Rijexamen over 2 weken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Rijexamen over 2 weken

Bericht door Metallicdeth »

Goeiemiddag,

Ik kan over 2 weken eindelijk mijn rijexamen voor rijbewijs B doen. Ik rijd vanaf april met een L, maar pas vanaf augustus echt intensief. (eerst enkel in de weekends, nu ook gewoon elke dag naar m'n werk in de spits).

Ook ritjes naar Nederland doe ik gewoon tot iets over de grens. Waarom niet voor de grens stoppen? Er is net na de grens een tankstation waar we kunnen stoppen. Het tankstation voor de grens is iets van 30km ervoor, dus dan mis ik weer een deel snelweg wat positief is voor mijn ervaring. :)

In principe zie ik het allemaal goed zitten, maar moet nog eens goed oefenen op het achteruit in parkeren... heb dat nog niet zoveel moeten gebruiken, maar de keren dat ik het deed ging het in principe zonder problemen. Ik zal vanavond die PDF eens downloaden / aanschaffen, want het liefst ben ik er gewoon van de eerste keer door... ben de L een beetje zat aan het worden, want er zitten toch een aantal irritante regeltjes aan. Zo mag mijn vriendin officieel niet eens met mij mee, want ze is nog geen 24 (heeft wel al 4 jaar haar rijbewijs). Zij heeft juist een positieve invloed, want ze kan soms tips en aanwijzingen geven... vooral in het begin was dit zeer handig. Voor de rest hou ik me wel redelijk aan de "L" regeltjes.

Ik moet examen doen in Moorsele... iemand ervaring mee? Ben alvast benieuwd! Kan niet wachten tot ik helemaal "los" kan rijden.

Greetz,
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Ga ook eens naar www.derijprof.be en klik door op praktijkexamen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ook ritjes naar Nederland doe ik gewoon tot iets over de grens.
Toch mee oppassen hoor. Een voorlopig rijbewijs B geldt niet in het buitenland. Als je daarmee dus in Nederland rijdt (10 meter ver is voldoende) en je wordt gepakt, of je hebt iets voor, dan heb je wel het vlaggen.

Want dan bestuur je in het buitenland een auto zonder daarvoor een rijbewijs te hebben.
Ik moet examen doen in Moorsele... iemand ervaring mee?
Zie op het forum onder PRAKTIJKEXAMEN.

Voor het geval je het nog niet gedaan hebt, neem je best voor het examen het praktijkboek van onze site grondig door. Er staan ook heel wat examentips in.

PRAKTIJKBOEK
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Bedankt voor de tips.

Ik pas er ook zeker mee op en ik weet dat ik er nog geen 10 meter mag rijden, maar het risico om gepakt te worden is verwaarloosbaar en een ongeluk op dat kleine stukje zou ook wel heel toevallig zijn. Er zijn meer voordelen dan nadelen (meer ervaring op de snelweg tegenover 30km voor de grens stoppen).

Ik heb het handboek gedownload en zal het de komende 2 weken eens goed doornemen evenals bovenstaande website. Erg informatief allemaal. Ik hoop dat de examinator net zo positief is over mijn rijden als ikzelf, want naar mijn bescheiden mening gaat het best goed... al ben ik nooit echt tevreden over mezelf en straf m'n eigen fouten erg af. (mezelf de grond intrappen).

Ben benieuwd, kan niet wachten.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijexamen over 2 weken

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: Ook ritjes naar Nederland doe ik gewoon tot iets over de grens. Waarom niet voor de grens stoppen? Er is net na de grens een tankstation waar we kunnen stoppen. Het tankstation voor de grens is iets van 30km ervoor, dus dan mis ik weer een deel snelweg wat positief is voor mijn ervaring. :)
Op elke snelweg richting NL is er ruim binnen de 30 km wel degelijk nog een plaatsje langs de snelweg waar je legaal kan stoppen, of even de snelweg kan verlaten om van bestuurder te wisselen VOOR je NL inrijdt.


Als ze je klissen is het daar rijden zonder rijbewijs, en mag je je papiertje inleveren. Je krijgt dat wel terug, maar met vertraging.
En de pakkans is er hoger.

