yves winkels schreef:
Nu is mijn vraag, waarschijnlijk heb ik rijbewijs A nodig maar waar kan ik er wat uitleg over krijgen en krijg ik een speciale omdat het een automatisch motor is?
Je hebt in elk geval een motorrijbewijs A nodig.
Gezien je leeftijd zal dat rijbewijs begrensd worden tot 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg .
Als je het definitieve rijbewijs 2 jaar hebt, kan je het bij de gemeente gaan inruilen voor een onbegrensd rijbewijs.
Om het definitieve rijbewijs A te behalen zal je
- een theoretisch examen moeten afleggen
- een praktisch examen moeten afleggen
Ter voorbereiding van het praktisch examen, moet je naar keuze :
- minstens 6 uur rijlessen volgen in een erkende rijschool, en dan een voorlopig rijbewijs gaan halen bij de gemeente, en vervolgens op een eigen motor verder oefenen (minstens een maand, maximaal een jaar en niet verlengbaar !)
- minstens 8 uur rijles volgen in een erkende rijschool, en aansluitend examen afleggen met de rijschool
Met je Vespa 250 mag je GEEN praktisch examen afleggen.
De rijschool heeft hiervoor wel geschikte motoren.
Het is zeer sterk af te raden om je examen met een motor met automatische versnellingsbak af te leggen - als je een rijschool vindt die er heeft - want dan wordt je definitieve rijbewijs A beperkt tot motoren met een automatische versnellingsbak, en die zijn er niet veel ...
Je vespa is eigenlijk ook niet erg geschikt om mee te oefenen als je het examen nadien gaat afleggen met een motor met handgeschakelde versnellingsbak , precies gezien de automatische versnellingsbak, de wat andere rijhouding en rij-eigenschappen ervan die toch merkelijk verschillen van een traditionele motor.