**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Elise schreef:Maar moest ik een hele dag bij gasten in de auto moeten stappen waarvan je niet weet of ze kunnen rijden zou ik mss ook wel eens nors worden...
Daar heeft een examinator geen reden toe. Hij heeft voor dat beroep gekozen, wordt ervoor betaald, en kan ermee stoppen als het hem niet ligt. Maar er zijn er helaas wel meer bij de GOCA die nog nooit van klantvriendelijkheid lijken gehoord te hebben.
Concentreren, je best doen en vooral goed uitkijken is de boodschap. Zoals dat na het rijexamen niet anders is zeker??
Ja, maar zodra je wat meer ervaring hebt, zal het rijden wel minder vermoeiend worden.

Wel zal je rijplezier verder zo nu en dan helaas vergald worden door agressieve en roekeloze verkeersdeelnemers.
not2secure4u

Mijn rijexamen

Bericht door not2secure4u »

EXAMENCENTRUM: ASSE MOLLEM

Een zeer vriendelijke persoon die mij begeleidde, trok het kaartje waar ik de ruitenwisser vloeistof moest aanduiden. Geen probleem.

Toen we de baan op waren moest ik in een zeer rustige straat keren. Dit lukte wel, alhoewel ik een maneuvre gedaan had dat niet fout was maar niet goed de indruk gaf dat ik ging keren in de straat naar de buitenstaanders toe. Stond niet op mijn blad daarentegen.

Parkeren verliep ok, goed in 1 vlotte beweging gedaan. Enkel toen ik eruit moest (stond vermeld op mijn blad) moest ik meer defensieve aanpak hebben. IK heb in feite iets te kort gedraaid.

--> voorbehoud op maneuvres.

Toen kwamen we aan een spoorweg waar het rood was, ik had dit eigenlijk te laat gemerkt en remde bruusk. Ik moest iets achteruit rijden aangezien de barrieres gingen toeslaan op mijn voorste van mijn auto.

--> slecht op verkeerslichten.

Hij zij dat hij zeker goede dingen gezien had maar dat dit laatste niet aanvaardbaar was. Het gevolg van veel te nerveus rondrijden dus spijtig genoeg.

Wel terecht gebuisd!
TinePee

Praktijkexamen Kontich

Bericht door TinePee »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Ik heb m'n praktijkexamen in Kontich gedaan en was van de tweede keer geslaagd.
De eerste keer moest ik m'n ventiel aanduiden en dan enkel m'n positie regelen en pinken, remmen en claxoneren. De examinator zat achterin, mijn begeleider (niet van de rijschool) voorin.
We hebben voornamelijk in Kontich zelf gereden. Alles ging erg vlot, tot het draaien in een straat (op het einde van het examen) waarbij ik vergat de wagen in achteruit te zetten. Verdict: gebuisd al was mijn rijden zelf wel meer dan voldoende geweest volgens de examinator. Bovendien was het een erg onvriendelijke dame met lang bruin haar, die vanaf haar eerste woord erg grof overkwam en totaal ongeïnteresseerd in de wagen zat (ogen toe, nagels inspecteren,...) (hiermee wil ik evenwel niet zeggen dat ik anders wel geslaagd had geweest).
De tweede keer dan, remolie moeten aanduiden, lichten (stand, dim, groot) en ruitenwissers. Positie regelen en uitleggen wat je juist in je zijspiegel moet kunnen zien.
Voornamelijk de kanten van Hove en Edegem aangedaan (straatnamen kan ik niet geven aangezien ik niet uit de buurt ben).
Dit keer een erg vriendelijke examinator, een iets gezettere vrouw met kort zwart haar die altijd heel goed op tijd was om te zeggen welke richting ik uit moest (dat was de eerste keer ook niet altijd het geval).
En geslaagd zonder problemen!
TinePee

Praktijkexamen Kontich

Bericht door TinePee »

