Autobestuurder stopt maar de bestuurder achter mij niet door

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
zebrapad

Autobestuurder stopt maar de bestuurder achter mij niet door

Bericht door zebrapad »

Op een rijbaan met 1 rijstrook aan bijde kanten en een doorlopende streep in het midden van de rijbaan.In het midden van de rijbaan staat er een verkeersgeleider van 8 meter lang en 2 breed,op en voor de verkeersgeleider staat er een blauwe ronde bord met een witte pijl gericht naar de rijstrook waar ik op rij.De verkeersgeleider is in twee gedeeld en in het midden van de verkeersgeleider loop er een zebrapad door.

Een voetganger wil links van mij aan de anderkant van de rijstrook oversteken.
:roll: :!: Wanneer moet ik stoppen voor het zebrapad om de voetganger te laten oversteken op de rijbaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik begrijp de titel van je posting niet goed.

Je moet in ieder geval stoppen van zodra je weet dat de voetganger die zich op het zebrapad bevindt of die het wil gaat gebruiken gestoord wordt als je zou verder rijden.
zebrapad

eugeen vraagd over ???,bedankt eugeen.

Bericht door zebrapad »

Eugeen de titel van de post wil zeggen tussen haaksjes,ik stop altijd als een voetganger de rijbaan wil oversteken met in het midden van de rijbaan een verkeersgeleider,tijdens de praktijklessen heb ik ervaren dat 5/10 achterliggers eerst stoppen als de voetganger in het midden van de rijbaan zijn en tussen de verkeersgeleider bevinden om zo verder over te steken op onze rijstrook,dan pas stoppen de achterliggers altijd.

:( Nu begin ik eerst de stoppen voor een voetganger als hij staat te wachten tussen de twee gedelen van de verkeersgeleider op het zebrapad en niet meer vanaf het voetpad aan de anderkant van de rijstrook.

Ik doe dit voor mijn eigen veiligheid tijdens de praktijklessen,want ik heb niet graag dat de achterligger bestuurder onze auto een stuk kleiner gaat maken,maar nu ben ik bang dat ze op de praktijk-examen daar niet mee gaan lachen als ik zo ga stoppen om een voetganger te laten oversteken of moet ik eerst de voetganger laten oversteken als hij of zij eerst in het midden van de rijbaan staat tussen de twee delen van de verkeersgeleider.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wanneer een voetganger aan de overkant van de straat begint over te steken zie ik niet in waarom je daar zou moeten staan schilderen tot die voetganger uiteindelijk in de buurt van jou rijstrook komt.
Zou leuk worden in de steden wanneer er veel voetgangers zijn.
Lijkt me eerder op belemmering van het verkeer.
De voetganger niet hinderen tijdens het oversteken lijkt mij voldoende.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art40

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.


Wat betekent dat nu ...

Als het zebrapad doorloopt over de middenberm / verkeersgeleider, is er geen twijfel mogelijk :
stoppen en voorrang verlenen aan de voetganger die zich al op het zebrapad bevindt.

Op sommige middenbermen / verkeersgeleiders is wel behoorlijk veel plaats, of loopt het zebrapad niet door (bvb de Bisschoppenhoflaan in Deurne).
Dan stop je tijdig als de voetganger nabij "jouw" kant van het zebrapad komt en "op het punt staat zich erop te begeven"
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Bericht door dannyvho »

Misschien moeten we het begrip 'voorrang verlenen' toch eens nader bezien. Volgens mij wil dit zeggen: ervoor zorgen dat de andere weggebruiker (bestuurder of voetganger) zijn weg ongestoord kan vervolgen zonder door jou gehinderd te worden.

De drukke Heuvelpoort in Gent bvb. heeft een zebrapad dat over 4 rijstroken loopt, zonder middenberm of verkeersgeleider. Als je dit zebrapad bij het links afdraaien moet kruisen om rijstrook 1(=meest rechtse) op te rijden dan moet je toch niet wachten voor een voetganger die net over rijstrook 4 wandelt, richting rijstrook 1? Voor iemand die net wil beginnen oversteken op rijstrook 1 moet je natuurlijk wel stoppen.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Daarom schreef ik:
Je moet in ieder geval stoppen van zodra je weet dat de voetganger die zich op het zebrapad bevindt of die het wil gaat gebruiken gestoord wordt als je zou verder rijden.
zebrapad

praktijklessen en examen gaan niet samen.

Bericht door zebrapad »

Okéé,maar ik weet niet als ze in de theorie lessen van de rijschool daar over spreken ?,maar in de theorie boeken en in de cd-rom van theorie en hier op deze theorie website staat ook geen duidelijke uitleg van 3 vershillende oversteek plaatsen voor voetgangers met afbeeldingen of foto's erbij.

Nu uit ervaring stop ik altijd eerst in de praktijklessen als de voetganger tussen de twee verkeersgeleider staan om over te steken op mijn rijstrook,want praktijklessen en examen is een heel groot verschil,moet je altijd rijden zoals je op de examen moet rijden,kun je regelmatige met een vervangwagen rijden,dan spreek ik nog niet van die bestuurders :mrgreen: :wink: .

