De "doorgedreven" opleiding...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
tinneke_be
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2009, 08:46

De "doorgedreven" opleiding...

Bericht door tinneke_be »

Mss is het fijn voor mensen die ook graag de 20u opleiding zoude willen volgen om zo eens een overzichtje van de lessen te zien. Het is natuurlijk nooit overal hetzelfde.

Voor mij is het dan toch een beetje een uitlaatklep in deze drukke periode.

Mijn eerste les praktijk heb ik achter de rug. Ik vond het eigenlijk nog wel leuk. Toch ben ik van een paar dingen geschrokken. Ze sturen je bv direct op de baan (rustige baantjes natuurlijk) en je moet eigenlijk al vrij snel de eerste les beginnen rijden.

Eerst kreeg ik de uitleg hoe ik mijn spiegels moest afstellen, dan de zetel, hoe ik mijn handen op het stuur moet zetten enzv...

Als dat achter de rug was moest ik leren ambrieren en vanaf toen eigenlijk rijden eerst in eerste stilletjesaan in de tweede vooral als we op een drukkere baan kwamen. Ik moest zo in een rondje blijven rijden. Ze pompen de routine er toch wel in. Ik zeg natuurlijk niet dat ik er al inzit maar het is wel goed dat ze dezelfde oefening herhalen en herhalen en herhalen... eerst met woorden stap voor stap zeggen wat ik moest doen en dan kijken of ik het al uit mezelf deed en ingrijpen waar nodig natuurlijk.

Zo moest ik stapvoets gewijs leren rijden en dit ook blijven oefenen... Zowel achteruit en vooruit om verlogens naar een parking te rijden waar ik mij moest parkeren (dus tss twee witte lijnen). Daar de stuurtechniek geoefend (wat ik verrassend moeilijk vind).

Op het terrein zelf waren zo twee bosjes in het midden... Daar moest ik in een acht rondrijden om die stuurtechniek dus te testen, verbeteren...

Vervolgens naast het water en daar moest ik naast de berm in achteruit rijden en nog ver genoeg van de berm wegblijven ook vooruit...

Het laatste puntje van de les was zo in een vierkant achteruit rijden (90°)

Nadien heeft de instructeur de pedalen overgenomen maar moest ik blijven sturen zo zijn we terug naar het rijopleiding centrum gereden.

Best veel in één keer maar zoals ik al zei het voelde niet aan als te veel. Natuurlijk ik merk ook hoe hard je alles in één keer in 't oog moet houden en dat lukt me nu gewoon nog niet.

De instructeur zei dat hij merkte dat ik toch al een auto gewoon was (van vroeger) en dat hij wel tevreden was over de eerste les. Hij had de indruk dat ik wel vrij snel snapte wat hij wou dat ik deed. Laat ons hopen dat dat al een goed teken is he. :lol:

Morgen voormiddag 2de les!

Wel iets helemaal apart. Gisteren heb ik de uren afgesproken met de bediende van het kantoor in Gent. Nu overliepen we vandaag de uren en bij de laatste les zei dat hij die waarschijnlijk niet kon... Na wat verder te kijken was er in de komende weken ook geen andere opening. Nu 'k zie het niet zitten om die laatste les 2 weken of 3 weken later te doen. Ik kan dat ook niet wegen plannen. Hoe pak ik dit het beste aan? Ik snap dat het die dag mss moeilijk is voor hem maar voor mij is het te lang en ook kostbare tijd die ik dan verlies dat ik al zelf zou kunnen oefenen. Iemand suggesties?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: De "doorgedreven" opleiding...

Bericht door Benny Stinkens »

tinneke_be schreef: Wel iets helemaal apart. Gisteren heb ik de uren afgesproken met de bediende van het kantoor in Gent. Nu overliepen we vandaag de uren en bij de laatste les zei dat hij die waarschijnlijk niet kon... Na wat verder te kijken was er in de komende weken ook geen andere opening. Nu 'k zie het niet zitten om die laatste les 2 weken of 3 weken later te doen. Ik kan dat ook niet wegen plannen. Hoe pak ik dit het beste aan? Ik snap dat het die dag mss moeilijk is voor hem maar voor mij is het te lang en ook kostbare tijd die ik dan verlies dat ik al zelf zou kunnen oefenen. Iemand suggesties?
Eigenlijk hoef je niets te doen.
De bediende heeft je deze uren gegeven en dat wil eigenlijk zeggen dat ze dan ook zo doorgaan.

