Verzekeringskwestie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Koen058
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:53

Verzekeringskwestie

Bericht door Koen058 »

Beste,
Een vraagje in verband met de verzekering van de auto.
Als wij als "zoon van" met de wagen van onze vader rijden (dus die wagen is ingeschreven op zijn naam), zijn wij dan verzekerd? Moet je opgegeven worden als "extra bestuurder" wanneer je er vaak mee rijdt? Mag je met de auto van iemand rijden waar je niets mee te maken hebt, dus bijvoorbeeld de auto van een vriend in plaats van uw ouders.
Ik dacht dat het aangeraden werd je op te geven als extra bestuurder, maar dat het niet verplicht was. Mijn broer werd vandaag tegengehouden door politie omdat hij met de brommer van iemand anders reed. Op het politiebureau zeiden ze hem dat je niet verzekerd bent als je niet op het verzekeringspapier van het voertuig staat, maar ik geloof dit niet echt. Ook mijn vader komt hier net binnen en ontkent ook dat het verplicht is, maar dat hij ons wel heeft opgegeven als "sporadische bestuurder".
Weten jullie hier iets meer over? Alvast bedankt!
Mvg, Koen
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verzekeringskwestie

Bericht door Inazuma »

Koen058 schreef:Beste,
Een vraagje in verband met de verzekering van de auto.
Als wij als "zoon van" met de wagen van onze vader rijden (dus die wagen is ingeschreven op zijn naam), zijn wij dan verzekerd? Moet je opgegeven worden als "extra bestuurder" wanneer je er vaak mee rijdt?
Dat moet je doen als je vaak met een bepaalde auto rijdt.
De verzekering moet op de hoogte zijn van het te verwachten risico dat zij dekt.


Als je maar af en toe eens een keertje met die auto rijdt, is dat geen punt.

In België verzekeren we nog altijd de auto, niet de persoon die er mee rijdt.
De premie word uiteraard berekend op het opgegeven risico, zijnde de gebruikelijke bestuurder, het opgegeven gebruik van het voertuig, en de aard ervan.


Mag je met de auto van iemand rijden waar je niets mee te maken hebt, dus bijvoorbeeld de auto van een vriend in plaats van uw ouders.
Tenzij hun polissen dat zouden verbieden, mag dat.
Je bent wel zelf aansprakelijk voor de schade aan hun voertuig als ze geen omnium hebben ...

Op het politiebureau zeiden ze hem dat je niet verzekerd bent als je niet op het verzekeringspapier van het voertuig staat, maar ik geloof dit niet echt.
Het voertuigrisico wordt verzekerd.
Vraag maar na bij de verzekering.


PS :
Je moet eens op het verzekeringspapier van de auto kijken.
Voor GB staat er zo'n verplichting op : elke bestuurder moet dat groen formulier aftekenen om in GB te mogen rijden, maar voor België en andere landen geldt dat niet.
Koen058
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:53

Re: Verzekeringskwestie

Bericht door Koen058 »

Vergeten inloggen = geen melding van reactie via mail, dus ik post het even opnieuw... Excuses hiervoor.
Inazuma schreef: Het voertuigrisico wordt verzekerd.
Vraag maar na bij de verzekering.
Wat bedoelt u hier juist mee?
Inazuma schreef:PS :
Je moet eens op het verzekeringspapier van de auto kijken.
Voor GB staat er zo'n verplichting op : elke bestuurder moet dat groen formulier aftekenen om in GB te mogen rijden, maar voor België en andere landen geldt dat niet.
Inderdaad: voor Groot-Brittanië, Noord-Ierland en Cyprus. Ik had het verzekeringspapier al eens nagekeken, maar daarop staat enkel de naam van de verzekeringsnemer. Wij als extra bestuurders zullen waarschijnlijk ergens in hun dossier staan he...

Bedankt voor je antwoord!

Mvg,
Koen
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verzekeringskwestie

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Inazuma schreef: Het voertuigrisico wordt verzekerd.
Vraag maar na bij de verzekering.
Wat bedoelt u hier juist mee?
Dat het voertuig dan verzekerd is, en dat is wat verzekerd moet zijn.
Plaats reactie