Maar hoe kun je zien aan een verkeersgeleider dat het een zebrapad is dat niet doorloopt of een zebrapad is dat doorloopt op een rij afstand van 10 meter.

Gaan ze op de examen daar moeilijk over doen of wordt daar geen rekening mee gehouden met een zebrapad dat niet doorloopt of een zebrapad dat doorloopt.
zebrapad

Re: praktijklessen en examen gaan niet samen.

Bericht door zebrapad »

zebrapad schreef:Okéé,maar ik weet niet als ze in de theorie lessen van de rijschool daar over spreken ?,maar in de theorie boeken en in de cd-rom van theorie en hier op deze theorie website staat ook geen duidelijke uitleg van 3 vershillende oversteek plaatsen voor voetgangers met afbeeldingen of foto's erbij.

Nu uit ervaring stop ik altijd eerst in de praktijklessen als de voetganger tussen de twee verkeersgeleider staan om over te steken op mijn rijstrook,want praktijklessen en examen is een heel groot verschil,moet je altijd rijden zoals je op de examen moet rijden,kun je regelmatige met een vervangwagen rijden,dan spreek ik nog niet van die bestuurders :mrgreen: :wink: .

Maar hoe kun je zien aan een verkeersgeleider dat het een zebrapad is dat niet doorloopt of een zebrapad is dat doorloopt op een rij afstand van 10 meter.

Gaan ze op de examen daar moeilijk over doen of wordt daar geen rekening mee gehouden met een zebrapad dat niet doorloopt of een zebrapad dat doorloopt.

Even mijn fout recht zetten,3 verschillende oversteek plaatsen voor voetgangers,sorry,maar mijn bril zat niet meer goed op mijn neus, even met mijn vinger de bril omhoog gezet. 8) :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

maar ik weet niet als ze in de theorie lessen van de rijschool daar over spreken ?,maar in de theorie boeken en in de cd-rom van theorie en hier op deze theorie website staat ook geen duidelijke uitleg van 3 vershillende oversteek plaatsen voor voetgangers met afbeeldingen of foto's erbij.
ze kunnen toch moeilijk in een les of boek of site gaan schrijven:
a. als er één zebrapad is
b. als er twee zijn
c. als er 17 zijn.
d als het een kort is
e. als het een lang zebrapad is.
etc

Het is toch simpel. Je moet voorrang verlenen aan voetgangers die op een zebrapad zijn of er gebruik van willen maken.

Er staat toch negers: JE MOET ALTIJD STOPPEN.

Je moet er gewoon voor zorgen dat je die voetgangers niet hindert en ongestoord hun weg laten gaan. Dat is juist VOORRANG GEVEN. Dat heeft dus niets te maken met verplicht te stoppen voor een kort of lang zebrapad etc...

Dus zelfs als een voetganger ergens op een lang zebrapad aan het stappen is, en jij kunt gewoon verder rijden zonder die voetganger te hinderen, dan moet je helemaal niet stoppen. Erger nog, dan belemmer je het verkeer.

Maar als die voetganger zo dicht bij jouw rijstrook is, dan moet je hem wel voorrang geven.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

eugeen schreef:
Er staat toch negers: JE MOET ALTIJD STOPPEN.
Beetje racistische regel precies. Waarom moeten de negers stoppen en de blanken niet? :lol:
Typfoutje zeker.
zebrapad.????????????????

Ik heb veel vragen gesteld hier op deze forum-website.??????

Bericht door zebrapad.???????????????? »

Bedankt,Eugeen voor de goede uitleg over het zebrapad. :wink:

Nu verstaan ik het klaar en duidelijk wat voorrang geven is aan een oversteek plaats voor voetgangers,dank zij jou en de anderen medewerkers van deze forum-website. :oops:

:roll: Eugeen dat is waar wat je allemaal zegt,Maar als je theorie-examen ga af leggen voor je rijbewijs B,krijg je 25% onnodige
vragen die je moet kennen en die helemaal niets met je rijbewijs B te maken heeft,bijvoorbeeld ; hoe oud moet je zijn om een paard,bromfietser,enz,te berijden of te besturen.Eugeen ik wil niet 8) komen doen op deze forum-website,maar voor jullie als examinatoren,instructeuren,mensen met rijbewijs B, is dat allemaal geen probleem in het verkeer mee rijden.Maar voor die mensen die eerst heel streng en kortaf theorie-lessen moet leren en dan theorie-examen moet gaan afleggen waar je achteraf 75% meer moet van kennen in je praktijklessen en voor het praktisch examen te gaan afleggen,kom je vroeg of laat met vragen te staan zoals theorie-lessen is niet praktijk-lessen maar wel praktisch examen afleggen,hier past het rij-auto niet meer in :?: .

Ik wil nog eens zeggen ik ben geen :mrgreen: hier op deze forum-website.

:shock: Ik wil de mensen hier op deze forum-website,examinatoren,instructeuren,forum-medewerkers die vragen beantwoorden,niet komen testen over het verkeersreglement enz.

:wink: :!: Nu ga ik stoppen met vragen te stellen en de mensen gerust laten,bedankt allemaal voor mijn vragen allemaal :?: te beantwoorden,tot ziens. :!: :wink:
Plaats reactie