Toerentallen
Benzine is een hoogtoerige motor en als je veel in te laag toerental rijd dan slijt er van alles ook harder.
Probeer maar eens als je optrekt met volgas en steeds bij 2000 toeren schakelen.
En doe hetzelfde maar dan pas schakelen bij 4000 toeren. (als de motor op bedrijfstemperatuur is)
dan zul je het verschil HEEEL goed merken. dat hij veel veel harder optrekt als je hem meer toeren laat maken.
En het is logisch dat de motor dan meer toeren maakt en dat je denkt dat het niet goed is maar kan ie makkelijk hebben.
Heb zelf een golf 1.8 benzine als ik normaal rijd schakel ik bij 3000 toeren maar werkelijk heeft ie zijn maximale vermogen bij 4000 toeren.
Probeer maar eens als je optrekt met volgas en steeds bij 2000 toeren schakelen.
En doe hetzelfde maar dan pas schakelen bij 4000 toeren. (als de motor op bedrijfstemperatuur is)
dan zul je het verschil HEEEL goed merken. dat hij veel veel harder optrekt als je hem meer toeren laat maken.
En het is logisch dat de motor dan meer toeren maakt en dat je denkt dat het niet goed is maar kan ie makkelijk hebben.
Heb zelf een golf 1.8 benzine als ik normaal rijd schakel ik bij 3000 toeren maar werkelijk heeft ie zijn maximale vermogen bij 4000 toeren.
Schakelen bij 2000 toeren is voor een benzine erg laag, zeker als het om een klein motortje gaat. Ik denk dat de topic-opener gewoon is geraakt aan het geluid van schakelen bij die lage toeren en dat hij hierdoor niet meer beseft dat er iets niet klopt. Trek met die A-reeks eens door tot 2500 Ã 3000 toeren, dit is zeker nog niet hoog in de toeren en je zal het verschil wel merken.
Als je op die lage toeren blijft rijden rijd je je wagen kapot. Dit zal zeker het geval zijn wanneer je eens in de bergen komt of je wagen wat zwaarder beladen is als normaal.
Als je op die lage toeren blijft rijden rijd je je wagen kapot. Dit zal zeker het geval zijn wanneer je eens in de bergen komt of je wagen wat zwaarder beladen is als normaal.