De tweede maal zat de examinator trouwens naast me en mijn begeleider (niet van de rijschool), achteraan. Ik denk dat het dus wat van de voorkeur van de examinator zelf afhangt.
Gast

examen in st denijs westrem

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

Ik heb daarnet m'n eerste rij-examen gedaan in st-denijs-westrem. ik ben geslaagd, maar het was wel nogal moeilijk.
de examinator : zat rechts achter, en om eerlijk te zijn, hij was absoluut niet vriendelijk, en gaf streng bevelen... (niet dat je daarvoor bang moet zijn è, ze eten je niet op hoor)
ik moest in de spits rijden in gent. 2 keer De Sterre. parkeren was in een zeer rustig straatje, meer dan genoeg plaats. de eerste keer lukte niet zo goed, ik vroeg hem of ik het nog eens mocht proberen, maar hij antwoordde 'ja, parkeren è' op een nogal enge manier. ik was toen beetje m'n kluts kwijt en was bijna tegen een auto gereden die in de straat reed.
Het keren in een straat, daar moet je echt geen schrik voor hebben, is echt gemakkelijk.
een goeje tip die ik kan meegeven is : gewoon rustig blijven en zelfs al maak je fouten gewoon doordoen en niet in paniek schieten. het is niet zo omdat je eens een fout maakt, dat daarvoor heel je examen slecht is è.
dus veel succes aan alle mensen die het examen nog moeten afleggen en bedankt voor de fantastische site.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Een gast schreef:het is niet zo omdat je eens een fout maakt, dat daarvoor heel je examen slecht is
Dat hangt ervan af welke fout. Als je bijvoorbeeld een rood verkeerslicht voorbijrijdt, is dat meteen het einde van het examen.
Gast

Bericht door Gast »

nja, ok, ik bedoelde 'als je een reeks van domme foutjes maakt' (domme foutjes = 'kleine' foutjes. 'kleine foutjes' => geen mensen omverrijden)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:nja, ok, ik bedoelde 'als je een reeks van domme foutjes maakt' (domme foutjes = 'kleine' foutjes. 'kleine foutjes' => geen mensen omverrijden)
Een reeks domme foutjes die gewaardeerd worden met "voorbehoud" betekenen ook dat je nog eens mag terugkomen, of verhogen minstens je kansen daarop ...
Gast

Bericht door Gast »

ok, ik wou mensen op hun gemak stellen met die zin. verpest het niet. je maakt hen zenuwachtig.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:ok, ik wou mensen op hun gemak stellen met die zin. verpest het niet. je maakt hen zenuwachtig.
Het is veel beter die domme foutjes te vermijden, dan te denken dat het geen erg is.

Zo stapelt men die kleine foutjes niet op, en dan zal er ook geen probleem zijn als er toch eens een foutje gemaakt wordt.

"Eens" een foutje maken is inderdaad geen erg.
"Eens" een foutje maken, en nog eens een ander, en nog eens ... dat gaat wél een probleem worden.

Het is niet de bedoeling mensen zenuwachtig te maken, wel om hen er op te doen letten en te informeren dat een reeks domme foutjes kan betekenen dat de examinator geen goed nieuws heeft aan het einde van de rit.
Kennymans

Bericht door Kennymans »

ik heb net een afspraak gemaakt in sint denijs westrem, de 28ste mei :) mocht ik dan nog kiezen ook tussen 8.20u of 9.20u, natuurlijk heb ik 9.20u gekozen :lol:
Gast

Praktijkexamen Haasrode

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Hallo,

Ik ben daarnet mijn praktijkexamen gaan doen te Haasrode.
Resultaat: geslaagd van eerste keer.

