Ik ga links afslaan op een kruispunt met verkeerslichten en er is één rijstrook aangeduid met linkse pijlen op de wegmarking,ik rij tot aan het laaste pijlje links op het kruispunt en vanaf nu weet ik niet meer waar ik moet beginnen links af te draaien ,er staan zoveel witte onderbroken lijnen op het kruispunt.
Is dit mogelijk a.u.b. om uitleg + verschillende foto's of tekeningen erbij te zetten. .
autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.
Niet toe gelaten op de computer van de BiB.Daaaaaag XXX.
Ik mag geen foto's mee brengen naar de bibliotheek computer om virus tegen te gaan .
alles goed verstaan Eugeen?daarom,okéé .
alles goed verstaan Eugeen?daarom,okéé .
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Een onderbroken witte streep mag je overschrijden om links af te slaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.
Dit is een probleemsituatie in de wegcode en op de wegen zelf ...sofie + tim schreef:Ik ga links afslaan op een kruispunt met verkeerslichten en er is één rijstrook aangeduid met linkse pijlen op de wegmarking,ik rij tot aan het laaste pijlje links op het kruispunt en vanaf nu weet ik niet meer waar ik moet beginnen links af te draaien ,er staan zoveel witte onderbroken lijnen op het kruispunt.
De pijlen OP een kruispunt hebben eigenlijk geen betekenis gekregen, en op de kruispunten zelf is vaak onduidelijk wat er van de weggebruikers nu precies verwacht wordt.
Je komt in de praktijk alle mogelijke en onmogelijke combinaties tegen ...
De algemene regel is rechts van de tegenligger kruisen, ook wanneer beiden linksaf gaan. (Art 15.1)
Van de regel kan afgeweken worden door verkeerstekens (Art 6.2)
Maar de pijlen OP een kruispunt hebben in de wegcode dus geen dergelijke betekenis gekregen.
Dus kijk je naar de wegmarkeringen die de rijstroken aangeven.
Je zal vaak zien dat de afslaande rijstrook doorgetrokken wordt op het kruispunt, en dat er midden op het kruispunt een schuine, onderbroken streep ligt .
Dat is eigenlijk de markering die aangeeft dat je links voor de tegenligger mag kruisen - je volgt dan de naar links afbuigende rijstrook - en die wordt vaak aangevuld met voorsorteringspijlen OP het kruispunt.
Vaak staan er wel pijlen maar geen rijstrookmarkeringen of zijn deze vervaagd - meestal kruist men daar dan ook links-voor.
OP de kruispunten waar dergelijke markeringen ontbreken is het eigenlijk rechts-achter kruisen ...
In de praktijk kruist men op de meeste grote kruispunten met verkeerslichten linksvoor, zelfs zonder wegmarkeringen - maar ook weer niet overal !
When in Rome, do as the Romans do ...
Al is dat lastig als je als eerste Romein aan de lichten staat en niet weet wat de andere Romeinen daar normaal uitspoken.
Op de kleinere kruispunten kruist men normaal zoals verplicht rechts-achterdoor.
Re: autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.
Vervelend wanneer je met een langer (aanhangwagen, vrachtwagen, oplegger,...) voertuig op de baan bent.Inazuma schreef:Op de kleinere kruispunten kruist men normaal zoals verplicht rechts-achterdoor.
Vaak rijden tegenligger(s) dan "het gat dicht" en staat het gehele kruispunt geblokkeerd.
Re: autobestuurder met een L weet niet meer wat doen ?.
Inderdaad ...bibi585 schreef:Vervelend wanneer je met een langer (aanhangwagen, vrachtwagen, oplegger,...) voertuig op de baan bent.Inazuma schreef:Op de kleinere kruispunten kruist men normaal zoals verplicht rechts-achterdoor.
Vaak rijden tegenligger(s) dan "het gat dicht" en staat het gehele kruispunt geblokkeerd.
Maar het rechts-achterdoor afslaan is nog steeds wat er normaal verwacht wordt.