**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

8 jaar

Zie praktijkboek
p.8: Een voorlopig rijbewijs B met begeleider
p.9: Wie mag je als begeleider nemen
p.11 Wanneer heb je een goede begeleider
p.13 Wat leren begeleiders vaak foutief aan.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
Skoda

ALKEN

Bericht door Skoda »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij, een hele vriendelijke man!

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hj zei " In deze straat mag je ergens waar je zelf wil keren"

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Er stond zo een wit golfje geparkeerd. Hij zei dat ik daarachter moest staan, volgens de S-beweging. Van de eerste keer stond ik goed.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest het koelstofreservoir aanduiden. Dan de pinkers, claxon en mistlamp. Voor de rest moest ik niets aan banden laten zien en ook mijn spiegels of zetel niet anders plaatsen. Ik moest wel zeggen hoe ik kon weten hoe mijn zetel juist stond en hoe ik wist of mijn buitenspiegels juist stonden.

Ik heb 20 uren les gevolgd, maar had mijn mama meegenomen, omdat ik met mijn eigen wagen goed gewend was te rijden. Ik heb na die 20 uren les ook eigenlijk een jaar met de auto gereden voordat ik voor mijn praktijk ging.

Ik was wel heel zenuwachtig. Ik heb enkele domme foutjes gemaakt. De route op zich was niet moeilijk. Via Alken reed ik over die grote weg, dan de rotonde en dan de 2e afslag. Dan ben ik naar rechts moeten rijden en daarna Hasselt zelf in. Daar door zone 30 , via de kerk zo naar het Virga Jesseziekenhuis. Zo terug richting Alken, maar dit keer aan de rotonde de 2e afslag nemen. Zo de bebouwde kom inrijden en dan een straat links in. Dan kwam je onder een brug, en zo terug naar het examencentrum.

Het was mijn eerste keer dat ik mijn praktijk aflegde. En ik ben geslaagd :D
Snoepie

Bericht door Snoepie »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

In welk examencentrum ben je geweest

Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?

Achter de begeleider

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Ik reed de straat in mocht zelf uitkiezen waar ik zou keren

- Het parkeren achter een auto: Hij zei: achter die zwarte auto parkeren en dat heb ik gedaan.

Controles: Bandenprofiel
knipperlichten, dimlichten, remlichten, claxon

Ik moest een kaartje trekken met de route.
Het was een vriendelijke man, en ik heb de route gereden en dat ging goed. Behalve het voorrang geven en nemen. Heel stom ik had niet verwacht dat ik het niet zou halen ivm voorrang want ik ken de regels zeker wel.

Helaas ik ben niet geslaagd ivm voorrang geven en nemen.
Hij zei dat het verder wel allemaal goed was het kijken en alles.
Volgende keer weer beter.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ASSE-MOLLEM

- In welk examencentrum ben je geweest
Asse-Mollem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator achteraan en m'n begeleider naast me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei gewoon dat ik in deze straat moest keren, ik mocht zelf kiezen waar. Alles gelukkig goed verlopen, alleen wel zeker in 5x moeten draaien, ik heb geen cervo stuur ;-) had wel een leuke begeleider die me toch wat op m'n gemak stelde, hij zei op een bepaald moment dat ik goed aan fitness aan het doen was :-) ik voel het nog in m'n armen! Auch!

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei gewoon: parkeer maar achter die zwarte auto! En.. alles vlotjes verlopen! Woohoo! Toen dit achter de rug was, was ik echt wel content :-)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ruitenwissersproeierreservoir :-) easy! En verder: pinkers, lichten, stoprichten, claxon. Ik was heel goed voorbereid, maar mij werd dus niet gevraagd om m'n stoel vooruit/achteruit te verschuiven en m'n spiegel te ontregelen. Nu ja, moest niet hé :-) maar ik had het echt verwacht. Ik was er in ieder geva wel volledig klaar voor ;-)

Resultaat : Geslaagd!!! Mijn dag kan niet meer stuk! Het is echt wel snel gegaan eigenlijk. Heb wel "geluk" gehad, geen tegenliggers bij de manoeuvres, borden goed zichtbaar, vriendelijke examinator die me een hand gaf voor ik begon...

