**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Ik moet dinsdag 13/05/2008 mijn praktijkexamen voor de eerste keer afleggen in het examencentrum van haasrode. Ik ben echt super nerveus, want ik zou er echt graag van de eerste keer door zijn.
not2secure4u

Bericht door not2secure4u »

Wel ik zat ook in jouw positie enkele weken geleden. Het is niet zo makkelijk. Ik ben met een begeleider (mijn pa) opgeleid en dit is goed gelukt maar je bent zo nerveus op dat examen !

Denk gewoon , ALS je buist is het niet erg. Ik zou het persoonlijker erger vinden na de 2e keer te buizen omdat je dan moet gaan geld opgeven voor een rijschool die je moet doen omdat je een maneuvre slecht deed door stress.

Veel geluk ! Laat iets weten, je mag me altijd toevoegen op msn als je vragen hebt. mijn nickname at hotmail dot com
47

Bericht door 47 »

Jarbees schreef:Examencentrum: KONTICH

Hoi,
Ik heb vandaag m'n praktijk examen gedaan. En wil jullie graag even melden hoe dat voelde. Ik was niet overdreven zenuwachtig, tot 2min voor het examen.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator zat achter me. Instructeur naast me en schuin achter me zat een stagaire.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in (ergens in Edegem) en hij zei "in deze straat moet je keren, je kiest zelf waar."
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde de auto aan (een rode Renault Clio) ook in Edegem waarachter ik in de S-vorm moest parkeren.
Hiervoor had ik echt grote angst, de ene keer lukt parkeren wel, de andere keer niet... heb daar ook niet veel op geoefend, vandaar.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de standlichten, dimlichten, mistlichten, stoplichen, pinkers en grootlichten laten branden. En dan moest ik ook nog vertellen over hoe je de druk van de banden meet. "Ventieltje losdraaien, pomp op aansluiten en aflezen op het toestel".
- Opleiding: begeleider of rijschool [/b]
Ik heb een gecombineerde opleiding genoten, dit raadde mijn rijschool aan. Ze hadden hierbij goede resultaten, 97% op slagen van de eerste keer.
Ik ben op 16 januari '08 begonnen met mijn eerste praktijklessen.
Ik kreeg eerst een basispakket van 7 rijlessen (of 14u).
Reed erna een kleine 3 maand rond met mijn vader als begleider.
En de laatste 2 weken voor mijn uiteindelijke examendag (vandaag) kreeg ik nogmaals 4 lessen (of 8u).
Ik kreeg in totaal dus 22u opleiding en heb begleid rondgereden.
Ik vond dit echt een ideale manier om te leren rijden.
Bedankt daarvoor RIJSCHOOL ERASMUS HOBOKEN.

Resultaat: GESLAAGD en dit van de eerste keer!

Net alsook mijn Theorie (op 24 januari) van de eerste keer.

Er zaten dus 3 personen in de auto jij niet meegerekend. Je mag toch maar 2 personen vervoeren normaalgezien?
Karl

Bericht door Karl »

Ik denk niet dat er op het rijexamen regels zijn over het aantal personen dat je meeneemt met je voorlopig rijbewijs. En een stagiar moet zijn vak ook leren.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Karl schreef:Ik denk niet dat er op het rijexamen regels zijn over het aantal personen dat je meeneemt met je voorlopig rijbewijs. En een stagiar moet zijn vak ook leren.

Je moet ze gaan zoeken, maar is een bepaling dat :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art39

Art. 39 §3 Behalve de personen bedoeld in het eerste lid en de tolk bedoeld in § 8, mogen enkel de door de Minister of zijn gemachtigde aangeduide personen in het voertuig plaatsnemen.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Karl schreef:Ik denk niet dat er op het rijexamen regels zijn over het aantal personen dat je meeneemt met je voorlopig rijbewijs. En een stagiar moet zijn vak ook leren.
Zoals je aan het antwoord van Inazuma merkt, beste Karl, gelden de regels wel degelijk ook op het examen, en is een stagiair er ook aan onderworpen.

Enkel omdat er voor hem in de regels een uitzondering voorzien is, mag hij in het voertuig plaatsnemen. Zelf verzonnen uitzonderingen gelden niet.
Gast

Bericht door Gast »

not2secure4u schreef:Wel ik zat ook in jouw positie enkele weken geleden. Het is niet zo makkelijk. Ik ben met een begeleider (mijn pa) opgeleid en dit is goed gelukt maar je bent zo nerveus op dat examen !

Denk gewoon , ALS je buist is het niet erg. Ik zou het persoonlijker erger vinden na de 2e keer te buizen omdat je dan moet gaan geld opgeven voor een rijschool die je moet doen omdat je een maneuvre slecht deed door stress.

Veel geluk ! Laat iets weten, je mag me altijd toevoegen op msn als je vragen hebt. mijn nickname at hotmail dot com
Ik hoop gewoon echt dat het mij gaat lukken morgen, want ik ben nu al super nerveus. Vandaag nog gaan rijden in Leuven en alles ging goed tot ik Leuven uitkwam, toen werd ik nerveus en gin het parkeren ook helemaal mis. Ik hoop dus dat ik dit morgen niet voor heb.

Bedankt voor de steun trouwens.
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:
not2secure4u schreef:Wel ik zat ook in jouw positie enkele weken geleden. Het is niet zo makkelijk. Ik ben met een begeleider (mijn pa) opgeleid en dit is goed gelukt maar je bent zo nerveus op dat examen !

