Examen met een 25kw (als >21jaar)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Chamonyte
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2009, 20:57
Locatie: Oost-Vlaanderen

Examen met een 25kw (als >21jaar)

Bericht door Chamonyte »

Hallo,

Binnenkort heb ik mijn praktisch examen rijbewijs A, maar ik vrees er een beetje voor. Dus zou ik dan eventueel mijn volgend examen met mijn moto willen doen, maar die is slechts een 25kw'er. Zou ik als 23-jarige daarmee mijn examen mogen doen?
Ik heb er geen probleem mee om dan met een beperkt rijbewijs A te zitten.

Groeten,
Chamonyte
Laatst gewijzigd door Chamonyte op 06 jul 2009, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen met een 25kw (als >21jaar)

Bericht door Inazuma »

Chamonyte schreef:Binnenkort heb ik mijn praktisch examen rijbewijs A, maar ik vrees er een beetje voor. Dus zou ik dan eventueel mijn volgend examen met mijn moto willen doen, maar die is slechts een 25kw'er. Zou ik als 23-jarige daarmee mijn examen mogen doen?
Ik heb er geen probleem mee om dan met een onbeperkt rijbewijs A te zitten.
Je motorfiets moet voldoen aan de vereisten om het examen te mogen afleggen.
Gezien het een < 25kW model is, moet het vermogen echter ook minstens 20kW bedragen.
Vaak is dat zo, maar kijk het toch maar eens na op de papieren.

§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.


Onder de 21 moet je met dergelijke motorfiets het examen afleggen.
Maar het is niet verboden om na je 21ste met een beperkte motorfiets examen te doen.
Het gevolg is dan wel dat je de eerste 2 jaar slechts mag rijden met een motorfiets tot 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.

Als dat voor jou geen probleem is, kan je dat dus gerust doen.

Vanaf 2 jaar na de uitreiking van je definitieve maar beperkte rijbewijs A kan je - met een paar pasfoto's en 11 euro - bij de gemeente een nieuw onbeperkt motorrijbewijs gaan aanvragen, zonder verdere examens.
Plaats reactie