Het nadeel zal zijn dat je waarschijnlijk je laatste les van een andere instructeur krijgt.

Of dit een nadeel is laat ik aan jou over, want de ene leerlings wil perse alles met dezelfde instructeur doen en de andere vind dat een mening van een andere persoon wel eens goed zou kunnen zijn.

Om zeker te zijn kan je wel aan de bediende of aan je instructeur vragen na te gaan of deze uren kloppen zodat je zeker bent dat zij zich niet vergissen.

Wat je samenvatting betreft zou ik zeggen je bent goed bezig en dat het je nog niet lukt om alles in één keer in de gaten te houden is niet meer dan normaal :wink:

Autorijden is voor ons doodnormaal, maar voor een beginner is het letterlijk werken met hoofd, handen en voeten.
Je moet eerst leren stappen en dan pas leren lopen.

veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
tinneke_be
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2009, 08:46

Bericht door tinneke_be »

Ook niet als hij zelf al suggereerde van de les te verplaatsen? Ik heb dit écht niet graag en ik zit er niet mee in om met een andere instructeur te rijden. Het lijkt me wel ok om te horen wat iemand anders van mijn "rijkunsten" vindt.

Het is ook zo dat ik vanaf vandaag elke dag les heb behalve weekends. Toen ik mij gisteren ging inschrijven zei de mevrouw in kwestie dat dit een goede keuze is gewoon doordoen ik voel mij hier ook het beste bij. Maar vandaag zei de instructeur dat hij vind dat drie lessen in de week genoeg zijn. Nu zoek ik mijn uren echt niet te laten veranderen. Het is zwaar uiteraard maar zoals ik al zei ik voel mij hier echt het beste bij. Het is geen kwestie bij mij van het zomaar snel snel te willen maar voor mij als persoon is het echt beter dat ik gewoon doorga... Ik ondervind ook bij andere zaken dat eens ik begin ik beter gewoon doorga. Ik wil écht niet voorbarig zijn maar mag ik hem dat duidelijk maken? Moest hij hier nog eens over beginnen of is dit onbeleefd?

Verder kijk ik zelfs uit naar de les van morgen. Ik heb wel één probleem ik krijg het moeilijk van mij afgezet allemaal. Ik blijf de les van vandaag overlopen... We hebben gisteren een wagen gekocht en ook die blijft wat in mijn kopje rondspoken. Enfin dezer dagen lijkt het maar op één ding te draaien en dat is autorijden en uitkijken naar mijn auto die volgende week "afgeleverd" zal worden. En waar ik grappig genoeg nog niet zelf mee mag rijden. :D

Fijn dat ik hier mijn hart kan luchten!

Allez over en uit voor vandaag. Morgen is er weer een nieuwe dag!
Laatst gewijzigd door tinneke_be op 18 jun 2009, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat kan een leuk topic worden.

Als je tevreden bent van de rijschool, dan mag je ook de naam vermelden.
Als je niet tevreden bent van de rijschool, dan zeg je dat best tegen de directie.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Zoals je al zelf zegt (en ook je instructeur) is het zwaar.

Maar klant is koning, jij betaalt en jij bepaalt.

Natuurlijk in de mate van het mogelijke (naar de boekhouding van de rijschool en niet van één instructeur) maar voor de rest moet je geen rekening houden met wat de instructeur wil maar wat jij wilt en dat heeft met beleefdheid niet veel te maken.

@ Eugeen,
Liever geen namen van rijscholen noemen in dit topic want anders garandeer ik je dat iedereen namen gaat noemen en er dus ook negatieve bijkomen en wij dus weer werk hebben om te ziften. :wink:

Zelfs rijscholen gaan denken "waarom staat die zijn naam er wel positief en de mijne niet" enz.....
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
tinneke_be
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2009, 08:46

Bericht door tinneke_be »

Ok, ik zal de rijschool in kwestie niet vermelden. Maar mijn ervaring wil ik gerust blijven delen.

Mijn 2 de les heb ik dan ook weeral gehad! Het was plezant. Ik heb er veel plezier in maar het is zwaar. Ik ondervind dat er in elke les (ik heb er dus 2 gehad) veel nieuwe dingen bijkomen.