Bij deze wens ik heel erg veel succes aan iedereen die nog examen moet doen! Gewoon kalm blijven is de boodschap, hoewel dat makkerlijker gezegd is dan gedaan! Ik had zelf ook behoorlijk last van zenuwen, maar toen de examinator plaats nam in m'n auto dacht ik gewoon: okay let's do it, ik rij nu al zolang (ik heb meer dan een jaar met een voorlopig rijbewijs gereden.. echt wel héél België rond, en dagelijks op de baan), ik ga gewoon doen alsof ik naar m'n werk rij :-)

En ik ben dus 25, beter wat later dan nooit!

Heel veel succes iedereen! En bedankt aan de makers van de site & het forum! Echt een IDEALE voorbereiding!!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: - In welk examencentrum ben je geweest
Asse-Mollem

Resultaat : Geslaagd!!! Mijn dag kan niet meer stuk!

Proficiat :!:
Isabella

Examen

Bericht door Isabella »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS

Rij-examen in Sint-Denijs, onvriendelijke examinator :( (zat achteraan).
Moest remmen, pinken, tuuten en bandenspanning aanduiden, ging goed. Daarna rit op de weg, onmiddellijk in de straat parkeren achter een oplegger, ging niet goed (had teveel snelheid, borduur geraakt). Daarna verder gereden maar reed blijkbaar niet snel genoeg, waarover ik een opmerking kreeg. Dan heb ik ook nog een voorrang van rechts niet gegeven (auto stond stil maar geen excuse natuurlijk). Daarna terug gereden en terecht gebuisd. Wel veel uit geleerd dus nu veel oefenen ! Wel jammer dat ze zo onvriendelijk zijn, is nl. nergens voor nodig.

Groetjes

[/quote]
driver erwin

Vraagje i.v.m. parkeren

Bericht door driver erwin »

Hallo, ik ga op 15 juli mijn praktijkexamen afleggen in Deurne, maar heb nog even een vraagje over het parkeren.
Mag men tijdens het achteruit parkeren een Parkeerpiloot/parkeerhulp gebruiken (sensoren met bieptoon)?
Want als dit niet mag heb ik wel een probleem, want de wagen waarmee ik het examen ga doen heeft dit, en die parkeerhulp treed automatisch in werking zodra je hem in achteruit zet, en als je hem terug in vooruit zet, blijft die aanstaan tot je 30 km/u rijdt.

Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator

Re: Vraagje i.v.m. parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

driver erwin schreef:Hallo, ik ga op 15 juli mijn praktijkexamen afleggen in Deurne, maar heb nog even een vraagje over het parkeren.
Mag men tijdens het achteruit parkeren een Parkeerpiloot/parkeerhulp gebruiken (sensoren met bieptoon)?
Want als dit niet mag heb ik wel een probleem, want de wagen waarmee ik het examen ga doen heeft dit, en die parkeerhulp treed automatisch in werking zodra je hem in achteruit zet, en als je hem terug in vooruit zet, blijft die aanstaan tot je 30 km/u rijdt.

Alvast bedankt
Dit is geen probleem meer :wink: vroeger mocht het niet maar nu is het toegelaten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
driver erwin schreef:Hallo, ik ga op 15 juli mijn praktijkexamen afleggen in Deurne, maar heb nog even een vraagje over het parkeren.

Alvast bedankt
Dit is geen probleem meer :wink: vroeger mocht het niet maar nu is het toegelaten.
ok, hartelijk bedankt
Gast 10

examen

Bericht door Gast 10 »

EXAMENCENTRUM: BREE

- zetel verstellen en linkerspiegel
- stoplichten, pinkers, dimlichten, grootlichten en mistlichten demonsteren

kaartje trekken:
- bandenspanning aanduiden, ruitenwisser gebruiken en ontwaseming (voor en achter) aanduiden

Ik ben met de rijschool gegaan en de examinator zat rechtsachter (achter mijn begeleider dus). Hij legde alles duidelijk uit: we zijn geen plaatselijk verkeer en dat je soms zelf moet uitmaken welke richting je uitgaat.

