**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Noortje schreef:Het lukte mij niet in 3 keer, dus heb het in 5 keer gedaan. En nog kwam ik over de berm..
Als het een vrij smalle straat is, kan het gerust zijn dat je niet in 3 keer gedraaid geraakt.

Maar omdat ik op het begin te dicht bij die auto stond (Ik had de spiegel er kunnen afrijden)

Ik rij teveel rechts
zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven
moet je eigenlijk lezen als
zo dicht als veilig mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven

Er wordt niet verwacht dat je op de laatste paar centimeters rechts rijdt - op een keer gaat dat ook mis en heb je een spiegel of meer mee ...

OP een rijstrook van normale breedte volstaat het normaal om ongeveer in het midden te rijden met de auto - je kan dan wat naar rechts voor een brede tegenligger, wat naar links voor een fietser op dat smalle fietspad ...

En soms druk ik eerst de koppeling in en dan pas de rem
,

- Gas lossen (= remmen op de motor)
- Remmen met de voetrem, indien dat nodig is
- Ontkoppelen om ofwel
a) terug te schakelen
b) helemaal te stoppen

Gratis Rijbewijs Online dus :)

Nuja, woensdag ga ik terug, hopen dat ik slaag :)
Succes !
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Er wordt niet verwacht dat je op de laatste paar centimeters rechts rijdt - op een keer gaat dat ook mis en heb je een spiegel of meer mee ...
Inderdaad. Tegenliggers kunnen meestal nog uitwijken als je te ver naar links rijdt, maar rechts geparkeerde wagens kunnen dat niet als je te ver naar rechts rijdt.
Gast

Bericht door Gast »

Toen ik mijn praktijkexamen aflegde en het papier kreeg met de mededeling dat ik geslaagd was, stond links op het papier onder 'rijschoolnummer' een categorie 'resultaat', dan dubbel punt en dan PE. Wat betekent die PE?

Bedankt!
Karl

Bericht door Karl »

Anonymous schreef:Toen ik mijn praktijkexamen aflegde en het papier kreeg met de mededeling dat ik geslaagd was, stond links op het papier onder 'rijschoolnummer' een categorie 'resultaat', dan dubbel punt en dan PE. Wat betekent die PE?

Bedankt!
ik denk Praktijk Examen
Scipiano

Bericht door Scipiano »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Hallo allemaal,

heb deze ochtend mijn rijexamen afgelegd in het examencentrum van Kontich.

Begonnen met op de parking van het examencentrum de remvloeistof aan te duiden (kaartje getrokken). Daarna alle lichten, ruitenwissers even getest. Daarna moest ik m'n zetel goedzetten en na het afregelen van de spiegels (waarbij ik moest vertellen welke methode ik gebruikte) even op de 'claxon' duwen. Toen dit allemaal in orde was, gingen we de baan op. Mijn begeleider moest achteraan plaatsnemen, de examinator nam vooraan plaats (ik heb geen rijlessen bij de rijschool genomen). In de tweede straat, een drukke baan ,moest ik al meteen parkeren. Even zenuwachtig door het drukke verkeer maar de tweede poging was de goeie. Een tiental minuten verder gereden door afwisselend woonwijken, dorpskern, drukke banen die ik moest kruisen en een straat met om de 50 meter een verkeersdrempel. Dan rustig gekeerd in een straat en teruggeleid naar het examencentrum.

Daar werd me verteld dat ik geslaagd was, goeie rijtechniek en kijktechniek heb. Twee minpuntjes: kruispunt vlugger vrijmaken (wat ik niet had gedaan om veiliger te rijden) en nog meer rondkijken bij het parkeren.

Maar kom, geslaagd van de eerste keer, daar neem ik vrede mee!

Ik wil graag de mensen van deze website bij deze bedanken. Ik heb zowel m'n theorie als praktijkexamen aan de hand van deze site (en het praktijkhandboek) voorbereid, en telkens was ik van de eerste keer geslaagd. Doordat ik niet meer thuis woon en zelf geen auto bezit heb ik met een zestal verschillende mensen en auto's leren rijden, en vooral het handboek was daarbij een goeie houvast. Heel hartelijk bedankt!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Scipiano schreef: Ik wil graag de mensen van deze website bij deze bedanken. Ik heb zowel m'n theorie als praktijkexamen aan de hand van deze site (en het praktijkhandboek) voorbereid, en telkens was ik van de eerste keer geslaagd. Doordat ik niet meer thuis woon en zelf geen auto bezit heb ik met een zestal verschillende mensen en auto's leren rijden, en vooral het handboek was daarbij een goeie houvast. Heel hartelijk bedankt!
Leuk om horen :!:

6 begeleiders en 6 auto's zal wel enig aanpassingsvermogen gevraagd hebben ;)
Noortje

Bericht door Noortje »

EXAMENCENTRUM: BREE

Ik ben vandaag dus voor de 2de keer teruggegaan & geslaagd, gelukkig :)

Ik moest weer de bandenspanning aanduiden, net zoals de eerste keer. Dan de lichten, pinkers enzo dat ging allemaal perfect.
Dan de baan op, ik vond het een moeilijkere route dan vorige keer. Het keren & parkeren ging goed.

