Sinds enige tijd heb ik de 20 lesuren via rijschool voltooid. Maar na het lezen van het praktijkhandboek ben ik beginnen twijfelen. In dit handboek staat bij 1.5 Wat leren begeleiders vaak foutief aan? ,De koppeling wordt te pas en te onpas ingedrukt, onder andere tijdens het nemen van bochten
Met de rijschool heb ik dus het volgende geleerd
Dus stel je bent aan het rijden en je nadert een kruispunt en vertraagt dus.
Ik zou hier remmen, ontkoppelen, kijken of er niets aan komt, de koppeling zachtjes loslaten en doorrijden.
Zo heeft de persoon van de rijschool mij het aangeleerd, maar uit het praktijkhandboek blijkt dit dus foutief te zijn.
Maar hoe moet het dan wel?
Kruispunt op rijden of nemen bochten en dergelijke
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Het komt er, in 't kort gezegd, op neer dat je enkel ontkoppelt wanneer het echt nodig is.
Aan lage toerentallen, als je heel traag op slippende koppeling moet rijden en tijdens het schakelen of terugschakelen.
Voor de rest moet je leren om zoveel mogelijk met de koppeling omhoog te rijden.
Waarom??? Omdat je auto onstabiel wordt als je ontkoppelt aan hogere snelheden en zeker in een bocht. Bovendien verlies je door te vroeg te ontkoppelen ook nog (motor)remvermogen.
Als je teruggeschakeld hebt, moet je ook opnieuw je koppeling omhoog halen. Sommigen maken de fout door terug te schakelen terwijl de koppeling ingedrukt blijft.
Als je een kruispunt nadert en je moet daar wegens de omstandigheden heel traag rijden, mag je natuurlijk wel wat corrigeren met je koppeling om aan de juiste snelheid te komen. Let op, als je heel traag rijdt (min 18 km/u), mag dat bv. in 2de of nog trager (min 9 km/u) in 1ste versnelling. Je rijdt op dat ogenblik dan ook in laagste toerentallen, motorrem is uitgewerkt en aan die hele lage snelheid is je auto stabiel genoeg, zelfs in een bochtje.
Aan lage toerentallen, als je heel traag op slippende koppeling moet rijden en tijdens het schakelen of terugschakelen.
Voor de rest moet je leren om zoveel mogelijk met de koppeling omhoog te rijden.
Waarom??? Omdat je auto onstabiel wordt als je ontkoppelt aan hogere snelheden en zeker in een bocht. Bovendien verlies je door te vroeg te ontkoppelen ook nog (motor)remvermogen.
Als je teruggeschakeld hebt, moet je ook opnieuw je koppeling omhoog halen. Sommigen maken de fout door terug te schakelen terwijl de koppeling ingedrukt blijft.
Als je een kruispunt nadert en je moet daar wegens de omstandigheden heel traag rijden, mag je natuurlijk wel wat corrigeren met je koppeling om aan de juiste snelheid te komen. Let op, als je heel traag rijdt (min 18 km/u), mag dat bv. in 2de of nog trager (min 9 km/u) in 1ste versnelling. Je rijdt op dat ogenblik dan ook in laagste toerentallen, motorrem is uitgewerkt en aan die hele lage snelheid is je auto stabiel genoeg, zelfs in een bochtje.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden