Botsing geparkeerde auto met openstaande deur
Botsing geparkeerde auto met openstaande deur
Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
De andere bestuurder zegt dat ik in fout ben! Klopt dit
De andere bestuurder zegt dat ik in fout ben! Klopt dit
Dat is nu waarschijnlijk te laat, maar in een dergelijke situatie, waar de fout afhangt van 'bewijs het maar eens' ALTIJD proberen een getuige op de achterkant van het aanrijdingsformulier ofzo, te laten verklaren dat je deur effectief al open was.
Verzekeringsmaatschappijen laten dit graag lange tijd aanslepen om de schuld toch maar op de andere te kunnen afschuiven.
Je kan aan de hand van waar de schade aan je deur en de andere auto is, misschien uiteindelijk nog laten zien, dat je deur al open was. (als je je deur open doet en de auto passeert net, dan zal waarschijnlijk de rand van je deur beschadigd zijn; als je deur al open stond, zal de schade zich meestal iets verder van de rand bevinden...)
Het feit dat je een baby in een stoeltje aan het zetten was laat ook zien dat als je de deur nog maar net open deed, jij eigenlijk in de weg had moeten staan voor de botsing, aangezien je het portier langs de buitenkant zal geopend hebben...
Verzekeringsmaatschappijen laten dit graag lange tijd aanslepen om de schuld toch maar op de andere te kunnen afschuiven.
Je kan aan de hand van waar de schade aan je deur en de andere auto is, misschien uiteindelijk nog laten zien, dat je deur al open was. (als je je deur open doet en de auto passeert net, dan zal waarschijnlijk de rand van je deur beschadigd zijn; als je deur al open stond, zal de schade zich meestal iets verder van de rand bevinden...)
Het feit dat je een baby in een stoeltje aan het zetten was laat ook zien dat als je de deur nog maar net open deed, jij eigenlijk in de weg had moeten staan voor de botsing, aangezien je het portier langs de buitenkant zal geopend hebben...
Re: Botsing geparkeerde auto met openstaande deur
Er staat gelukkig op het schadeformulier door de tegenpartij bevestigd dat de deur al open stond maar gedeeltelijk op de rijweg en dat hij dit niet gezien had. Er kwam ook geen tegenligger aandus hij kon wel uitwijken. (staat zo ook getekend op het schadeformulier). Ik heb erop gezet dat de auto geparkeerd stond en dat ik de baby in het autostoeltje aan het zetten ben en het aan het vastmaken ben.dupje schreef:Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
De andere bestuurder zegt dat ik in fout ben! Klopt dit
Denken jullie dat dit voldoende bewijs is?
Re: Botsing geparkeerde auto met openstaande deur
Over opengaande en openstaande portieren is er zelfs een apart Artikel in de wegcode :dupje schreef:Gisteren is er een auto met zijn spiegel tegen mijn geopende autodeur aangereden. Ik stond geparkeerd op een parkeerplaats naast de rijstrook. De deur stond al open vooraleer hij eraan kwam en ik was op dit ogenblik mijn baby in haar autostoeltje aan het zetten en vastmaken.
Artikel 28: Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Je moet je er dus vooraf van vergewist hebben dat je door de deur te openen, geen gevaar kon betekenen voor andere weggebruikers.
Dat is dus iets dat jou kan aangewreven worden.
Een portier open gelaten te hebben terwijl dit andere weggebruikers - en jezelf - duidelijk in gevaar bracht.
Anderzijds moet de andere bestuurder kunnen stoppen voor een hindernis die zichtbaar is, die hij had moet kunnen voorzien :
Artikel 10: Snelheid
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
en moet hij beter uitkijken voor voetgangers :
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Als dit voor de rechter zou komen, kan die ook beide partijen veroordelen voor hun aandeel in het ongeval ...
Op het rijexamen worden de kandidaten verwacht naar het verkeer te kijken bij het in- en uitstappen, en om bijgevolg zo rond hun voertuig te gaan dat ze naar het verkeer kunnen blijven kijken.
In allerhande folders etc. worden ouders aangespoord hun kinderen langs het trottoir te laten uitstappen ...
Met reden .
Heb je je al eens bedacht hoe kort die wagen achter je gepaseerd is
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Naast het gebruik van gezond verstand, staat in alle boekjes dat je best kinderen laat in- en uitstappen langs de kant van de trottoir.
Dat geldt natuurlijk ook als je iets wil nemen uit je auto op de achterbank of ook als je je kind wil laten plaatsnemen in het kinderzitje.
Tracht zoveel mogelijk te vermijden dat je de deur moet openen aan de kant van de rijbaan. Dat is om problemen vragen.
Wat de aanrijding betreft, hangt veel af of je deur en jijzelf op dat ogenblik een voorzienbare hindernis was.
Wat zegt de wegcode:
Dat geldt natuurlijk ook als je iets wil nemen uit je auto op de achterbank of ook als je je kind wil laten plaatsnemen in het kinderzitje.
Tracht zoveel mogelijk te vermijden dat je de deur moet openen aan de kant van de rijbaan. Dat is om problemen vragen.
Wat de aanrijding betreft, hangt veel af of je deur en jijzelf op dat ogenblik een voorzienbare hindernis was.
Wat zegt de wegcode:
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.
Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.
Artikel 28: Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden