L-teken voor rijbewijs BE
-
jan76
L-teken voor rijbewijs BE
waar moet het L-teken exact hangen voor rijbewijs BE - de folder van GOCA zegt op het voertuig maar daar heb ik eigenlijk mijn rijbewijs B voor - moet dit dan niet op de aanhangwagen?
-
jan76
bedankt voor jouw vlugge antwoord Eugeen!!eugeen schreef:Achteraan op de aanhangwagen.
Nu nog een administratieve vraag - ik zie op mijn keuringsbewijs dat mijn trekhaak tot 750kg gekeurd is, dwz dat ik dit eerst nog moet veranderen naar >750kg vooraleer het examen af te leggen of speelt dit geen rol voor enkel en alleen maar het examen?
-
jan76
en, wat mag ik hieronder verstaaneugeen schreef:Je moet een zwaardere trekhaak hebben.
(bevestigd door GOCA- ASSE-MOLLEM)
dit is natuurlijk gevoelige materie omdat énerzijds ik het BE rijbewijs nog niet heb en anders het examen ga afleggen met een aanhangwagen van 1150kg leeg. Mijn wagen mag 1500kg trekken. Na het behalen van het BE rijbewijs zal de aanhangwagen getrokken worden door een andere wagen die 3,5t MTM mag trekken. Met deze laatste wagen kan ik het examen niet doen omdat deze dan niet regelmentair is met de voorschriften om het examen te mogen afleggen...
-
Inazuma
Gekeurd tot 750 kg door de keuring, of is de trekhaak op zich (structureel) maar goedgekeurd tot 750 kgjan76 schreef: Nu nog een administratieve vraag - ik zie op mijn keuringsbewijs dat mijn trekhaak tot 750kg gekeurd is, dwz dat ik dit eerst nog moet veranderen naar >750kg vooraleer het examen af te leggen of speelt dit geen rol voor enkel en alleen maar het examen?
Er zit daar een onderscheid op, omdat je met een trekhaak voor aanhangwagens van meer dan 750 kg voor indienstname en nadien altijd jaarlijks naar de keuring moet - tot 750 kg is dat voor ingebruikname, en dan jaarlijks vanaf het 4de jaar.
Als de trekhaak structureel zwaardere aanhangwagens mag trekken, en de beperking enkel vanwege de technische keuring is, dan kom je er van af met een herkeuring - en nadien jaarlijks opnieuw keuren.
Als de trekhaak structureel beperkt is tot 750 kg zal er een andere onder moeten om een zware aanhangwagen te trekken ...
Koninklijk besluit van 15 maart 1968
Artikel 23ter: Periodieke keuringen
§1. De periodieke keuringen vinden plaats op de tijdstippen zoals hierna bepaald :
3° a) de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de maximaal toegelaten massa meer bedraagt dan 750 kg, zijn aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling in België of de datum van opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om het jaar;
b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpen voor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
-
Inazuma
Inderdaad.jan76 schreef:en, wat mag ik hieronder verstaan- dus als op het keuringsbewijs <750kg staat dan kan ik het examen niet afleggen?
Het voertuig is dan wettelijk gezien technisch niet in orde.
Idem als je tegengehouden wordt door de politie ...
Niet met dit voertuig als trekker, en slechts gekeurd voor <= 750 kg MTM aanhangwagen.dit is natuurlijk gevoelige materie omdat énerzijds ik het BE rijbewijs nog niet heb en anders het examen ga afleggen met een aanhangwagen van 1150kg leeg.
Je hebt bij het oefenen een aanhangwagen bij die zwaarder mag zijn dan 750 kg, en je rijdt wel degelijk met een B+E combinatie, ook al is het dan onder dekking van een voorlopig rijbewijs B+E
Maar de trekhaak is er (nog) niet voor gekeurd.Mijn wagen mag 1500kg trekken.
-
jan76