rijbewijs motor

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
eagletje

rijbewijs motor

Bericht door eagletje »

Hoi,

Ik zou graag een scooter 250cc aanschaffen. als ik hiervoor opteer, dan veronderstel ik: theoretisch rijbewijs afleggen + mag k dan met de 250cc scooter het praktische afleggen? moet ik dan ook 8 u les volgen?

alvast bedankt,
Inazuma

Re: rijbewijs motor

Bericht door Inazuma »

eagletje schreef:Ik zou graag een scooter 250cc aanschaffen. als ik hiervoor opteer, dan veronderstel ik: theoretisch rijbewijs afleggen + mag k dan met de 250cc scooter het praktische afleggen? moet ik dan ook 8 u les volgen?
Een rijbewijs B van voor 1989 geldt ook voor categorie A, mocht je al zo oud zijn ...

Indien niet : theoretisch + praktisch examen afleggen.

Theorie kan je via rijschool of zelfstudie leren.

Praktijk is altijd verplicht via erkende rijschool, met 2 opties :

1) minstens 8 uur rijlessen volgen en praktijk examen afleggen met rijschool

2) - minstens 6 uur rijles volgen, en voorlopig rijbewijs A gaan afhalen.
- daarmee minstens 1 maand en hoogstens 1 jaar oefenen en examen gaan afleggen, met rijschoolmotor ofwel met een geschikte eigen motor

Voor een onbegrensd praktijkexamen A is minstens 35 kW vereist, dat ga je doorgaans niet uit een 250cc scooter halen.

Voor een begrensd rijbewijs A moet het motorvermogen van het examenvoertuig tussen 20 en 25 kW liggen .

Scooters hebben normaal echter een automatische versnellingsbak.
Gevolg als je hiermee examen doet : rijbewijs wordt beperkt tot automatische versnellingsbak, wat niet handig is als je ooit met een andere motorfiets wil rijden want dat mag dan niet ...
Plaats reactie