verhuiswagen - schade

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
pat
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:19

verhuiswagen - schade

Bericht door pat »

Enkele maanden geleden heb ik een verhuiswagen gehuurd. Bij de verhuis heb ik een ferme kras gemaakt op de zijkant van de laadbak.
De verhuisfirma heeft er een expert op gezet en de herstelkosten op ongeveer 500 euro (200 euro verven, 200 euro werkuren en nog wat materiaal) geschat en de gebruiksderving op ongeveer 150 euro (dag expertise en dag herstelling).
De kras was met het blote oog nauwelijks te zien en de verhuiswagen kon zonder probleem verder gebruikt worden.

De firma wil nu niet zeggen of ze de schade wel degelijk hersteld hebben. Toch eisen ze dus bijna 700 euro o.a. met de woorden dat ze de schade niet hoeven te herstellen.

Kan de verhuurfirma zomaar al deze bedragen vragen?

Ik wil gerust een schadevergoeding betalen. Maar bijna 700 euro ???
Als die verhuisfirma elke keer dat iemand een kras maakt 700 euro vraagt zonder deze schade te herstellen, hebben ze wel een mooie bijverdienste ...
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Hallo pat, ik ben geen expert in verzekeringszaken maar in eerste instantie dien je je ondertekende huurovereenkomst goed door te nemen.
Hierbij is vooral de achterzijde in kleine en licht gedrukte lettertypes van belang. Daar zal zeker en vast op staan dat jij instaat voor de schade aan het voertuig.

Kijk ook het document van de expert na. Daar zal op staan wat de procedure is om in beroep te geen. Jij hebt het recht om een tegenexpertise te laten uitvoeren maar waarschijnlijk zul jij dan de expertisekosten moeten betalen (zonder dat je zeker bent dat deze lager gaat schatten). Je kunt je beter bij een garage informeren hoeveel zoiets ongeveer kost.

Zelf denk ik dat zij inderdaad de schade niet hoeven te herstellen. Dat heb ik ook eens gedaan na een accident. De verzekering heeft toen zonder problemen uitbetaald.

Lees ook de reacties van de anderen aub.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Heb je een familiale verzekering?
Ga ook eens ten rade bij je eigen verzekeraar?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Dit heb ik maar van horen zeggen.
Blijkbaar lukt dat niet meer zoals vroeger, schade laten uitbetalen zonder te herstellen.
Althans met de verzekering niet meer.
De schade wordt bepaald, de schade wordt hersteld en pas wanneer de herstelling gebeurd is wordt de factuur betaald.
Geen herstelling = geen centen.
pat
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:19

Bericht door pat »

In de algemene huurvoorwaarden is eigenlijk enkel dit terug te vinden: “Bij ongeval waar de bestuurder volledig of gedeeltelijk aansprakelijk is moet de huurder of de bestuurder (die beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn) de betrokken vrijstellingen (vermeld op de voorkant van het contract) betalen alsook de huur van de wagen gedurende de herstellingsperiode en expertise …â€
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Naar mijn mening zijn de algemene huurvoorwaarden te vaag om al deze zaken zomaar te kunnen aanrekenen.
Ik zou dit niet te vaag willen noemen, maar zoals reeds eerder geschreven raad men je aan om eens binnen te springen bij je verzekeringsmakelaar.
(waarschijnlijk familiale)

Je hebt dan 3 opties ofwel komen ze tussen in de kosten of ze geven je rechtsbijstand of ze helpen je met uit te vissen wat wettelijk is of niet.

Doen dus.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie