Afremmen bij een kruispunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Afremmen bij een kruispunt

Bericht door KristofV »

Ik had dit probleem tijdens de rijles:

Ik reed naar een kruispunt toe (zonder verkeerslichten), er waren geen borden die melden dat ik voorrang had op het verkeer dat van rechts kwam en ik bevond me ook niet op een voorrangsweg.

Vanzelfsprekend denk ik dan natuurlijk aan het feit dat ik voorrang moet geven aan rechts, dus ik begin af te remmen, maar eenmaal ik dichter kom worden de haaientanden pas duidelijk (een auto stond gedeeltelijk over de tanden te wachten).

In zo'n situatie vraag ik me af of ze hiervoor punten aftrekken op het rijexamen? Ik heb namelijk problemen om zo iets te zien aankomen als er geen borden op voorhand aangegeven staan. Daarom speel ik liever op safe en rem ik meer af dan nodig is.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Als het op geen enkele manier aangegeven is kan jij dat ook niet weten hé. Dus dat zal ook niet meespelen bij de beoordeling.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afremmen bij een kruispunt

Bericht door Inazuma »

KristofV schreef:Vanzelfsprekend denk ik dan natuurlijk aan het feit dat ik voorrang moet geven aan rechts, dus ik begin af te remmen,
Dat is absoluut logisch .
maar eenmaal ik dichter kom worden de haaientanden pas duidelijk (een auto stond gedeeltelijk over de tanden te wachten).
Dat is een situatie die zich enkel zou mogen voordoen aan een aardeweg (eventueel verhard aan de aansluiting op het kruispunt) of bij een aansluiting met een privéweg (ipv een openbare weg).

Dat is helaas niet altijd even duidelijk te zien.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Ja dat dacht ik ook, maar omdat mijn rij-instructeur zij dat ik dit had moeten zien. Misschien zag hij dit beter aankomen omdat hij de weg kende. Ik heb vooral dit probleem bij wegen waar ik zelden of nooit rij.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

KristofV schreef:Ja dat dacht ik ook, maar omdat mijn rij-instructeur zij dat ik dit had moeten zien.
Wat had je dan moeten zien volgens je rij-instructeur :?:

Want zonder lichten, voorrangsborden, ... kan het natuurlijk gerust om een kruispunt met voorrang van rechts gaan.
Ik heb vooral dit probleem bij wegen waar ik zelden of nooit rij.
Logisch omdat je dan de situatie er niet kent, en bijgevolg niet kan weten of het om ontbrekende/foutieve signalisatie gaat, dan wel een (aan het kruispunt verharde) aardeweg, of een niet gemakkelijk als zodanig herkenbare privéweg ...

Nu, dat zou wel nog altijd een eerder uitzonderlijke situatie moeten zijn.
Als je dat vaak hebt, moet je er zeker meer aandacht aan gaan besteden.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Volgens hem waren de tanden wel goed zichtbaar. Maar dit zijn idd uitzonderlijke gevallen. Meestal staat het wel aangegeven.

Dus ik vind het dan niet slecht dat ik afrem in dat soort uitzonderlijke situaties.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Als je twijfelt, kun je beter afremmen tot de situatie duidelijk wordt.
Door meer rijervaring, zul je alles wel sneller zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

KristofV schreef:Volgens hem waren de tanden wel goed zichtbaar. Maar dit zijn idd uitzonderlijke gevallen. Meestal staat het wel aangegeven.

Dus ik vind het dan niet slecht dat ik afrem in dat soort uitzonderlijke situaties.
Tanden (wegmarkeringen alleen) hebben niets met voorrang te maken.
geen voorrangsborden en wel tanden = aan voorrang van rechts :!:

De wegmarkering duid alleen de plaats aan waar je moet stoppen als je moet stoppen in het geval van de omgekeerde driehoek, maar regelen de voorrang zelf niet. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

De situatie dat het niet alleen gaat om tanden, maar dat je ook merkt dat de bestuurders op de dwarsende rijbaan een bord hebben (stopbord of omgekeerde driehoek) komt ook voor. Verschrikkelijk irritant, want jij hebt nergens aan kunnen zien dat je voorrang hebt (tot je natuurlijk de reden ziet waarom iedereen op jou staat te wachten)

PS: Het is al erg genoeg dat dit voorkomt omdat er borden zijn die door vandaaltjes verwijdert worden, om dan nog maar te zwijgen van het feit dat ze soms gewoon nooit geplaatst worden...

