joew
Ik heb hier al veel gelezen over het remmen op de motor. Maar ik heb dit toch nog niet goed door. Als ik in een hoge versnelling rij (toerenteller staat op 1800-2000 toeren), dan lukt het remmen op de motor niet zo goed. Het remt amper af en het gaat nog veel te snel. Ik moet dan al snel op de voetrem gaan staan om alle versnellingen af te gaan.
Alvast op voorhand bedankt.
remmen op motor
Zoals je schrijft heb je hier op het forum al heel wat kunnen lezen.
In het praktijkboek hebben we getracht om het nog eens goed uit te leggen:
(Hoofdstuk 7.3 REMMEN EN TERUGSCHAKELEN)
Als het dan nog niet duidelijk is, vraag je volgens mij toch best even aan je begeleider of aan je rijinstructeur dat hij het je "al doende" uitlegt.
Tijdens het rijden kunnen zij dan best uitleggen hoe het moet.
Al doende leert men, zegt het spreekwoord
http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
In het praktijkboek hebben we getracht om het nog eens goed uit te leggen:
(Hoofdstuk 7.3 REMMEN EN TERUGSCHAKELEN)
Als het dan nog niet duidelijk is, vraag je volgens mij toch best even aan je begeleider of aan je rijinstructeur dat hij het je "al doende" uitlegt.
Tijdens het rijden kunnen zij dan best uitleggen hoe het moet.
Al doende leert men, zegt het spreekwoord
http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Je noemt het beter MEEremmen op de motor. Vanzelfsprekend zul je meestal tegelijk ook je voetrem moeten gebruiken.
Motorrem en voetrem samen gebruiken.
Motorrem en voetrem samen gebruiken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Is het in eerste instantie ook :Dwayne schreef:Hazo, ik dacht dat het altijd met zonder de voetrem ingedrukt is.
gewoon het gas lossen
-> auto vertraagt (brandstoftoevoer wordt onderbroken) tot +/- 1200 Ã 1500 tpm (of tot de wagen niet echt meer vertraagt)
---> terugschakelen naar een lagere versnelling
-----> auto vertraagt weer verder
(herhaal indien mogelijk)
Op een bepaald moment merk je dat de afstand die je nog over hebt om tot stilstand te komen, ongeveer de afstand wordt die je nodig hebt om met de voetrem op een normale manier te stoppen
-> bijremmen met de voetrem
---> ontkoppelen als het toerental te laag zakt
(weer rond die 1200-1500 tpm, in elk geval voor de motor begint te schokken)
Als de overweg , de paar verkeerslichten en de rest van het verkeer wat meezitten, rij ik soms van thuis tot op mijn werk 50 km verder, zonder te remmen ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Je moet niet altijd alle versnellingen afgaan. Dat hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt en hoe hard je moet remmen.Ik moet dan al snel op de voetrem gaan staan om alle versnellingen af te gaan.
Als je, bijvoorbeeld, nogal hard moet remmen, dan rem je gewoon met je voetrem zonder terug te schakelen en zorg ervoor dat je de koppeling pas indrukt bij lage toerentallen.
Soms kan het zijn dat je even stevig moet doorremmen en dat je dan van 4de ineens naar 2de kunt schakelen. Je kiest gewoon de versnelling die op dat moment best bij je snelheid past.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Met auto's valt dat nog heel aardig mee.bibi585 schreef:Te sterk op de motor remmen kan ook gevaarlijk zijn wanneer je je rempedaal niet gebruikt.
Op die manier rem je namelijk zonder dat je stoplichten oplichten en kan het gebeuren dat je achterligger het te laat opmerkt.
Met motorfietsen is het andere koek, zeker met 2 cilinders, die remmen als gek op de motor.