**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Karl

Bericht door Karl »

Praktijkexamen rijbewijs A

Deze ochtend gaan afleggen in Haasrode.
Had een hele vriendelijke examinator die alles goed uitlegde.
eerst moeten tonen dat pinkers, stoplichten en claxon werken.
Dan vraagje over de banden, wat ge moet controleren voor ge vertrekt? Bandenspanning en de profieldiepte uitgelegd. Was in orde.
+ Dan nog tonen waar ge de remvloeistof nakijkt.

Dan de manoeuvres.
Eerste poging een voet moeten zetten bij de acht en de kegel meegenomen bij het uitwijkmanoeuvres. Kwam door de zenuwen denk ik.

2de poging was nagenoeg perfect.

Dan de baan op. Gezien het vroege uur hebben we de streek rond korbeek-lo gaan onveilig maken.

Ik heb 2 opmerkingen gekregen. Ik had een inhaalmanoeuvres van een tractor reglementair ingezet. maar een beetje verder veranderde de onderbroken witte lijn in een volle en mocht ik daar in feite niet over om terug naar rechts te gaan. Hij begreep wel dat ik niet anders kon. Bij het begin van het manoeuvres was namelijk niet te zien dat dit ging gebeuren.
En even later moest ik al een hele tijd rechtdoor als plots de baan verboden richting werd en ik dus moest afslaan in de enige mogelijke richting. Ik had het te laat gezien, maar ben nog wel voor het verbodsbord gestopt, beetje achteruit en de afslag genomen. nog net geen overtreding gemaakt dus.

Nu ja. Resultaat = geslaagd dus verder niet te veel meer over nadenken,
Zonder de examenstress had ik deze foutjes waarschijnlijk niet gemaakt.
Inazuma

Erembodegem

Bericht door Inazuma »

"Vraagje" naar de openingsuren van Erembodegem is afgesplitst en verplaatst naar "Ik moet mijn examen gaan doen"

viewtopic.php?t=8241
Coralie

Praktisch examen

Bericht door Coralie »

Hoi iedereen!

Ik moet woensdag mijn examen gaan afleggen maar ik verga van de stress...

dit is dus mijn 3e keer dat ik ga maar ik verga steeds van de stress en doe domme dingen :(

ik ben met de rijschool gegaan maar het zijngewoon de zenuwen.
Ze zeggen zelf dat ik perfect rij, maar eens ik daarkom gaat het gewoon niet meer :(

hebben jullie soms tips...

dank u!!
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

maar ik verga van de stress...
Heb je de pagina's gelezen die in het praktijkboek van de site geschreven zijn over stress, zenuwen en schrik???

Als je ons praktijkboek nog niet hebt doorgenomen, kun je, als je een fortisjongerenrekening hebt, gratis een gedrukt boek gaan afhalen in een fortiskantoor.

Je kunt het ook downloaden via de site als je klikt op PRAKTIJK

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
qbertq

Bericht door qbertq »

Je moet daar niet vergaan van de stres, ze vreten je daar niet op.
Doe alsof er geen examinator zit.

SUCCES
Succes,
Sponze

Bericht door Sponze »

ASSE
29/09/2008 - 15.45

Voorafgaande controles:
standlichten, dimlichten, grootlichten
remlichten
linkerpinker, rechterpinker
claxon
remvloeistof

Tochtje door Mollem - Asse - Mollem - Merchtem - Brussegem - Bollebeek - Mollem:

