125cc buiten België

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Flupke

125cc buiten België

Bericht door Flupke »

Hallo,

Er zijn al heel wat vragen gesteld over het besturen van een 125cc met een rijbewijs B en ik denk dat de regels nu wel voor iedereen duidelijk zijn. Maar soms wordt er nadrukkelijk geschreven dat deze maatregel enkel in Belgie geldig is. Ik kan dit op twee manieren begrijpen:

1) Ofwel is het ronduit verboden om je met je 125cc tjede grens over te steken.
2) Ofwel is het niet automatisch toegelaten.

Ik denk dat het verschil wel duidelijk is.

Voorbeeld: In Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk geldt dezelfde regel voor houders van een rijbewijs B. Ik heb op een Franse site zitten kijken en daar leggen ze hetzelfde uit als wat je hier leest voor Belgie. (Het is wel een beetje gedateerd, want je kunt er ergens lezen dat de regel in België in 2002 afgeschaft werd, maar er wordt niet bijgeschreven dat hij ondertussen weer actief is!)

Zie o.a.:
http://www.motoservices.com/permis/lepermis.htm#UE
http://www.motoservices.com/permis/precisions.htm

Nu zou ik als volgt redeneren: Als Frankrijk dat toelaat voor zijn eigen burgers op zijn eigen grondgebied, zou het voor mij als Belg toch ook toegelaten moeten zijn. Ik ben geen jurist maar het lijkt mij sterk dat verkeersregels van je nationaliteit afhangen, ze zouden alleen van het territorium mogen afhangen. Ook in de context van EU lijkt het me een vreemd principe dat buirgers van een andere lidstaat van specifieke verkeersregels uitgesloten worden.

Dus om het allemaal concreet te maken:

Met een 125cc en een Belgisch rijbewijs B van Doornik naar Rijsel: Ok of niet Ok?
Flupke

Bericht door Flupke »

Ps, ik heb het maar in dit forum geplaatst omdat de meeste vragen over 125cc tjes niet in het forum 'Rijbewijs B' maar in het forum 'andere rijbewijzen' terechtkomen.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

kan dit op twee manieren begrijpen:
Je moet het gewoon begrijpen in de context waarin het staat.

Het Belgisch rijbewijs B volstaat dan niet om in het buitenland met een motorfiets te rijden. Dus je hebt dan een rijbewijs A nodig.

Je moet dat niet lezen als: je mag met een motorfiets niet in het buiteland.
Inazuma

Re: 125cc buiten België

Bericht door Inazuma »

Flupke schreef:Nu zou ik als volgt redeneren: Als Frankrijk dat toelaat voor zijn eigen burgers op zijn eigen grondgebied, zou het voor mij als Belg toch ook toegelaten moeten zijn. Ik ben geen jurist maar het lijkt mij sterk dat verkeersregels van je nationaliteit afhangen, ze zouden alleen van het territorium mogen afhangen. Ook in de context van EU lijkt het me een vreemd principe dat buirgers van een andere lidstaat van specifieke verkeersregels uitgesloten worden.
Dat is echter nu net het vreemde er aan.
De EU-regeling die de lidstaten toelaat om houders van een rijbewijs B toe te laten met 125cc / 11 kW motorfietsen te rijden, stelt dat dit maar kan mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU (2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Het besturen van een voertuigvan categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Of deze toelating ook geldt voor andere dan de officiële inwoners van een lidstaat is echter zeer onduidelijk.
(Situaties waarbij niet het voertuig, maar de houder van het rijbewijs B de nationale grenzen overschrijdt.)

In Frankrijk is ondertussen al enige scholing verplicht zoals je kan lezen in de aangehaalde links.
Met een 125cc en een Belgisch rijbewijs B van Doornik naar Rijsel: Ok of niet Ok?
Niet OK.
Plaats reactie