Hoe zag mijn les er vandaag uit. Eerst en vooral werden de oefening van de eerste les overlopen... Het schakelen, parkeren, stapvoetgewijs rijden, dicht tegen de berm vooruit en achteruit enzv.

Daarna moest ik weer zelf de baan op. Ik vond dat dat behoorlijk goed ging maar het blijft uitkijken voor ALLES: de baan, het sturen, pedalen, schakelen en dat was met momenten moeilijk. Vooral omdat ik deze keer in derde mocht schakelen vermits ik toch iets harder moest gaan rijden dan 30. Dan hebben we constant een grote toer gedaan. Eerst langs rechts en dan omdraaien en terug... Om echt wel gevoel te krijgen met de auto. Hij stuurde mij dus op een vrij drukke baan maar hélemaal niet te vergelijken met bv de bekende drukke banen in Gent.

Waar ik nog verbazend veel moeite mee heb is het pinken. Ik pink soms op plaatsen waar het niet hoeft en dan weer niet op plaatsen wel het wel moet. Een groot werkpunt voor mij vind ik vooral van mezelf want daar is niks over gezegd.

Tijdens de toer moest ik soms eens opzij gaan staan en de bermoefening doen, de parkeeroefenening enfin véél blijven herhalen. Wat compleet nieuw was qua parkeren is dat ik tussen twee auto's moest gaan staan. Ik dacht ja hij zal mij wel veel ruimte geven maar niet dus heh. Ik zou niet graag eigenaar zijn van die auto's. :D Alhoewel ik ben voorzichtig al vind ik het al een enorme verantwoordelijkheid om tussen zo'n smal plekje te parken. Maar 't lukte en dat gaf een fijn gevoel...

Uiteindelijk toen de les afgelopen was moest ik zelf proberen te rijden naar de rijschool op een héééél drukke baan. Danis het wel handelen vind ik en dat is nog moeilijk. Het is een kwestie van volgen, uitkijken en handelen... Eigenlijk zijn die drukke banen zogezegd nog de makkelijkste maar zo voelt het natuurlijk helemaal niet aan.

Morgen verlaten we Gent zei hij. Ik weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren. Ik hoop zelfs da we al eens een stukje autostrade proberen? Maar dat is misschien nog te vroeg??

Ik heb er nog altijd plezier in! Had ik niet gedacht... Maar mss begint het nu pas écht moeilijk te worden?? Nu ik meer en meer zelf moet rijden en effectief op drukke banen enzo??

Als ik zo blijf evolueren wat ik echt hoop zie ik mezelf nog rijden ooit ver weg :lol: ...

Morgenvroeg derde les!!


Sorry dat ik blijf doorbomen over die uren eh. Maar vanmorgen begon de instructeur weer om ze te spreiden naar 3x in de week. Ik vraag nu écht jullie mening vooral van de mening van instructeurs en mensen die de opleiding ook gedaan hebben? Ik weet toen ik mij ging inschrijven er een rijinstructeur bijstond en hij bevestigde dat die intensieve opleiding mij ten goede zou komen maar dat is niet de man waar ik les van krijg. Ik zelf voel mij daar ook echt het beste bij en nogmaals niet om de reden dat ik het snel snel wil... Maar als hij zo blijft doordoen brengt hij mij dus wel aant twijfelen. :) Binnen dit en drie weken trekken wij sowieso ergens naar toe bovendien een plaats waar ik rustig kan oefenen en de auto gewoon worden. Dus véél spreiden zit er voor mij echt niet in toch niet als het blijft lopen zoals het nu loopt...

Dus héél graag jullie raad...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Leuk om te horen. :D

Zo te horen lukt het bij jou al ontzettend goed, doe zo verder. Je moet trouwens ook niet te hard voor jezelf zijn hé, je bent nog maar aan je 2de les bezig, dan kan je moeilijk verwachten dat je alles al kan. Dan zou het niet meer leuk zijn. :lol:
tinneke_be
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2009, 08:46

Bericht door tinneke_be »

Is de kans groot dat je na die 20u les geen attest meekrijgt van je rijschool? Omdat ze bv vinden dat je nog niet bekwaam genoeg bent? Maw komt dit vaak voor?

