Slippend koppelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Slippend koppelen

Bericht door Gast »

Als er traag verkeer is, eigenlijk file rijden. Dan maak ik gebruik van het ''slippend koppelen'' , zoals het jullie het noemen.

Uiteidelijk met de wagen waar ik mee rij moet ik nog niet direct gas geven, maar ik heb de neiging om wel te doen. Dan klinkt de motor wel iets luider dan normaal. Het is gewoon zonder gas te geven, dat het te langzaam verder rijdt.

Hoe doen jullie het?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Iedereen zoekt daarvoor een beetje z'n eigen manier want iedere situatie is anders (meer/minder stoppen, sneller/trager).
Het beste is natuurlijk een manier zoeken om zo weinig mogelijk de koppeling te laten slippen want die vervangen kun je niet bepaald goedkoop noemen.
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

Een koppeling is écht niet gemaakt om veel te slippen: door dit slippen verhit de koppeling en dat is zeker niet goed. Als je dan ook nog gas geeft terwijl de koppeling nog slipt dan vraag je om problemen: de motor levert dan redelijk wat energie terwijl er maar weinig naar de wielen moet, het verschil wordt in warmte omgezet...

Laat het koppelingspedaal steeds volledig opkomen, als je dan merkt dat je te snel gaat in de file druk dan het koppelingspedaal volledig in, dan mindert de snelheid vanzelf (eventueel lichtjes bijremmen). Als je dan te traag gaat het koppelingspedaal terug laten opkomen en eventueel een wolkje gas geven.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Slippend koppelen

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Hoe doen jullie het?
Filerijden :?:

In 2de zonder gas bijgeven als het kan, en als dat nog te snel gaat in 1ste al dan niet met gas bijgeven.

In 1ste zonder gas bijgeven gaat het erg traag, en als dat nog teveel is : tijdig ontkoppelen en een eindje laten verder rollen , dan weer even (volledig) koppelen in 1ste


Rijden met de koppeling deels ingedrukt moet je echt niet gaan doen.
Dat is onvermijdelijk bij het vertrekken en bij het manoeuvreren, maar daarnaast vermijd je dat maar best.
Plaats reactie