De examinator zat achter mij. Ik heb hem gevraagd zijn gordel aan te doen. We reden het examencentrum uit naar rechts (70 km/u) richting de rotonde. Daar rechtdoor tot aan het rode licht voor de brug. Vervolgens i.p.v. Asse binnen te rijden rechtsaf in de Gasthuisstraat. Op de T rechtsaf in de Tuinwijk. Dan links in de Begoniastraat waar ik aan de rechterkant moest parkeren. Ik wees de examinator erop dat ik dan voor een garagepoort zou staan maar dat was niet erg. Ik kreeg zeker genoeg ruimte: 20 meter ofzo. Ik moest uitstappen (goed kijken in spiegels en over schouder, tegen de rijrichting, dus langs de achterkant van de wagen) en terug instappen (weer tegen de rijrichting, dus langs de voorkant van de wagen). Dan ben ik een eerste keer in de fout gegaan: ik ben terug vertrokken maar ik vergat mijn gordel aan te doen. De Begoniastraat volgen en na de hoek van 90° mocht ik keren. Dit is hier een vrij smalle baan en aangezien ik met een redelijk lange wagen rijd, heb ik dit in 5 bewegingen moeten doen. Gebruik goed de pinkers en zolang je de stoepranden niet raakt is het goed. Ik reed de Begoniastraat dus weer uit en op de T met de Gasthuisstraat rechtsaf. Op de T met de Mollestraat moest ik rechtsaf en vervolgens linksaf zodat ik de Mollestraat bleef volgen. Op de volgende T rechtsaf op de Prieelstraat. Altijd rechtdoor tot het kruispunt met de Merchtemsebaan waar ik rechtsaf moest richting Mollem en Merchtem. Ik volg de Merchtemsebaan / Fort / Boven Vrijlegem (50 km/u) en ga dan linksaf op de Drielindenbaan. Hier moet je tijdig opzijgaan op een verharde berm ofzo als je een tegenligger ziet. Ondertussen ging de gsm van mijn vader af. Ik volg de Drielindenbaan tot aan het kruispunt met Sleeuwagen. Daar merkte ik dat ik mijn gordel niet aanhad: niet leuk. Ik twijfelde of ik gewoon zou doorrijden (misschien had de examinator het niet gezien) maar ik heb hem dan toch maar snel aangedaan, me geëxcuseerd en gezegd dat het aan de zenuwen lag ofzo. Hij vond het wel opmerkelijk dat ik hem er eerst op gewezen had dat hij zijn gordel niet aanhad. Op dat kruispunt ging ik rechtdoor richting het station van Merchtem. Net daarvoor was een vrouw die in haar geparkeerde wagen wou instappen aan de rechterkant van de baan en een tegenligger. Ik zag een gaatje waar ik probeerde door te glippen i.p.v. te wachten waardoor ik de vrouw (die ondertussen ook haar deur openzwaaide) gehinderd heb. Na de spoorweg te hebben gekruist, ging het eerst rechtdoor in de eenrichtingsbaan die de Koning Albertstraat is en vervolgens links aan een moeilijk kruispunt met de Koning Leopold III-straat. Rechtdoor rijden in de Spiegellaan en voorrang verlenen aan chauffeurs die van rechts komen. Ik kom op een T met de August De Boeckstraat en de Klei. Ik ga rechtsaf in de - door de geparkeerde auto's - smalle August De Boeckstraat. Aan het volgende drukke kruispunt t.h.v. een marginale Merchtemse dancing moest ik rechtdoor. Er kwam een meisje van rechts dat ik per se wou laten oversteken maar ze bleef staan. Dit kwam omdat er uit de andere richting veel te veel auto's kwamen. Ook dit was een fout: ik had gewoon moeten doorrijden toen ik die rij auto's zag want nu hield ik al mijn vrienden achter mij op. Ik rij dus rechtdoor via Krekelendries / Markt / Nieuwstraat en dan rechtsaf aan het gemeentehuis van Merchtem in de Bogaerdstraat. Vervolgens linksaf in de Stoofstraat. Ik passeer ongeveer mijn huis. Ik rij rechtdoor aan het kruispunt met de Puursstraat en de Maurits Sacréstraat, dus ik volg de Brusselsesteenweg, voorbij de rotonde (70 km/u) tot aan het kruispunt met lichten in Brussegem (voor Velocity) waar ik door het oranje rechtsafsla in de Steenweg op Asse (50 km/u) richting Bollebeek. Ik blijf rechtdoor rijden (70 km/u vanaf kruispunt met Velm) tot aan het examencentrum waar ik teleurgesteld binnenrijd.

De examinator geeft uitleg over de fouten maar verklaart me toch geslaagd... Nice! Dus als je een paar foutjes of zelfs grote fouten maakt, blijf rustig en begin niet te wanhopen. Ik moet toegeven dat ik mezelf nog maar heel weinig kans gaf na dat gordelincident en dan begin je minder geconcentreerd te rijden. Ik wil langs deze weg toch ook nog mijn examinator bedanken voor zijn milde evaluatie.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Sponze schreef: Ik zag een gaatje waar ik probeerde door te glippen i.p.v. te wachten waardoor ik de vrouw (die ondertussen ook haar deur openzwaaide) gehinderd heb.
In feite gaat die vrouw daar dan ook in de fout. Ik zal nooit naast mijn wagen gaan en zeker de deur niet openzwaaien wanneer er een wagen nadert die ik zou kunnen hinderen.
Artikel 28: Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