Je vriendin kan ook geen passagier bij je zijn.
Kan je een boete van 275 tot 2750 euro opleveren ...
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Dat is gewoon niet mogelijk, want het is zinloos om met 2 auto's te gaan rijden omdat zij toevallig nog geen 24 is. Nu hebben we overigens net een maand een 2de auto (omdat m'n werk nu verder is en ik haar niet meer kan afzetten), maar daarvoor was het echt onmogelijk om veel te rijden zonder m'n vriendin.

s'Ochtends reden we samen naar het werk, ik zette haar af en reed verder. In het weekend gingen we naar de stad, samen, dus dan reed ik ook weer. Ik zou niet weten wanneer ik dan alleen zou moeten 'oefenen'. Op mijn manier kreeg ik veel meer ervaring.

Wat is de reden achter deze leeftijdsgrens? Ik mag ook compleet alleen rijden, wat is dan het probleem als er iemand van 22 bij me in de auto zit? Is het tegen het "stoer" gedrag? (Kijk mij eens rijden).
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wat de reden ook mag zijn, en hoe absurd die misschien ook mag zijn, het staat nu eenmaal zo in de reglementeringen.

Ik vraag me soms ook af waarom ik op een bepaalde weg maar 70 km/u mag rijden, terwijl er daar in mijn ogen probleemloos 90 zou kunnen gereden worden.

Je kan dan twee dingen doen: 70 rijden, of 90 rijden met het risico op betrapping en een forse boete.

In jouw geval stel ik vast dat je opteert voor het tweede: gewoon je eigen zin doen en alle regels aan je laars lappen.
Wanneer je zo later ook gaat rondrijden wil ik je liever niet tegenkomen :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

xantingo schreef:Wat de reden ook mag zijn, en hoe absurd die misschien ook mag zijn, het staat nu eenmaal zo in de reglementeringen.

Ik vraag me soms ook af waarom ik op een bepaalde weg maar 70 km/u mag rijden, terwijl er daar in mijn ogen probleemloos 90 zou kunnen gereden worden.

Je kan dan twee dingen doen: 70 rijden, of 90 rijden met het risico op betrapping en een forse boete.

In jouw geval stel ik vast dat je opteert voor het tweede: gewoon je eigen zin doen en alle regels aan je laars lappen.
Wanneer je zo later ook gaat rondrijden wil ik je liever niet tegenkomen :roll:

Je moet ook niet overdrijven hé. :)

Overtreed hij de regels? Zeker en vast, en als ze hem daarvoor pakken zal ik zeker geen medelijden hebben. Maar het is niet zo dat hij gevaarlijke zaken doet door met zijn vriendin te rijden of door een paar KM over de grens te rijden hé.

In uw voorbeeld gaat het al over te snel rijden, wat toch net iets ernstiger is dan wat de OP beschrijft.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

BuBbA schreef:Je moet ook niet overdrijven hé. :)

Overtreed hij de regels? Zeker en vast, en als ze hem daarvoor pakken zal ik zeker geen medelijden hebben. Maar het is niet zo dat hij gevaarlijke zaken doet door met zijn vriendin te rijden of door een paar KM over de grens te rijden hé.

In uw voorbeeld gaat het al over te snel rijden, wat toch net iets ernstiger is dan wat de OP beschrijft.
Waarom is dat ernstiger? Op een weg waar ik twee jaar geleden probleemloos en legaal 90 km/u kon rijden, en waar ondertussen niets veranderd is behalve de mening van de wegbeheerder die vindt dat in zijn gemeente overal een zone 70 moet ingevoerd worden, is 90 rijden niet gevaarlijk.
Integendeel, wie er vroeger 70 reed, was een hindernis op de weg...

Zo kan je op de duur met alle wetten omgaan: dit is gevaarlijk en dat niet, dus deze wet kan ik overtreden, maar die andere niet.

Gewoonlijk is de wet die je zelf overtreedt dan toevallig niet gevaarlijk, de wet die de andere overtreedt wel.

Bovendien heb ik nergens beweerd dat het gevaarlijk zou zijn om zonder rijbewijs in Nederland te gaan tanken, of dat het gevaarlijk zou zijn om zijn vriendin mee te nemen.
Het is gewoon tegen de regels, net als sneller rijden dan toegestaan. Wie dan betrapt wordt moet de gevolgen aanvaarden.

