Rijbewijs B+E

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Gast

Rijbewijs B+E

Bericht door Gast »

Hey, ik zit met een vraagje.
Ik heb mijn rijbewijs B en wil nu graag gaan voor de B+E.
Moet ik nu opnieuw theorie doen?
Of mag ik direct een praktijkexamen doen?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Je moet geen theorie examen doen.

Je kan op het gemeentehuis een voorlopig rijbewijs B+E afhalen, waarop de naam van een begeleider moet vermeld worden. Deze begeleider
moet op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie categorie B+E, C of C+E of voor de subcategorie C1 of C1+E de leeftijd van 24 jaar hebben bereikt
moet sedert ten minste zes jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt.

Je voorlopig rijbewijs is maximum 1 jaar geldig, deze termijn kan niet verlengd worden.

Je gaat examen doen wanneer je denkt er klaar voor te zijn, maar ten vroegste 1 maand na afgifte van het voorlopig rijbewijs..
Het praktisch examen kan op zijn vroegst één maand na de afgifte van het voorlopige rijbewijs model 3 plaatsvinden.

Meer info over het voorlopig rijbewijs vind je hier.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Oké, dankjewel :)
gasgeven

Re: Rijbewijs B+E

Bericht door gasgeven »

dat vind ik vreemd, iemand met rijbewijs C of C1 mag begeleider zijn voor iemand met voorlopig rijbewijs BE? Iemand met een rijbewijs C of C1 heeft toch niet bewezen dat deze met een aanhanger kan rijden?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

gasgeven schreef:dat vind ik vreemd, iemand met rijbewijs C of C1 mag begeleider zijn voor iemand met voorlopig rijbewijs BE?
Waar lees je dat?

Er staat toch duidelijk:
moet ... houder zijn van ... een rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
gasgeven

Bericht door gasgeven »

moet op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie categorie B+E, C of C+E of voor de subcategorie C1 of C1+E de leeftijd van 24 jaar hebben bereikt
Inazuma

Bericht door Inazuma »

gasgeven schreef:
Dat is gewoon een leeftijdsvoorwaarde voor de begeleider van iemand met voorlopig rijbewijs (behalve B)
Het is geen rijbewijsvoorwaarde.
Plaats reactie