Sponze schreef: Er kwam een meisje van rechts dat ik per se wou laten oversteken maar ze bleef staan. Dit kwam omdat er uit de andere richting veel te veel auto's kwamen. Ook dit was een fout: ik had gewoon moeten doorrijden toen ik die rij auto's zag want nu hield ik al mijn vrienden achter mij op.
Stond dat meisje aan een zebrapad? Zo ja, dan ben jij niet in de fout gegaan maar wel al de bestuurders die van de andere kant kwamen...
Sponze schreef:het kruispunt met lichten in Brussegem (voor Velocity) waar ik door het oranje rechtsafsla
Kon je nog op een veilige manier stoppen? Zo nee, heb je geen fout gemaakt.
Artikel 61: Driekleurige verkeerslichten
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen

Sponze schreef:De examinator geeft uitleg over de fouten maar verklaart me toch geslaagd... Nice! Dus als je een paar foutjes of zelfs grote fouten maakt, blijf rustig en begin niet te wanhopen. Ik moet toegeven dat ik mezelf nog maar heel weinig kans gaf na dat gordelincident en dan begin je minder geconcentreerd te rijden. Ik wil langs deze weg toch ook nog mijn examinator bedanken voor zijn milde evaluatie.
De examinator heeft je niet echt op fouten gewezen: het zijn meer aandachtspunten.
Hier blijkt toch dat je ondanks een niet-perfect examen toch kan slagen.
Waarom? Omdat de perfectie niet van deze wereld is. Iedereen maakt al eens een fout achter het stuur. Ook de rij-instructeurs en de examinators zelf.

Om de azijnpissers tegen te spreken: niet slagen op een examen is meestal niet de fout van de examinator maar van de kandidaat.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest
Sint-Denijs-Westrem

Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik reed een straat in en daarin mocht ik meteen keren, mocht zelf kiezen waar precies in de straat, het was een heel brede straat dus een makkie

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een straat vroeg ze om te parkeren achter de blauwe wagen

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
de lichten en bandenspanning

Ik had een heel gemakkelijke rit (niets van druk verkeer, geen 'gevaarlijke' kruispunten ed)
Ik ben dan ook geslaagd, waar ik héél blij mee ben zo net voor mijn verjaardag :)
Erwt

Bericht door Erwt »

Examencentrum Erembodegem
Plaats examinatrice
Achteraan Rechts
Keren in de straat
Examinatrice zei: "hier rechtsaf en in deze straat mag je je keren." Ik mocht zelf de plaats bepalen waar ik ging keren.
Parkeren achter een auto
Examinatrice zei: "Je mag je achter die rode wagen daar parkeren."
Ze zei dit ruim op voorhand en het was een rustige weg. Er was minstens 10m plaats achter de rode wagen. Eenmaal geparkeerd moest ik uitstappen alsof ik boodschappen ging doen, rond de wagen stappen en onmiddellijk weer instappen. Daarna moest ik uit de parkeerplaats rijden.
Voorafgaande controles
richtingaanwijzers links en rechts (zowel voor- als achteraan),"kniplichten" (geen idee wat ze hiermee bedoelde. Enig idee iemand?), dimlichten, grootlichten, mistlichten achteraan, remlichten.
rijschool of begeleider
Begeleider

Persoonlijke Mening
De examinatrice was zakelijk, wat voor mij op het moment zelf als streng overkwam. Tijdens de rit merkte ze weinig aan en ze gaf weinig feedback achteraf. Dat vond ik spijtig, omdat ik graag wat meer uitleg had gehad maar de volgende kandidaat was er al, dus veel tijd had ze niet, spijtig genoeg.
Achteraf gezien had ze tijdens de rit maar 1 aanmerking gemaakt, na de rit nog 1 en heb ik mijn 45 minuten mogen rijden dus kon het zo slecht nog niet zijn he? :wink: En inderdaad, GESLAAGD :!:
Gast

Bericht door Gast »

mijn rit was gedaan na 20 minuten ofzo, en ben nochtans geslaagd :D
thomaszweef

Bericht door thomaszweef »

examencentrum kontich

plaats examinator
naast mij, begeleider achteraan

keren in straat
hij zei : keer in deze straat ergens, de straat was niet zo breed, maar in 3 bewegingen is het toch gelukt

gemaakte fouten
veel bochten veel te smal genomen, en een keer te dicht bij een voorganger.

