wanneer opschakelen?
wanneer opschakelen?
wanneer schakel je nu best hoger? want op de rijschool zeiden ze mij: vanaf tweeduizend toeren, maar ik zie dat mijn broer en mijn vader schakelen bij drieduizend toeren
heeft dat met het merk wagen te maken? het zijn allebei diesel wagens wel...
heeft dat met het merk wagen te maken? het zijn allebei diesel wagens wel...
Diesel: 2000 toeren
Benzine: 2500 toeren
Zie ook in het praktijkboek van de site:
- 7.2: PROBLEMEN BIJ STARTEN EN VERTREKKEN p. 74)
- 7.3: REMMEN EN TERUGSCHAKELEN (p.75)
http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
Benzine: 2500 toeren
Zie ook in het praktijkboek van de site:
- 7.2: PROBLEMEN BIJ STARTEN EN VERTREKKEN p. 74)
- 7.3: REMMEN EN TERUGSCHAKELEN (p.75)
http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Inderdaad.eugeen schreef:De aangegeven getallen zijn enkel richtlijnen in het kader van milieuvriendelijk en zuinig rijden.Na een tijdje zal je hier 'feeling' voor krijgen
Ze houden totaal geen rekening met het belangrijkste: de veiligheid. Want wie zich op die toerentallen laat vastpinnen, komt gegarandeerd wel eens in de problemen bij het inhalen of het invoegen.
En dat "zuinig" slaat enkel op de brandstofkosten. De motor zwaar belasten bij te lage toerentallen zou wel eens meer kunnen kosten dan de brandstofbesparing.
Jammer dan ook dat men de beginnelingen zulke ongenuanceerde informatie voorschotelt.
Er zijn bovendien diesels die helemaal geen trekkracht hebben bij 2000 rpm. Meestal zijn dit de minder krachtige diesels in een zware auto. Als je dan nog wat lading meehebt en je moet een helling op dan gaat de motor het niet kunnen trekken bij 2000 rpm.
De theorie gaat ervan uit dat je constant op max. koppel rijdt. Hier is de motor het efficiëntste en je verbruikt dus minder. Vermogen krijg je pas in de hogere toerentallen (grofweg afhankelijk van het product toerental en koppel). Bij diesels zal het max. vermogen dus dikwijls rond de 4000 rpm liggen.
Wil je versnellen heb je vermogen nodig, hoe meer vermogen hoe meer je versnelt. Je gaat dus hogere toerentallen draaien.
Met de sterke diesels van tegenwoordig ga je dikwijls toekomen met 2000 rpm (of zelfs minder), met de zwakkere modellen valt dat wel eens tegen.
De theorie gaat ervan uit dat je constant op max. koppel rijdt. Hier is de motor het efficiëntste en je verbruikt dus minder. Vermogen krijg je pas in de hogere toerentallen (grofweg afhankelijk van het product toerental en koppel). Bij diesels zal het max. vermogen dus dikwijls rond de 4000 rpm liggen.
Wil je versnellen heb je vermogen nodig, hoe meer vermogen hoe meer je versnelt. Je gaat dus hogere toerentallen draaien.
Met de sterke diesels van tegenwoordig ga je dikwijls toekomen met 2000 rpm (of zelfs minder), met de zwakkere modellen valt dat wel eens tegen.
Volledig mee eens, in een diesel hoort ge de turbo aanspringen bij 2000 toeren. En heb de proef op de som genomen en hij rijdt dan het zuinigst. Terwijl de ecologisten zeggen dat ge dan net nog eens moet schakelen.Jozef schreef:Inderdaad.eugeen schreef:De aangegeven getallen zijn enkel richtlijnen in het kader van milieuvriendelijk en zuinig rijden.Na een tijdje zal je hier 'feeling' voor krijgen
Ze houden totaal geen rekening met het belangrijkste: de veiligheid. Want wie zich op die toerentallen laat vastpinnen, komt gegarandeerd wel eens in de problemen bij het inhalen of het invoegen.
