proefexamen vraag van de site. voorrang.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

proefexamen vraag van de site. voorrang.

Bericht door Gast »

Hallo,
ik heb een vraag bij het eerste proefexamen van op de site vraag 16.

een motor rijder gaat op het kruispunt rechtdoor en een auto die van rechts komt gaat afslaan. Dus voorrang van rechts voor de auto.

de auto moet echter over een oversteekplaats voor fietsers rijden om het kruispunt op te rijden. = maneuvre dus geen voorrang.

Toch heeft de wagen hier voorrang terwijl ik dacht dat de moto dus voorrang zou hebben. kan iemand mij uitleggen waar mijn fout in mijn redenering zit? of welke theorie fout ik maak?
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: proefexamen vraag van de site. voorrang.

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: een motor rijder gaat op het kruispunt rechtdoor en een auto die van rechts komt gaat afslaan. Dus voorrang van rechts voor de auto.

de auto moet echter over een oversteekplaats voor fietsers rijden om het kruispunt op te rijden. = maneuvre dus geen voorrang.

Een fietspad dwarsen is al bijna anderhalf jaar geen maneuver meer (van 1 maart 2007).


De wijziging van de voorrang van rechts regel bij het dwarsen van een fietspad of trottoir - ingevoerd door Art 12.4bis - geldt enkel tegenover de weggebruikers die deze weggedeelten mogen gebruiken.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12


12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

de auto moet echter over een oversteekplaats voor fietsers rijden om het kruispunt op te rijden. = maneuvre dus geen voorrang
Leer jij uit een verouderd handboek?
Plaats reactie