Dat is de reden dat Eugeen en Inazuma hem waarschuwen welke gevolgen het kan hebben.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Gewoonlijk is de wet die je zelf overtreedt dan toevallig niet gevaarlijk, de wet die de andere overtreedt wel.
Zo leef ik eigenlijk wel. Bepaalde dingen zijn echt niet nuttig en als ik er geen zinnige reden voor kan bedenken hou ik mij er niet aan. In het vliegtuig mag je geen GSM gebruiken, maar een GSM met flight modus ook niet terwjil dit exact hetzelfde doet als een simpele MP3-speler. Waarom? Geen idee, dus die blijft aan in de zak.

Natuurlijk hou ik me wel aan de snelheid, zeker met m'n L, maar op zondagmorgen 30 rijden op een weg met veel overzicht? Kom op zeg. Zet er dan zo'n verlicht bord neer.

En zo zijn er wel meer dingen. Ik ga echt niet rijden na 22u in het weekend, want die reden snap ik erg goed. Meestal begint men op hun 18de met rijles en iemand van 18 zou al sneller uitgaan met de auto en daarbij drinken etc. (ben zelf 23 overigens).

Nuja, hopelijk is het snel voorbij en kan ik gewoon rijden wanneer ik wil, met wie ik wil en waar ik wil :D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Metallicdeth schreef:Zo leef ik eigenlijk wel. Bepaalde dingen zijn echt niet nuttig en als ik er geen zinnige reden voor kan bedenken hou ik mij er niet aan. In het vliegtuig mag je geen GSM gebruiken, maar een GSM met flight modus ook niet terwjil dit exact hetzelfde doet als een simpele MP3-speler. Waarom? Geen idee, dus die blijft aan in de zak.

Natuurlijk hou ik me wel aan de snelheid, zeker met m'n L, maar op zondagmorgen 30 rijden op een weg met veel overzicht? Kom op zeg. Zet er dan zo'n verlicht bord neer.
Net wat ik bedoel: waarom zou je je gsm in het vliegtuig niet gebruiken? En waarom negeer je wel de wet in verband met het voorlopig rijbewijs?

Heel simpel: omdat je in je diepe binnenste toch denkt dat je vliegtuig eerder dan voorzien naar beneden kan komen omdat jij met je gsm zit te prutsen.

En, waarom rij je geen 30 op een zondagmorgen op die plaats? Omdat de kans op betrapping zo goed als onbestaande is.
Of zou je daar ook aan pakweg 50 passeren moest er toevallig een politiewagen geparkeerd staan net na het zone30 bord?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: Wat is de reden achter deze leeftijdsgrens? Ik mag ook compleet alleen rijden, wat is dan het probleem als er iemand van 22 bij me in de auto zit? Is het tegen het "stoer" gedrag? (Kijk mij eens rijden).
Dat en de beperking van het aantal slachtoffers als je ergens tegenaan knalt.


Het is ook helemaal niet de bedoeling dat je die passagier meeneemt om een passagier te kunnen meenemen.
De bedoeling van de toelating een passagier mee te mogen nemen, is dat die je kan begeleiden en raad geven inzake autorijden - zonder 'm daarom een begeleider te noemen.

Iemand die weliswaar alleen mag rijden, moet ook eens een oordeel over zijn vorderingen kunnen krijgen van een andere, meer ervaren bestuurder.
Indien geen passagiers toegelaten zouden zijn, zou dit dus niet eens kunnen.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Net wat ik bedoel: waarom zou je je gsm in het vliegtuig niet gebruiken? En waarom negeer je wel de wet in verband met het voorlopig rijbewijs?

Heel simpel: omdat je in je diepe binnenste toch denkt dat je vliegtuig eerder dan voorzien naar beneden kan komen omdat jij met je gsm zit te prutsen.