Parkeren: parkeer daar achter die auto (waar in de verste verte geen auto achter stond)

Keren: in deze straat mag je keren. Ik was bezig met keren toen hij zei: "Deze straat lijkt wat smal om te keren". Ik heb uiteindelijk acht keer nodig gehad om te keren, maar dat lag dus niet aan mij.

Voor de rest in Bochelt en Bree gereden. Er zaten toch wel enkele instinkers bij die ik vooraf met de rijschool nog had gedaan en die ik dus onmiddellijk herkende. Toen we na een half uurtje terug aan het examencentrum kwamen was zijn enige commentaar:"Het was goed, kom de papieren maar halen"

Uiteindelijk stond op mijn blad: plaats op de openbare weg: goed en dan eronder 'te veel rechts' en dan ook nog snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud, omdat ik een voorrang van rechts zou gemist hebben. Mijn begeleider zei dat ze dat in ieder geval niet gezien had.

Wat een stress voor niks eigenlijk, want ik had het getroffen met mijn examinator. Een vriendelijke man die duidelijk zei waar ik naartoe moest en die onderweg ook nog een praatje maakte met mijn begeleidster.

Wat ben ik blij dat ik maandag dat rijbewijs mag gaan halen!
Isabella

Rijexamen

Bericht door Isabella »

EXAMENCENTRUM :SINT - DENIJS

niets moeten doen van de controles

examencentrum uit, eerste straat rechts, naar Gent via sneppebrug. Moeten parkeren in de marathonstraat, veel plaats. Daarna doorrijden en naar rechts, moeten draaien in een tamelijk brede straat, veel plaats, perfect mogelijk in 2 bewegingen. Dan nog stukje op de ring moeten rijden, naar het station, voskeslaan, sterre, stukje oudenaardsesteenweg en zo terug naar het examencentrum. Geen enkele opmerking en deze keer dus wel met glans geslaagd !

Dankjewel voor de boeiende site !!

Isabella
bibi585

Bericht door bibi585 »

driver erwin schreef:... en als je hem terug in vooruit zet, blijft die aanstaan tot je 30 km/u rijdt.
:shock: :?: Die van ons stopt van het moment dat je terug naar neutraal schakeld.

Kvind dat trouwens een vervelend ding die ik liever kwijt dan rijk ben.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

bibi585 schreef:
driver erwin schreef:... en als je hem terug in vooruit zet, blijft die aanstaan tot je 30 km/u rijdt.
:shock: :?: Die van ons stopt van het moment dat je terug naar neutraal schakeld.

100 merken 100 verschillende manieren denk ik :wink:
De onze gaat na bepaalde tijd uit of als ik hem met de schakelaar uit zet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:
bibi585 schreef:

100 merken 100 verschillende manieren denk ik :wink:
De onze gaat na bepaalde tijd uit of als ik hem met de schakelaar uit zet.
Waar vind ik zo'n schakelaar :?: :lol: :lol: :lol:
Glenn

Kontich

Bericht door Glenn »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Ik maakte mij een beetje zorgen en was altijd aan het nadenken maar men begleider zei dat ik perfect rijd en dat ik gewoon moet doen hoe ik anders doe.

Ik kwam aan en moest de motorkap openen en vloeistof voor ruitenwissers aanduiden. Dan in de auto zitten en pinkers, stoplichten, alle lichten, ontwaseming, claxon, ...

Dan wat rondrijden en draaien mocht ik kiezen en dan parkeren achter een auto.

Elke voorrang heb ik goed genomen of laten nemen.
Ik kwam aan op het examencentrum en de examinotor zei dat ik één van de beste was die hij gezien had. Het was een zeer vriendelijke meneer die het sinds Januari deed.

Zelf ben ik heel blij en fier dat ik zo'n opmerking gekregen heb en anderzijds ben ik ook fier dat ik mijn papa zijn statistiek goed geholpen heb (20 personen van de eerste keer geslaagd en 1 persoon na 2x [mijn mama reed te vlot en mocht terugkomen :p] )

Bedankt voor de nuttige tips hier!
Plaats reactie