Wanneer met bromfiets klasse B op rijbaan rijden

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Ilan Zwinnen

Wanneer met bromfiets klasse B op rijbaan rijden

Bericht door Ilan Zwinnen »

beste,

ik vroeg me na het rijexamen voor bromfiets type B af wanneer je nu juist als bromfiets gebruiker op de rijbaan moet rijden en wanneer net niet ?

kan je mij hier soms een kort beknopt antwoord op geven want ik kan het nergens vinden en ik ben er zeker van dat ik hierdoor zeker 3 fouten op heb gemaakt bij mijn rijexamen.

groetjes en alvast bedankt!

ilan
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

De algemene regel is dat je met een bromfiets klasse B het fietspad moet volgen buiten de bebouwde kommen. Binnen de bebouwde kommen is dit verboden, ook als er geen rijbaan is.

Verkeerstekens gaan evenwel boven verkeersregels. Er kan van bovenvermelde verkeersregel afgeweken als het bord D7 (fietspad) voorzien is van een onderbord met de afbeelding van een bromfiets en de vermelding "B VERPLICHT" of "B VERBODEN" (Eugeen, hebben wij een bestandje met deze borden?).

Let op: de afbeelding van een fiets heeft niet altijd dezelfde betekenis!

Afbeelding
Fietspad verplicht te volgen door bromfietsen klasse B buiten de bebouwde kom (verboden binnen de bebouwde kom)

Afbeelding
Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.
Dus altijd verboden voor bromfietsen klasse B.

Afbeelding
Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.
Dus altijd verboden voor alle bromfietsen.
sledge

Bericht door sledge »

ik weet niet of dit ooit zou voorkomen op een examen, maar de bevelen van een bevoegd persoon gaan boven de verkeerstekens, dus wanneer een bevoegd persoon het bevel geeft om een verplicht fietspad te verlaten dien je dit ook te doen

vb : een olievlek verderop, een wegverzakking, een ongeval,.........
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Inderdaad, Sledge, de bevelen van een bevoegd persoon gaan boven de verkeerstekens en verkeersregels.

Eigenlijk zouden we ieder antwoord moeten inleiden met "behoudens andersluidend bevel van een bevoegd persoon ...".

Maar enerzijds vermoed ik dat de meeste weggebruikers dit wel weten, en de bevoegd persoon het hen anders snel duidelijk zal maken.

Bovendien is een bevel van een bevoegd persoon de eenvoudigste situatie: je hoeft je niet af te vragen welke verkeersregel geldt of wat een verkeersbord precies betekent, je moet alleen maar het bevel van die bevoegd persoon opvolgen, en meestal zijn die bevelen ook wel duidelijk.

Tevens heb je het voordeel dat het opvolgen van het bevel van een bevoegd persoon, mits je de nodige voorzichtigheid aan de dag legt, op zijn verantwoordelijkheid gebeurt als er een ongeval van komt.
Plaats reactie