Ik lees wat teveel denk ik. Ik wist al hoor dat men dit kan weigeren maar ik heb geen weet of dit nu vaak voorkomt of niet...
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Nee, zo vaak komt het niet voor hoor. Maak je daar maar geen zorgen over. Doe gewoon je best en geef jezelf de tijd om te leren, dan komt alles wel goed. Je doet het in ieder geval super tot nu toe. :wink:
tinneke_be
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2009, 08:46

Bericht door tinneke_be »

Merciekes... Ik moet precies echt stoppen met lezen want ik begin er zenuwachtig door te worden. Anderzijds is het ook leerrijk natuurlijk...

Nu vroeg ik mij iets af. Ik hoop dat ik mijn attest krijg van de rijschool om mijn voorlopig rijbewijs te gaan halen. In mijn kopje zat dat ik elke dag zou rijden... Gent goed leren kennen, lange afstanden doen (ouders wonen in de kempen...). Is dit een goed idee? Gewoon er invliegen? Ik wil héél graag na die drie maanden mijn eerste poging doen om examen te gaan doen. Het is mss héél raar maar geldt het hier hoe meer je rijd hoe meer ervaring je opdoet en je auto vertrouwder gaat aanvoelen?
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Ik ben geen admin, maar naar mijn mening: er direct invliegen (aan aangepaste snelheid weliswaar) zou ik zeker aanraden. Het heeft mij toch goed geholpen. "hoe meer je rijd hoe meer ervaring je opdoet en je auto vertrouwder gaat aanvoelen?" Hier kan ik alleen maar ja op antwoorden :)

En rijden in Gent is al een uitdaging opzich :). Aan je motivatie te horen komt dit allemaal goed, geen zorgen.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

tinneke_be schreef: Ik heb er veel plezier in maar het is zwaar. Ik ondervind dat er in elke les (ik heb er dus 2 gehad) veel nieuwe dingen bijkomen.
De leercurve is in het begin inderdaad heel steil, zelfs als je de wegcode goed kent.
Er is heel veel om tegelijk op te letten, en dat maakt het vooral mentaal zwaar. Dat is niets om ongerust over te zijn, maar normaal. ;)

Met meer ervaring ga je ook gemakkelijker de borden zien, filteren wat je nodig hebt, en de gevolgen ervan verwerken.
De vele handelingen worden ook meer een automatisme - schakelen bvb. wordt zo'n gewoonte dat je er na verloop van tijd beter niet meer aan denkt, want dan doe je het mis of minder goed dan anders ;)
Ik vond dat dat behoorlijk goed ging maar het blijft uitkijken voor ALLES:
Dat zal / moet altijd zo blijven ...
Hij stuurde mij dus op een vrij drukke baan maar hélemaal niet te vergelijken met bv de bekende drukke banen in Gent.

Eerst de basisbeheersing van het voertuig bijbrengen, en als dat al aardig lukt kan je aan het betere / zwaardere werk beginnen.
Eerst leren stappen, en dan leren lopen ;)
't is nog maar de tweede les ...
Wat compleet nieuw was qua parkeren is dat ik tussen twee auto's moest gaan staan. Ik dacht ja hij zal mij wel veel ruimte geven maar niet dus heh. Maar 't lukte en dat gaf een fijn gevoel...
Als je dat kan terwijl er weinig plaats is, kan je het ook als er ruim plaats is ..
Op het examen krijg je ruim de plaats om het parkeren uit te voeren.

Morgen verlaten we Gent zei hij. Ik weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren. Ik hoop zelfs da we al eens een stukje autostrade proberen? Maar dat is misschien nog te vroeg??
Je kan niet rond de kerktoren blijven rijden.
Dus moeten er ook wat grotere wegen op het menu staan.
En je moet ook op andere dan vertrouwde wegen leren en kunnen rijden.

De ligging van het examencentrum Sint-Denijs-Westrem laat ook makkelijk examenritten toe weg van Gent, dus daar moet je ook eens komen.

Snelweg rijden is niet echt bijzonder.
Het gaat uiteraard wel sneller, dus meer afstand houden en nog meer goed / verder vooruit kijken wat er daar gebeurt.
Ik heb er nog altijd plezier in!
Mooi, maar reken er op dat je ook al eens een mindere dag kan hebben waarop "niks" lijkt te gaan.
Ook niks abnormaal.
Sorry dat ik blijf doorbomen over die uren eh. Maar vanmorgen begon de instructeur weer om ze te spreiden naar 3x in de week.
Kijk, als je je goed vindt bij de zo te zien dagelijke rijlessen en die ook het beste in je planning passen...

