Kleine botsing

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Erics

Kleine botsing

Bericht door Erics »

Vandaag had ik het volgende voor:

Bij het naar rechts oprijden van een T-sprong heb ik mijn voorganger zacht aangereden. Er is zeer lichte schade aan mijn voorbumper (die op die plaats reeds licht was gehavend). Ik dacht dat mijn voorligger de baan al was opgereden wat niet het geval was.

Nu reed mijn voorligger gewoon verder. Hij stapte niet uit, stopte niet enkele meters verder om de eventuele schade te bekijken.

Nu heb ik de bestuurder dus niet gesproken, want hij stopte niet -> hij reed gewoon verder.

Wat dien ik nu te doen? Ik voel me namelijk niet op mijn gemak.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Gewoon blij zijn dat de andere bestuurder doorgereden is. Jij bent hier in fout, dus als hij schade had, had je dat waarschijnlijk mogen betalen. Laat u schade gewoon maken en verder is er niks gebeurd.
Erics

Bericht door Erics »

Ik vermoed dat er bij de wagen voor me geen schade was. Het was heel zacht.

Ik moet me dus geen zorgen maken?
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Erics schreef:Ik moet me dus geen zorgen maken?
Heb je de nummerplaat van het andere voertuig :?:

Conform Artikel 52 van de wegcode zou je dat eigenlijk moeten gaan aangeven bij de politie ...

52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen. Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.

Zo een partij die schade geleden heeft evenwel niet aanwezig is, moeten de bij het ongeval betrokken personen zoveel mogelijk ter plaatse hun naam en adres opgeven, en in elk geval moeten zij deze inlichtingen zo haast mogelijk rechtstreeks of door tussenkomst van politie of rijkswacht mededelen.
Erics

Bericht door Erics »

In mijn schrik heb ik die nummerplaat niet onthouden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Merk, kleur?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erics

Bericht door Erics »

Enkel kleur
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Zo een partij die schade geleden heeft evenwel niet aanwezig is, moeten de bij het ongeval betrokken personen zoveel mogelijk ter plaatse hun naam en adres opgeven, en in elk geval moeten zij deze inlichtingen zo haast mogelijk rechtstreeks of door tussenkomst van politie of rijkswacht mededelen.
Hij was wel aanwezig maar reed verder. Daar kun je niet veel aan veranderen.
Dus...niet teveel van wakker liggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Tja, als hij zelf wegreed is het z'n eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Je kan het misschien wel alsnog aangeven bij de politie, want als die andere bestuurder ineens zegt dat jij wegreed (En je nummerplaat op 1 of andere manier gezien heeft) heb je wel een probleem.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Metallicdeth schreef:Tja, als hij zelf wegreed is het z'n eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Je kan het misschien wel alsnog aangeven bij de politie, want als die andere bestuurder ineens zegt dat jij wegreed (En je nummerplaat op 1 of andere manier gezien heeft) heb je wel een probleem.
De andere bestuurder heeft dan wel hetzelfde probleem, want hij is zelf ook weggereden. :mrgreen:
Het wil namelijk niet zeggen dat de andere bestuurder niet in fout is of denkt/weet dat hij niet in fout is dat hij wel mag wegrijden.

Dus als de andere bestuurder Erics vluchtmisdrijf wil aansmeren kan dat andersom ook :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Serieus ? Ah, dat wist ik niet. Dat scheelt dan wel weer...

Geluk gehad dus... :)
Marc
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2009, 22:51

Re: Kleine botsing

Bericht door Marc »

Erics schreef:Wat dien ik nu te doen? Ik voel me namelijk niet op mijn gemak.
Ik zou u adviseren om volledig safe te spelen en waarin je rust kan vinden. Gewoon aangifte doen bij de politie van uw woonplaats. Er bestaat aangifte en men kan verder nooit over vluchtmisdrijf spreken. Met die aangifte heb je uw plicht gedaan.

Je weet maar nooit...
Plaats reactie