Voorrangsregels bij voorbijrijden hindernis

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Voorrangsregels bij voorbijrijden hindernis

Bericht door BuBbA »

Stel:

2 rijstroken, 1 rijstrook in elke richtig. Ik rijd op mijn rijstrook als ik plots zie dat er een rij wagens geparkeerd staan waardoor ik verplicht ben om die wagens voorbij te rijden, ze staan stil dus het is niet inhalen, wanneer er plots een wagen van de andere kant komt die ik niet gezien had.

Wie heeft er voorrang?

Ik, omdat ik reeds aan het voorbijrijden begonnen ben of de mij tegemoetkomende auto omdat hij zijn gewone rijweg vervolgd?

Ik vind vrij weinig tot geen informatie terug in de wegcode betreffende de regels bij het voorbijrijden.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dit is dagelijkse kost in de Boekstraat te Wilrijk.
Dan heb je nog zone 30 tot de 1ste zijstraat en de tegenliggers komen met 50 op je af die dwingen je bijna om de klinken van de geparkeerde auto's af te rijden.

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrangsregels bij voorbijrijden hindernis

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:2 rijstroken, 1 rijstrook in elke richtig. Ik rijd op mijn rijstrook als ik plots zie dat er een rij wagens geparkeerd staan waardoor ik verplicht ben om die wagens voorbij te rijden, ze staan stil dus het is niet inhalen, wanneer er plots een wagen van de andere kant komt die ik niet gezien had.

Wie heeft er voorrang?
De tegenliggers.

15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.


Ik vind vrij weinig tot geen informatie terug in de wegcode betreffende de regels bij het voorbijrijden.
Het Hof van Cassatie evenmin.
Dus bestempelen ze het daar als een maneuver in de gevallen buiten het kruisen.
Ook als er geen rijstroken zijn.

De bewegingen die het voertuig moet uitvoeren wegens de aanwezigheid van een ander, stilstaand voertuig op de door hem gebruikte rijstrook, en die erin bestaan, enerzijds, zich volledig of gedeeltelijk op de linkerrijstrook te begeven om dat voertuig voorbij te rijden en, anderzijds, zijn plaats vervolgens op de rechterrijstrook terug in te nemen, zijn wijzigingen van rijstrook en, bijgevolg, manoeuvres (21/11/2001).


De gevolgen hiervan zijn gigantisch, en eigenlijk altijd in het nadeel van de voorbijrijdende partij.


Algemeen wat het HvC als maneuvers bestempelt :
(de zwarte toevoegingen zijn van mij)

Een rijbeweging [die niet in de wegcode gereglementeerd is en] die het verkeer kan hinderen en gepaard gaat met een aanzienlijke verandering in de gevolgde rijrichting kan als een manoeuvre in de zin van deze bepaling [12.4] worden beschouwd. (Hof van Cassatie)
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Als je tegenliggers ziet afkomen is dat ok maar in het geval van de boekstraat zie je ze dus niet als je aan het voorbijsteken begint dan komt er onverwachts iemand uit de linkse dwarsstraat of anders op het volgende kruispunt licht het groene verkeerslicht op en stormen de tegenliggers op je af.

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

2 rijstroken, 1 rijstrook in elke richtig. Ik rijd op mijn rijstrook als ik plots zie dat er een rij wagens geparkeerd staan waardoor ik verplicht ben om die wagens voorbij te rijden, ze staan stil dus het is niet inhalen, wanneer er plots een wagen van de andere kant komt die ik niet gezien had.
Dan staat er een ganse rij autos verkeerd geparkeerd :?: Want op een rijbaan verdeeld in rijstroken is het parkeren verboden :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie