79 jaar / Probleem met de computer

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Plaats reactie
KleinZoon

79 jaar / Probleem met de computer

Bericht door KleinZoon »

Mijn grootvader moet opnieuw zijn theoretisch en praktijk examen afleggen na een ongeluk.

Hij is heel zijn leven vrachtwagenchauffeur geweest en zijn kennis van de wegcode is nog vrij accuraat. Hij is ook nog heel actief en wil er zeker in slagen.

Hij is langs het examen centrum geweest en hij heeft geprobeerd om het examen uit te voeren op de computer maar dat vormde een probleem. Hij heeft nog nooit met een computer gewerkt en het aansturen van de muis bleek toch niet voldoende vlot te gaan.

Is het mogelijk om het exaam op papier af te leggen of zijn er andere mogelijkheden?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Neem best even contact op met een examencentrum in je buurt om te vragen welke mogelijkheden er bestaan.

Een lijst van examencentra vind je op www.gratisrijbewijsonline.be --> praktijk --> examencentra
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ketje

Bericht door ketje »

Papieren examens bestaan inderdaad niet meer.
Maar ook de term "met de computer werken" gaat niet op wat de examens beteft.
Op het examencentrum werk je niet met een muis.
De kandidaat heeft een "bakske" met 3 toetsen: A - B of C.
Sorry, er is ook nog een 4de toets: de sneltoets. Als je meteen het antwoord weet en je wenst uw 15 seconden niet te benutten, dan druk je op de blauwe toets om naar de volgend vraag te gaan.
Gast

Bericht door Gast »

Dat is toch niet wat ik van mijn grootvader te horen kreeg. Volgens hem was het met een computer muis, hij is in het examen centrum in St-Niklaas geweest.

Iemand daar meer gegevens over?

Een bakje zou denk ik geen probleem voor hem vormen.
Metallicdeth

Bericht door Metallicdeth »

Bij mij (Roeselare) was het ook een gewone PC met muis.

Ik zou hem toch leren werken met de muis, dat is aan het begin wellicht lastig, maar went al snel, zelfs al ben je 79. Ik vind het eigenlijk wel raar dat je na een ongeval je theorie + praktijk opnieuw moet doen? Alsof dat na het ongeval ineens weg is.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: Ik vind het eigenlijk wel raar dat je na een ongeval je theorie + praktijk opnieuw moet doen? Alsof dat na het ongeval ineens weg is.
Het verplicht afleggen van de zogenaamde herstelonderzoeken is een maatregel die de rechter kan opleggen bij een veroordeling tot een verval van het recht tot sturen.

Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

http://www.herstelonderzoeken.be/
Metallicdeth

Bericht door Metallicdeth »

Ahja zo. Natuurlijk als het ongeval de schuld van de bestuurder zelf is, dan is het wel logisch dat het zo gaat. En dan niet een per ongeluk een fietser van de weg maaien die zelf geen licht voert, maar echt met 120 door rood rijden terwijl je aan het bellen bent terwijl je met je andere hand je baby een schone luier geeft.
ketje

Bericht door ketje »

@ onze 79-jarige en zijn kleinzoon,

Navraag heeft mij geleerd dat de theorie tegenwoordig wel degelijk met een PC-met-muis afgelegd wordt.
Met mijn verontschuldigingen voor het foute antwoord dat ik eerder gaf.
ikkie

Bericht door ikkie »

ideala om je grootvader met de muis te leren werken, het klinkt grappig, maar zo leerde de mijne het ook en later kregen ze op een curcus pc te horen dat ze het behendigste met de muis waren,
patience op de computer spelen, staat normaal op iedere pc ;););)
Plaats reactie