Dit tempo kan echter ook zwaar worden, en het kan best dat de instructeur die je nu hebt je daartegen wat wil behoeden.
Je zit als beginnend bestuurder meteen ongeveer evenveel in de auto als de modale dagelijkse pendelaar - en die krijgt daar ook wel eens een degoût van ... - maar als beginnend bestuurder is autorijden veel en veel intenser en vermoeiender dan voor de modale pendelaar.

Ook aan 3 keer 2 uur rijles per week zit je nog altijd behoorlijk snel aan 20 uur.
Maar als er daardoor een vakantie tussenvalt is het ook goed begrijpbaar dat je die onderbreking in de rijlessen liever niet hebt.


Na 2 uur rijles was ik meestal wel blij dat het gedaan was hoor ;)

Ik weet toen ik mij ging inschrijven er een rijinstructeur bijstond en hij bevestigde dat die intensieve opleiding mij ten goede zou komen
Je hebt geen tijd om hetgene dat je geleerd hebt weer te vergeten, amper tijd om te gaan tobben of twijfelen over dingen die nog niet zo goed gaan ;) , en je kan elke dag verder aan je rijkunsten bouwen.
Dat werkt zeker positief, zolang je met plezier de rijlessen gaat volgen.
Maar als hij zo blijft doordoen brengt hij mij dus wel aant twijfelen. :)

Heb je al gezegd dat de rijlessen spreiden slecht uitkomt met je vakantieplannen, en dat je gewoon de opleiding niet wil onderbreken voor de duur van je vakantie :?:

Binnen dit en drie weken trekken wij sowieso ergens naar toe bovendien een plaats waar ik rustig kan oefenen en de auto gewoon worden.
Toch in België :?:
Buiten België mag je niet rijden met een voorlopig rijbewijs :!:
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

hoe meer je oefent hoe beter inderdaad

maar ga nu natuurlijk niet, de eerste keer dat je alleen rijdt een daguitstapje gent - kempen doen en zo in het spitsuur de antwerpse ring meemaken eh...

Begin rustig genoeg, en bouw op. Veel oefenen is goed, maar alles ineens willen natuurlijk niet...
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

tinneke_be schreef:Merciekes... Ik moet precies echt stoppen met lezen want ik begin er zenuwachtig door te worden. Anderzijds is het ook leerrijk natuurlijk...
Zenuwachtig worden is uiteindelijk nergens voor nodig.
Het werkt alleen maar tegen.
Gent goed leren kennen, lange afstanden doen (ouders wonen in de kempen...). Is dit een goed idee? Gewoon er invliegen? Ik wil héél graag na die drie maanden mijn eerste poging doen om examen te gaan doen. Het is mss héél raar maar geldt het hier hoe meer je rijd hoe meer ervaring je opdoet en je auto vertrouwder gaat aanvoelen?
Veel rij-ervaring opdoen in verschillende rij-omgevingen is zeker een zeer goede manier om te leren rijden.
Zorg wel dat er regelmatig eens iemand meerijdt om je vorderingen in het oog te houden.
En zorg dat je blijft rijden zoals de rijschool je bijgebracht heeft, zodat je voor het examen geen foute rijtechniek(en) weer moet gaan afleren.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

tinneke_be schreef:Is de kans groot dat je na die 20u les geen attest meekrijgt van je rijschool? Omdat ze bv vinden dat je nog niet bekwaam genoeg bent?
Het gebeurt, maar uiteindelijk niet zo vaak.
Niet iedereen leert even snel, of heeft even snel ergens de pak van weg.
Zoals je zelf al gemerkt hebt : er is heel erg veel om op te letten ...

De rijschoolinstructeur(s) moet(en) je dan ook in eer en geweten alleen - en veilig - los kunnen laten op de weg.
Dat is eigenlijk wat zo'n bekwaamheidsattest zegt.

Vergeet niet dan iemand die met een begeleider leert rijden eerst het examen moet afleggen om alleen de weg op te mogen ...
Plaats reactie