Ik hoop gewoon echt dat het mij gaat lukken morgen, want ik ben nu al super nerveus. Vandaag nog gaan rijden in Leuven en alles ging goed tot ik Leuven uitkwam, toen werd ik nerveus en gin het parkeren ook helemaal mis. Ik hoop dus dat ik dit morgen niet voor heb.

Bedankt voor de steun trouwens.
probeer rustig te blijven ;) laat ons weten hoe het ging :)
Jens10

Bericht door Jens10 »

een paar pagina's terug stond er een zip file met de trajecten in deurne. Heeft iemand deze nog? Ik moet nu vrijdag voor mijn praktijk, en een extra keer oefenen op de trajecten kan nooit geen kwaad natuurlijk.

bedankt
Jens10

Bericht door Jens10 »

na nog een beetje zoeken op internet ben ik hier op uit gekomen.

Begin is altijd aan het examencentrum

1. Brug azijn-st bartholomeuskerk merksem-bredabaan-richting markt schoten-terug langs hoogmolenbrug naar examencentrum

2.ter heydelaan—ruggevelde—turnhoutsebaan—sterckshof—singel—ex.c.

3. makro—rondpunt wommelgem—oprit autostrade naar A’pen—stenenbrug singel—Luit.Lippenslaan—oprit borgerhout—sportpaleis—ex.c.

4. Lakborslei—turnhoutsebaan—ruggeveldlaan—schotensesteenweg—ex.c.

5. schotensteenweg—wim saerensplein—alfons schneiderlaan—terheydelaan—ten eeckhovelei—bischoppenhoflaan—ex.c.

herkent iemand hier zijn eigen examen in ?

bedankt
Lieve

Bericht door Lieve »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

Mijn zoon heeft zijn rij-examen deze morgen afgelegd in Sint-Denijs-Westrem (GENT).
Gemoedelijke examinator: 50-er, wit-grijs haar en baard. Legde rustig alles uit.
Gaf duidelijke instructies tijdens het rijden.

Controles:
- bandenspanning waar meet je die?
- Lichten, claxon, ontwasemen voorruit, zetelinstelling.

Traject:
richting sint-martens-latem en daarna naar sint-denijs-westrem centrum.

- keren in een straat met geparkeerde auto's
- parkeren achter een auto (veel plaats)

Veel zones 30, veel drempels, soms verkeersborden half achter struiken verborgen. Geregeld voorrang van rechts.

Commentaar van de examinator: "Ik kan geen opmerking maken, u bent dus uiteraard geslaagd."
:D :D :D
groetjes, Lieve
sterre

praktijk examen

Bericht door sterre »

Hallo allemaal!
ik ben al een paar dagen de posts aant lezen van de andere zenuwachtige leerlingen,
en natuurlijk hoor ik hierzelf ook bij :)
ik moet volgende dinsdag (de 27ste mei) voor mijn praktijk gaan in geel,
wss ga ik moeten trekken tussen Geel en Herentals.
Ik rij al ongeveer 5 maanden elke keer met mn mama en daarvoor ben ik wel al eens gaan rijden met de papa,
Rijden met papa is geen goed plan omdat hij nogal agressief rijdt, of zal ik zeggen TE defensief, TE hard optrekken, voorang van rechts opeisen, ook al betekend dit dat de andere bestuurder bruusk op zijn remmen moet gaan staan om niet in je zij te zitten.
Ons mama rijdt dan weer zoals ik rij, rustig, niet gevaarlijk maar toch assertief,
Als ik kijk naar mensen die met de rijschool leren rijden rij ik absoluut meer rond, zeker een 3 dagen per week en nu de laatste 2 weken voor mijn examen ongeveer bijna elke dag.

Op de moment heb ik nog problemen met de borden met snelheid 30 te zien, ze verstoppen zich graag ;)

Ook heb ik nogal de neiging om mijn koppeling veel in te duwen maar bv niet voor ik moet remmen maar mooi na :)
(dit was een trekje dat ik in het begin dus wel had, maar toch kunnen afleren)

omdat ik een lichte neiging van Tourette en adhd heb kan ik me soms moeilijk concentreren en mis ik soms platen, ben bang dat ik platen niet ga zien waar ik niet in mag.

Ik ben vorige vrijdag gaan oefenen op parkeren (de eerste keer!) en als een echte kon ik vlot in en uit rijden en dat wanneer de hekken op het smalst gezet waren.

Als er nog mensen zijn die tips willen geven ivm met rijden in Geel en Herentals, voel u geroepen!

Groetjes en aan degene die voor mij nog moeten gaan SUCCES!
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@ LIEVE

Een dikke proficiat.

@ STERRE

Je vader moet dringend ons handboek praktijk eens doornemen, denk ik.
Dat is dus het voorbeeld van een minder goede begeleider.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk

Lees daarin ook p.40 en 41: LAST VAN DE ZENUWEN
Gast

Bericht door Gast »

@ Eugeen,

hij heeft de mening dat als je voorang hebt je voorang moet nemen,
terwijl de rest van het gezin van de mening is dat je je voorang mag nemen zolang je niemand in gevaar brengt en geen ongevallen veroorzaakt,
daarom dat ik dus met mijn moeder rij ;)
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

hij heeft de mening dat als je voorang hebt je voorang moet nemen,
1. Voorrang HEB je niet. Voorrang moet je KRIJGEN
Een andere bestuurder MOET voorrang verlenen.

2. Als je voorrang KRIJGT, neem je die.

3. Je mag die voorrang NIET AFDWINGEN.
Plaats reactie