En mijn 2 fouten die op mijn blad stonden waren Rem-& schakeltechniek Voorbehoud. Omdat soms als ik moet stoppen, ik eerst de schakel indruk en dan de rem en dat mag niet.
En dan nog een fout die ik eigelijk wel ernstig vond. Ik kwam uit een tweerichtingsstraat, maar ik dacht dat dat eenrichtings was. En ik moest naar links gaan om een andere baan op te gaan, en ik zet mij helemaal links op die weg om kunnen af te draaien. Dus dikke fout, want als er een auto moest indraaien was die op mij gebotst.
En ik had het pas door dat ik fout stond toen die man mij dat acheraf zei :p Maar het was een heel losse, vriendelijke examinator. Ik voelde mij er veel beter op mijn gemak bij dan de vorige. Maar soit, ben blij dat ik door ben.
Scipiano

Bericht door Scipiano »

Inazuma schreef:
6 begeleiders en 6 auto's zal wel enig aanpassingsvermogen gevraagd hebben ;)
Inderdaad :), maar ook niet slecht om zowel met oudere, nieuwere, diesel, turbodiesel en naftmotoren te rijden vind ik. Je hebt zo mensen bij mij op 't werk die enkel met hun eigen auto kunnen rijden en daarom dus onze dienstwagens in de garage laten staan. Ik kan me nu wel redelijk snel aanpassen aan de auto waar ik mee moet rijden. Niet verplicht, maar wel meegenomen natuurlijk.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

1° bediening van het voertuig ONVOLDOENDE
Het regende die dag enorm hard, waardoor ik de auto niet voldoende ontwasemd kreeg. Gevolg, de examinator beweerde dat ik te weinig zag tijdens het rijden.
3° bochten Onvoldoende
Ik neem mijn bochten, klaarblijkelijk te klein. Nadien heb ik er eens opgelet, en hij had terecht, gelijk!
10° defensief rijden. Onvoldoende

Ik rij met een voolopig rijbewijs van 18 maanden, heb dus 20 uur rijschool er op zitten. Het eerste dat de examinator zei was dat ik te veel alleen gereden had, daadwerkelijk kon rijden, maar niet meer rijd volgens het boekje ... K** Jammer, maar helaas ...
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:Het regende die dag enorm hard, waardoor ik de auto niet voldoende ontwasemd kreeg.
Handbediende klimatisatie:

- temperatuur hoog instellen.
- luchtstroom naar de voorruit instellen.
- ventilator op hoge snelheid instellen.

Automatische klimatisatie:

- knop voor ontwaseming indrukken.

In beide gevallen zo nodig ook de achterruitontwaseming inschakelen.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

maar niet meer rijd volgens het boekje
Daarom toch belangrijk om af en toe het PRAKTIJKBOEK nog eens door te nemen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
Lunaeterna

Bericht door Lunaeterna »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS WESTREM(Gent)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Bij beide pogingen achter m'n begeleider

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Poging 1: Examinator wees de straat aan, mocht zelf kiezen.
Bij poging 2 niet tot het keren geraakt.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Telkens in de straat aan het examencentrum, achter vrachwagen of oplegger.
Poging 1: S-vorm achteruit parkeren en uitstappen (stond iets te ver van borduur maar mocht examen toch verder afleggen)
Poging 2: opnieuw S-vorm achteruit en uitstappen: stond goed geparkeerd maar handrem vergeten optrekken, opmerking van examinator. Dacht het examen nog verder te mogen afleggen, maar helaas belandde ik toch weer in het examencentrum.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten, slijtage banden, zithouding, ontwasemen, knipperlichten, claxoneren, ruitenwissers, en "wat controleer je allemaal voor je vertrekt"

Conclusie:
2x niet geslaagd
- 1e keer omwille van een kruispunt (met zo'n spiegel), waarbij ik al te ver op straat was gekomen en aan het verderrijden was (kon de straat rechts niet goed zien), en er uiteindelijk een auto op me afvlamde, dus terecht gebuisd vond ik ook.
- 2e keer dus owv de handrem

Gevolg: Opnieuw 6u rijschool..
Ben heel erg aan het twijfelen wat ik nu zou doen. Handrem vergeten was puur door de zenuwen, en ben bang dat ik op die manier nog 35 keer kan terugkomen, aangezien ik het altijd begeef vd zenuwen :-) Het rijden op zich is nochtans geen probleem, had daar ook nooit een opm. over gehad.

Dus twijfel nu om voor de volledige 20u rijschool te gaan zodat ik toch alleen kan rijden (en naar m'n werk kan)..

Uitslag examen 1:
Voorrang: slecht (borden B 1-5)

Uitslag examen 2:
Manoeuvres: slecht (handrem)
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ben heel erg aan het twijfelen wat ik nu zou doen. Handrem vergeten was puur door de zenuwen, en ben bang dat ik op die manier nog 35 keer kan terugkomen, aangezien ik het altijd begeef vd zenuwen
Heb jij in het ¨PRAKTIJKBOEK van de site gelezen:
p.40 en 41: "IK HEB VEEL LAST VAN DE ZENUWEN?"

Probeer dat eens toe te passen.
Gast

Bericht door Gast »

Enkel en alleen voor de handrem 20uur les gaan volgen lijkt mij eerlijk gezegd weggegooid geld
En die voorrang geven, als ge daar nog wat op oefent, lukt dat u ook wel.
Maar als ge echt dringend voor u werk ofzo de auto nodig hebt dan kunt ge 20uur doen ja
Gast

Bericht door Gast »

hoe lang moet de begeleider die meegaat naar het praktijkexamen al zijn rijbewijs op zak hebben?
Plaats reactie