En dat "zuinig" slaat enkel op de brandstofkosten. De motor zwaar belasten bij te lage toerentallen zou wel eens meer kunnen kosten dan de brandstofbesparing.
Jammer dan ook dat men de beginnelingen zulke ongenuanceerde informatie voorschotelt.
Sinds ik dit doe heb ik zelfs 2 voordelen. Ik verbruik minder en ik rij minder snel, ik had altijd de neiging nadat ik geschakeld had en met een laag toerental reed om meer gas te geven. Vaak onbewust, en dan een paar honderd meter verder, oeps. Maar als daar dan een cameraatje staat. Nu rij ik puur op gehoor. ik rij rond de 2000-2200 toeren (en braaf 50 in 3 of 70 in 4de). Ga ik hoger in toeren dan hoor ik het ook en ben ik mij ook bewust van de snelheid.
Het toerental waar je de turbo echt voelt werken verschilt weer van motor tot motor. Ik heb met diesels gereden waar dit effect duidelijk aanwezig was op ongeveer 1750 toeren. Ik heb echter ook met diesels gereden waar dit pas op 2400 toeren begon.
Bij de wagen waar ik nu mee rijd komt de turbo pas ter sprake bij 2400 Ã 2500 toeren. Dit is een Ford diesel van 4 jaar oud. Nu moet ik wel zeggen dat dit een onding is om mee te rijden. Ik vermoed dat mijn voorganger de wagen niet al te goed behandeld heeft in de eerste 100 000 km van de wagen zijn leven.
Bij de wagen waar ik nu mee rijd komt de turbo pas ter sprake bij 2400 Ã 2500 toeren. Dit is een Ford diesel van 4 jaar oud. Nu moet ik wel zeggen dat dit een onding is om mee te rijden. Ik vermoed dat mijn voorganger de wagen niet al te goed behandeld heeft in de eerste 100 000 km van de wagen zijn leven.
De motor is helemaal niet soepel. In principe moet je met een moderne diesel perfect op een toerental van 2000 toeren kunnen rijden. Als ik dat met deze diesel doe merk je duidelijk dat het niet genoeg is. Bovendien is de motor zeer lawaaiierig (geluid als van een tractor). Hij heeft bijna 7 l / 100 km, wat ik zeer veel vind voor een moderne diesel.
De wagen geeft een afgeleefde indruk, ook als is hij net geen 4 jaar oud en heeft hij slechts 100 000 km.
Zoals ik al aangaf heb ik een sterk vermoeden dat de vorige gebruiker niet correct is omgegaan met deze wagen. Hij is bijna einde lease en dan laat ik hem met zeer veel plezier gaan.
De wagen geeft een afgeleefde indruk, ook als is hij net geen 4 jaar oud en heeft hij slechts 100 000 km.
Zoals ik al aangaf heb ik een sterk vermoeden dat de vorige gebruiker niet correct is omgegaan met deze wagen. Hij is bijna einde lease en dan laat ik hem met zeer veel plezier gaan.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Kijk, dat is het nu wat ik bedoel als ik hier tips voor correcte rijtechnieken geef, en sommigen vinden dat ik overdrijf.JC schreef:Bovendien is de motor zeer lawaaiierig (geluid als van een tractor). Hij heeft bijna 7 l / 100 km, wat ik zeer veel vind voor een moderne diesel.
De wagen geeft een afgeleefde indruk, ook als is hij net geen 4 jaar oud en heeft hij slechts 100 000 km.
Zoals ik al aangaf heb ik een sterk vermoeden dat de vorige gebruiker niet correct is omgegaan met deze wagen. Hij is bijna einde lease en dan laat ik hem met zeer veel plezier gaan.
Ik rijd met een VW Bora die momenteel 186.000 km op de teller heeft en waarmee je geen verschil merkt met een nieuwe wagen.
Omdat zijn voorganger het allemaal niet zo nauw nam, rijdt JC nu met een auto met slechts 100.000 km op de teller die al in vrij slechte staat is.