij nooit in orde is.
In het UK zouden weinige verantwoordelijken voor de signalisatie lang een job hebben ...
Dat is al nalatigheid ... een fout dus.Toen ik zag dat het hekken gevallen was tegen mijn wagen, heb ik pas opgemerkt dat het drie poten had, maar dat er slechts 1 in een blok zat.
Het blok zelf was dan nog met de langste kant evenwijdig met het hekken geplaats, wat wil zeggen dat het blok niet veel kracht kan opvangen vanuit de kant waar de wind tegen het verkeersbord(en) zou inblazen.
(Bewijzen is echter wat moeilijker)
Aan de kant waar de borden naar gericht waren , of aan de andere kantMijn wagen stond dan wel vrij dicht bij het bord
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ik ben vanmorgen naar de politie geweest en die vertelde me dat er trouwens zou pv opgesteld zijn omdat de signalisatie verkeerd zou zijn en omdat de aannemer geen vergunning heeft om dit te doen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat hij dit doet.
De agent zei me dat ik daar mocht parkeren, omdat er zoals hierboven al aangegeven, dus geen parkeerverbodsborden opgesteld waren.
Mijn wagen stond dus op ongeveer 1 meter van het bord dat zogezegd de werken afsluit.
Ik heb wel geluk gehad, want mijn buurman had in zijn voorzienigheid (maar voor een andere reden) ook al foto's gemaakt en ik heb van de agent ook een foto gekregen van het bord dat voor mijn wagen stond.
Daarop is duidelijk te zien dat er maar 1 blok ligt en dat het niet goed bevestigd is.
Nu is het aan de verzekering.Hopelijk gaat alles een beetje vlot nu.
Alvast bedankt voor de hulp en ik hou jullie ook op de hoogte zodat iedereen er iets aan heeft.
Het zou niet de eerste keer zijn dat hij dit doet.
De agent zei me dat ik daar mocht parkeren, omdat er zoals hierboven al aangegeven, dus geen parkeerverbodsborden opgesteld waren.
Mijn wagen stond dus op ongeveer 1 meter van het bord dat zogezegd de werken afsluit.
Ik heb wel geluk gehad, want mijn buurman had in zijn voorzienigheid (maar voor een andere reden) ook al foto's gemaakt en ik heb van de agent ook een foto gekregen van het bord dat voor mijn wagen stond.
Daarop is duidelijk te zien dat er maar 1 blok ligt en dat het niet goed bevestigd is.
Nu is het aan de verzekering.Hopelijk gaat alles een beetje vlot nu.
Alvast bedankt voor de hulp en ik hou jullie ook op de hoogte zodat iedereen er iets aan heeft.