[Weetje: in de omgeving van Herentals heeft iemand voor een eindwerk (weet ik veel waarvoor, voor verkeersdeskundige ofzo zeker) alle borden die op dat moment in een bepaalde zone stonden geanalyseerd, de situatie zelf gaan bekijken, en daar een rapport over gemaakt. Hij heeft dit rapport bij de politie Neteland ingediend, die hebben dat doorgeschoven naar de burgemeester, daar is dat nog verder doorgeschoven, blabla, tot dat bij de verantwoordelijke terecht is gekomen. Die heeft geoordeeld dat het zo miserabel was, dat er geen tijd en geld was om het op te lossen. En dat ging dan over maar een kleine zone...]
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Dank voor het antwoord, met een beetje meer ervaring zal dit wel beteren.

Er zijn veel plaatsen waar die borden miserabel geplaatst staan.
Of wat ik ook heel moeilijk vind: als ik aan een kruispunt sta en ik moet een scherpe bocht naar rechts maken. Dat ze het verkeersbord zo kort op die hoek zetten dat het moeilijk is omdat bord goed te kunnen zien. Waarom kunnen ze dat bord niet een beetje verder opzette eigenlijk?

Als ik nog druk bezig ben met een bocht te nemen, dan moet ik men gezicht haast aan de vooruit plakken om het bord nog te kunnen zien.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

KristofV schreef: Of wat ik ook heel moeilijk vind: als ik aan een kruispunt sta en ik moet een scherpe bocht naar rechts maken. Dat ze het verkeersbord zo kort op die hoek zetten dat het moeilijk is omdat bord goed te kunnen zien. Waarom kunnen ze dat bord niet een beetje verder opzette eigenlijk?
De verkeersborden voor bepalingen die men vanaf het kruispunt wil laten ingaan, moeten eigenlijk vrij kort na het kruispunt staan.
Anders rijzen er serieuze vragen over de geldigheid van de door het bord opgelegde beperking tussen het kruispunt en de plaats van het verkeersbord zelf.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Inazuma schreef: De verkeersborden voor bepalingen die men vanaf het kruispunt wil laten ingaan, moeten eigenlijk vrij kort na het kruispunt staan.
Anders rijzen er serieuze vragen over de geldigheid van de door het bord opgelegde beperking tussen het kruispunt en de plaats van het verkeersbord zelf.
Ok, maar toch vind ik het moeilijk op die manier :p. Hoe dan ook, ik heb hiernet mij rijexamen gedaan en ik ben geslaagd. Dus bedankt voor alle hulp :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

KristofV schreef:Ok, maar toch vind ik het moeilijk op die manier :p. Hoe dan ook, ik heb hiernet mij rijexamen gedaan en ik ben geslaagd. Dus bedankt voor alle hulp :wink:
Proficiat.

Probeer er een gewoonte van te maken om als je een weg inkijkt om te zien of je kan verder rijden, ineens ook te zien wat er daar aan verkeersborden staat.
Het is grotendeels een kwestie van in je hoofd uit te maken wat je allemaal wil zien.

Veel mensen laten zich bij het rechts afslaan vangen door het schijnbaar grotere gevaar van het van links komend verkeer , en kijken daarbij dan ook vooral naar links - maar rechts kijken is zeker even belangrijk ...
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Inazuma schreef:
Proficiat.

Probeer er een gewoonte van te maken om als je een weg inkijkt om te zien of je kan verder rijden, ineens ook te zien wat er daar aan verkeersborden staat.
Het is grotendeels een kwestie van in je hoofd uit te maken wat je allemaal wil zien.

Veel mensen laten zich bij het rechts afslaan vangen door het schijnbaar grotere gevaar van het van links komend verkeer , en kijken daarbij dan ook vooral naar links - maar rechts kijken is zeker even belangrijk ...
Dankuwel

Ja, het is zoals je zegt. Ik zal er beter op letten :)
Plaats reactie