parkeren
parkeren achter een auto, dus niet tussen 2

voorafgaande controles
bandenspanning, zetel en spiegels goed zetten, bedieningsorganen

rijschool of begeleider
volledig zonder rijschool

persoonlijke mening
De man was niet bepaald onvriendelijk, hij zei alleen hetgene dat nodig was. Na de rit gaf hij volledige feedback over men fouten en wenste me nog veel succes. Resultaat : GESLAAGD (na 1e maal)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

thomaszweef schreef: Resultaat : GESLAAGD (na 1e maal)
Proficiat :!:

(Het dubbel van je bericht heb ik maar gewist ;) )
linny

Bericht door linny »

Examencentrum Alken
Plaats examinater
Achteraan Rechts
Keren in de straat
Dat was op het industrieterein van Alken, net voordat ik gedaan had met mijn examen.
Parkeren achter een auto
In rustige straat achter grijze auto parkeren, eerste keer tegen de borduur en de 2de poging stond ik perfect.
Voorafgaande controles
richtingaanwijzers links en rechts (zowel voor- als achteraan),"kniplichten" , dimlichten, grootlichten, mistlichten achteraan, remlichten. Ruitensproeier.
rijschool of begeleider
Begeleider

Persoonlijke MeningIk ben geslaagd voor de 4de keer!! eindelijk !! Ben heel erg blij want ik had immense last van examenstress. Ik kreeg er zelfs mijn
capeau [mod: motorkap :wink: ] niet van open.

Groetjes
Nog een Jan

Bericht door Nog een Jan »

Haasrode examencentrum
Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter mij
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Examinator zei gewoon, volgende straat naar links en daar keren. Ter herinnering aan allen die het examen nog moet afleggen: een kruispunt markeert niet altijd het einde van een straat. Als het daar rustiger is, rij gerust wat verder. Had ik eerst niet gedaan. Gewoon vragen aan de examinator als je twijfelt.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zegt specifiek achter welke auto je moet parkeren. Er was ruim de plaats achter de auto. Links van mij stond er ook wel een auto, dus bij indraaien wel opletten dat je voorkant niets raakt. Uitstappen, auto afsluiten, tourke rond de auto doen, terug instappen.
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Zetel en spiegels juist zetten, bandenspanning tonen.
Ik heb trouwens examen afgelegd met een automaat (tijdens stage kon ik enkel met de automaat thuis oefenen). Als je daar je zetel wil goed stellen, moet je je linkervoet gewoon op de bodem zetten en maken dat het een beetje gebogen is. Dus niet je rem volledig proberen in te duwen ofzo, gewoon doen alsof er een koppelingspedaal is.

Belangrijke knooppunten op de route waren:

Naamsepoort

Tervuurse links richting E40

Koning boudewijn - Celestijnenlaan Hier moet je vooral opletten voor de tweede stopstreep in het midden van het kruispunt met een extra set lichten. Ik moest hier gewoon naar rechts dus ik had er geen last van.

Tervuurse komende van de ijzermolenstraat

Terug naar de naamsepoort, naamsestraat oprijden het stad in daar wat rondrijden. (ik denk dat de examinator gewoon maakt dat je eens op een rond punt rijdt, een echt stopbord tegenkomt, een kruispunt waar jij voorrang hebt op rechts, gewoon kruispunt dat onoverzichtelijk is,..)

Dan het stad uitrijden komende van de parkstraat.
De geldenaaksebaan op, ergens naar rechts richting hertogstraat en terug naar het examencentrum. Hier dus gewoon opletten voor tegenliggers als je de baan oversteekt.

Ik was geslaagd (een pak van mijn hart) met 1 "te verbeteren" en 1 "voorbehoud":

Te verbeteren: Richtingsverandering:
  • Bord F50BIS. (ik had nochthans goed rondgekeken of er fietsers kwamen uit beide richtingen. Mss niet goed genoeg).
Voorbehoud: snelheid en verkeersinzicht:
  • Niet aangepaste snelheid (geen idee, begeleider wist het ook niet direct. De examinator was al weg voor ik het kon vragen)

Hinderen (waarschijnlijk het keren in de straat waar ik niet direct doorreed naar een rustigere plaats)

Hindernis. (geen idee)
Nog een Jan

Bericht door Nog een Jan »

Blijkbaar nog een vraag vergeten te beantwoorden: Het bovenstaande was dus met de rijschool. 20u les gevolgd; stage vooral geoefend met een begeleider (soms es alleen). Van de eerste keer geslaagd.
Plaats reactie