Dubbele bediening bij vrije begeleiding
Dubbele bediening bij vrije begeleiding
Is het toegelaten om tijdens de opleiding in vrije begeleiding een dubbele bediening te installeren in je wagen, zoals dat in rijschoolwagens gebeurt. Zeker een rempedaal kan van pas komen...
Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding
Dat is niet iets dat je zomaar even installeert ...Sigma Delta schreef:Is het toegelaten om tijdens de opleiding in vrije begeleiding een dubbele bediening te installeren in je wagen, zoals dat in rijschoolwagens gebeurt. Zeker een rempedaal kan van pas komen...
Het gaat hier om een verbouwing van een voertuig, dat zal niet gaan zonder toestemming van de constructeur of de diensten die onder de minister van mobiliteit vallen ...
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding
Die dubbele bediening staat er op een kwartiertje in hoor, stelt echt niet zoveel voor.Inazuma schreef: Dat is niet iets dat je zomaar even installeert ...
Ik moest vroeger om de 4 maanden een andere auto gaan halen en daar heb ik gezien dat op een 1 uurtje een Renault Clio leswagen weer een gewone Clio werd.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding
Da's rap, zitten er daar dan al voorzieningen rechts voorgemonteerdBenny Stinkens schreef: Die dubbele bediening staat er op een kwartiertje in hoor, stelt echt niet zoveel voor.
Hoe gaat dat in de praktijk administratief, want eigenlijk is dat een wijziging / verbouwing.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Dubbele bediening bij vrije begeleiding
Alles zit op één dikke buis en word dus gewoon gekoppeld aan de gewone pedalen met een paar bouten.Inazuma schreef:
Da's rap, zitten er daar dan al voorzieningen rechts voorgemonteerd
Hoe gaat dat in de praktijk administratief, want eigenlijk is dat een wijziging / verbouwing.
Wat administratie aangaat weet ik het niet we moesten gewoon één auto inleveren en een nieuwe weer meenemen.
Papierkraam was dus niet voor ons.
De plakkers (rijschool) eraf ,de lamp boven (rijschool) eraf en de pedalen eruit, dan nog even het alarm (van de pedalen) eruit nemen (een paar stekkers en een kastje en klaar was kees.
(moesten wij ook niet doen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 4332
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Ik zou toch opletten met zulke verbouwingen:Sigma Delta schreef:Is het toegelaten om tijdens de opleiding in vrije begeleiding een dubbele bediening te installeren in je wagen, zoals dat in rijschoolwagens gebeurt. Zeker een rempedaal kan van pas komen...
Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
(B.S. 28.03.1968)
HOOFDSTUK II: Goedkeuring
Artikel 13: Wijziging en verbouwing
§2. Elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het procesverbaal van goedkeuring, wordt bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.
Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Ja, maar de vertraging die ze oplevert is wel veel geringer dan die van de bedrijfsrem.xantingo schreef:Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?
Bij een dubbele bediening:Bovendien: waarom zou je een rempedaal willen installeren? De reglementering schrijft toch voor dat de handrem binnen bereik van de begeleider moet staan.
In geval van nood is die toch even snel aangetrokken?
- kun je de tussenkomst uitstellen en in een latere stadium nog even eficiënt ingrijpen (zo kun je volledig nagaan hoe de leerling zou reageren zonder tussenkomst).
- rem je zonder schade aan te brengen aan het voertuig
- kun je ook beslissen om gas bij te geven om bv een kruispunt sneller te verlaten.
- kun je het voertuig volledig overnemen als de leerling dichtklapt na een panieksituatie.
- gebruik je de aangeleerde reflexen om het voertuig tot stilstand te brengen (rempedaal induwen)
Met de handrem heb je deze mogelijkheden niet.