En, waarom rij je geen 30 op een zondagmorgen op die plaats? Omdat de kans op betrapping zo goed als onbestaande is.
Of zou je daar ook aan pakweg 50 passeren moest er toevallig een politiewagen geparkeerd staan net na het zone30 bord?
Ik zet mijn GSM op 'flight mode' in het vliegtuig. Dan zendt hij verder niks uit en is het gewoon een MP3-speler. Reden van het verbieden is waarschijnlijk omdat zij niet kunnen controleren of hij echt in flightmodus staat, maar de steward wou me toendertijd de reden niet uitleggen en bleef maar herhalen dat het niet mocht... tja. Ik kom waarschijnlijk over als een eigenwijze betweter, maar ik accepteer gewoon nooit de reden: 'omdat het zo is'.
Dat en de beperking van het aantal slachtoffers als je ergens tegenaan knalt.

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat je die passagier meeneemt om een passagier te kunnen meenemen.
De bedoeling van de toelating een passagier mee te mogen nemen, is dat die je kan begeleiden en raad geven inzake autorijden - zonder 'm daarom een begeleider te noemen.

Iemand die weliswaar alleen mag rijden, moet ook eens een oordeel over zijn vorderingen kunnen krijgen van een andere, meer ervaren bestuurder.
Indien geen passagiers toegelaten zouden zijn, zou dit dus niet eens kunnen.
Raar dat je dan met een rijbewijs MET begeleider (36m) wel een extra passagier mag meenemen. Dit mag zelfs een kind zijn? Je hebt dan wel je begeleider bij je, maar dan nog heeft deze geen dubbele bediening of iets, dus als je ergens tegenaan gaat.....

Ik denk dat ik mijn voorlopig rijbewijs wat anders zie. Ik had allang examen willen doen, maar er was tot 23 december geen plaats. Ik heb het in oktober 'geboekt'. Ik had hem allang willen halen. Is het dan mijn fout dat ik hem nog niet heb?

Ik heb een aparte denkwijze hoor :D Let er maar niet teveel op ;)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

We leven in een dicht bevolkte wereld waar regels nodig zijn om de situatie leefbaar te houden. Jij kiest via democratische weg de mensen die de regels opstellen. Als een regel democratisch beslist is, moet je dat aanvaarden, met of tegen je zin, met of zonder zinnige reden.
Ben je niet akkoord met een regel, laat je stem horen, maar hou je ondertussen aan de afgesproken regel zolang die niet veranderd is.
Veeg je je voeten aan een regel, draag dan ook de gevolgen als je gepakt wordt.

Rijden in het buitenland met een voorlopig rijbewijs = rijden zonder rijbewijs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: Raar dat je dan met een rijbewijs MET begeleider (36m) wel een extra passagier mag meenemen. Dit mag zelfs een kind zijn? Je hebt dan wel je begeleider bij je, maar dan nog heeft deze geen dubbele bediening of iets, dus als je ergens tegenaan gaat.....
Doorgaans is de begeleider ook (mede)eigenaar van de wagen, en een ouder / familielid van de kandidaat bestuurder - de passagier is niet zelden eveneens dichte familie.
Dat schept een heel andere controle en verantwoordelijkheidsband dan bij een bestuurder die zonder begeleider rijdt.


In de situatie kandidaat-bestuurder met voorlopig rijbewijs B zonder begeleider, kan de passagier bij manier van spreken eender wie zijn die het niet noodzakelijk erg nauwlettend neemt met de rijstijl en overtredingen van de bestuurder .
In jouw geval je vriendin, die blijkbaar eveneens dermate jeugdig-onverantwoordelijk is dat ze geen graten ziet in wat jij uitspookt en je maar laat betijen ...

Ik denk dat ik mijn voorlopig rijbewijs wat anders zie.
Ik denk eerlijk gezegd dat je veel dingen "wat anders ziet" en er nog wel eens aardig mee tegen de lamp gaat lopen ...

't Is niet omdat je iets anders "ziet" dat het ook anders "is".

Ik had allang examen willen doen, maar er was tot 23 december geen plaats. Ik heb het in oktober 'geboekt'. Ik had hem allang willen halen. Is het dan mijn fout dat ik hem nog niet heb?
Doet er niet toe.
Je hebt je rijbewijs nog niet, en dat heeft zijn gevolgen.


Ik heb de grote pot bij de lotto nog niet gewonnen, ook al had ik dat al lang gewillen...
Plaats reactie