Links pinken op rondpunt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Links pinken op rondpunt

Bericht door Gast »

Mag je bij het opkomen van een rotonde als je de laatste weg wil inslaan, je linker pinker gebruiken?
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

19.2. 1° ...

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Je mag maar moet niet. Bij het verlaten van het 'rond punt' ben je wel verplicht!
Gast

Bericht door Gast »

Ik wist dat het niet moet, maar mag je de LINKER gebruiken om aan te geven dat je pas de laatste straat zal inslaan?
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Patte schreef: Je mag maar moet niet. Bij het verlaten van het 'rond punt' ben je wel verplicht!
ha, ge wetet. Daarnet weer 5min staan wachten omdat niemand naar rechts pinkte toen ze afdraaiden. Stond ik daar schoon te wachten terwijl ik net zo goed had kunnen doorrijden.

@driesdb: zoals Patte al zei, je mag links pinken maar moet niet (bij het oprijden). Als je aan de laatste straat bent naar rechts pinken.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

driesdb schreef: Ik wist dat het niet moet, maar mag je de LINKER gebruiken om aan te geven dat je pas de laatste straat zal inslaan?
Nee,

Enkel tijdig gebruiken bij het verlaten van het rondpunt.

Ik krijg her ook het sch**t van mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken, vooral bij het verlaten van het rondpunt. Dan sta je daar maar wortel te schieten
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij het oprijden van een rotonde MAG je (het is niet verboden) de rechter richtingsaanwijzer aanzetten.

Bij het verlaten van een rotonde MOET je de rechter richtingsaanwijzer aanzetten.

Bij het rijden op een rotonde MAG JE ZEKER NIET de linker richtingsaanwijzer aanzetten.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

eugeen schreef: Bij het rijden op een rotonde MAG JE ZEKER NIET de linker richtingsaanwijzer aanzetten.
Ik zie dit eigenlijk nog redelijk wat mensen doen. Ik vraag mij soms af waarom.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wat vraag jij je af?
- Waarom het niet mag
- of waarom sommige mensen het wel doen
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef: Wat vraag jij je af?
- Waarom het niet mag
- of waarom sommige mensen het wel doen
Ik geef in de les MaVo wat uitleg bij sommige theoriekwesties.
Het gebruik van de richtingaanwijzers kwam aan bod.
Eén van mijn leerlingen zei dat haar instructeur haar gebood naar links te 'pinken' bij het oprijden van de rotonde, om achteropkomend verkeer te tonen dat ze pas de laatste straat moest inslaan.
Ik had daar mijn bedenkingen bij.
Op de site vond ik niet onmiddellijk antwoord op mijn vraag.

Op de meeste vragen vind ik trouwens wel een goed éénduidig antwoord. Ik gebruik hem graag als hulpmiddel tijdens de les.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

eugeen schreef: Wat vraag jij je af?
- Waarom het niet mag
- of waarom sommige mensen het wel doen
Waarom sommige mensen het wel doen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

De reden waarom sommigen het wel doen is erg simpel.
Je hebt nogal veel mensen die de rechter richtingaanwijzer niet gebruiken bij het verlaten van de rotonde. De wachtenden begint dit te storen, en deze perst zich er maar tussen. Een mogelijk gevolg hiervan is, dat mensen de linker richtingaanwijzer gaan gebruiken om te voorkomen dat er mensen zich voor hun gaan pitsen.

Wat je ook vaak ziet, is dat mensen die de rotonde oprijden, de rechter richtingaanwijzer gebruiken, maar toch niet de eerste afslag nemen. Gevolg, de wachtende denkt dat hij daar de rotonde verlaat. Een ander mogelijk gevolg is dus dat de oprijdende direct na zijn rechter richtingaanwijzer, de linker weer aanzet, om duidelijk te maken dat hij de rotonde daar toch niet verlaat.

Een nog andere reden waarom ze dat zouden doen, de simpelste van al, roddels. Ze horen wat rondvliegen, en geloven het.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Nog een reden waarom we het veel mensen zien doen is omdat er veel mensen rondrijden met een gele nummerplaat.
Nederlanders dus: en bij mijn weten moet men in nederland wel naar links pinken op een rondpunt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

wobotje schreef:
eugeen schreef: Bij het rijden op een rotonde MAG JE ZEKER NIET de linker richtingsaanwijzer aanzetten.
Ik zie dit eigenlijk nog redelijk wat mensen doen. Ik vraag mij soms af waarom.
Dit was trouwens niet echt een vraag hoor, meer een &quotgeneral wondering&quot
Plaats reactie