Het is vrij warm vandaag en mijn examen begon om 10.00u.
Bij de voorafgaande controles heb ik het ventiel van de banden moeten aanduiden, daarna de standaard vragen (zetel, lichten,...).
Op het terrein van het examencentrum heb ik ook nog op een helling moeten vertrekken met handrem.
Daarna de weg op richting parkpoort.
Onderweg in een rustige straat moeten parkeren achter een auto + keren in dezelfde straat. Dit lukte vrij goed.
Daarna stukje door leuven city, kan wel niet goed zeggen waar juist (was druk met examen bezig).
Daarna aangekomen aan examencentrum, vreesde er eigenlijk voor.
Maar de examinator zei dat het voldoende was, dus ik blij.

Aandachtspunten en fouten:
Bediening voertuig :te verbeteren
-schakelen
Plaats op openbare weg:voorbehoud
-rechts houden
-pijlen
Richtingsverandering:voorbehoud
-zich vergewissen bord F50BIS
Snelheid en verkeersinzicht:voorbehoud
-niet aangepaste snelheid
-kruispunt borden B1-17 (M 9-10)

Ik wil ook iedereen van deze site bedanken voor de antwoorden op vele vragen en vooral voor het handige praktijkboek.
Zonder jullie zou het een pak moeilijker geweest zijn.
Succes voor degenen die nog moeten gaan of opnieuw doen.

Vriendelijke groeten
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Proficiat.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat was nipt ...
(4 keer voorbehoud :arrow: terugkomen)

Je weet meteen waar je meer moet op gaan letten ...

De witte onderborden M9 en M10 geven aan dat er fietsers uit beide richtingen kunnen komen
(dubbelrichtingsfietspad wanneer je een kruispunt oprijdt ; een kruispunt met een eenrichtingsstraat waar fietsers in de "verkeerde" richting mogen rijden oftewel "Beperkt EenrichtingsVerkeer")

F50bis waarschuwt voor fietsers bij het afslaan.
Jarbees

Bericht door Jarbees »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Hoi,
Ik heb vandaag m'n praktijk examen gedaan. En wil jullie graag even melden hoe dat voelde. Ik was niet overdreven zenuwachtig, tot 2min voor het examen.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator zat achter me. Instructeur naast me en schuin achter me zat een stagaire.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in (ergens in Edegem) en hij zei "in deze straat moet je keren, je kiest zelf waar."
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde de auto aan (een rode Renault Clio) ook in Edegem waarachter ik in de S-vorm moest parkeren.
Hiervoor had ik echt grote angst, de ene keer lukt parkeren wel, de andere keer niet... heb daar ook niet veel op geoefend, vandaar.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de standlichten, dimlichten, mistlichten, stoplichen, pinkers en grootlichten laten branden. En dan moest ik ook nog vertellen over hoe je de druk van de banden meet. "Ventieltje losdraaien, pomp op aansluiten en aflezen op het toestel".
- Opleiding: begeleider of rijschool [/b]
Ik heb een gecombineerde opleiding genoten, dit raadde mijn rijschool aan. Ze hadden hierbij goede resultaten, 97% op slagen van de eerste keer.
Ik ben op 16 januari '08 begonnen met mijn eerste praktijklessen.
Ik kreeg eerst een basispakket van 7 rijlessen (of 14u).
Reed erna een kleine 3 maand rond met mijn vader als begleider.
En de laatste 2 weken voor mijn uiteindelijke examendag (vandaag) kreeg ik nogmaals 4 lessen (of 8u).
Ik kreeg in totaal dus 22u opleiding en heb begleid rondgereden.
Ik vond dit echt een ideale manier om te leren rijden.
Bedankt daarvoor RIJSCHOOL ERASMUS HOBOKEN.

Resultaat: GESLAAGD en dit van de eerste keer!

Net alsook mijn Theorie (op 24 januari) van de eerste keer.
not2secure4u

Bericht door not2secure4u »

Wel ik heb vandaag in mijn examencentrum te [size=0]Asse mollem[/size] mijn 2e keer praktijk gedaan alles verliep hetzelfde als geschreven in mijn vorige post. Ik had als opmerkingen dat ik bijna nooit afremde op de motor ( voorbehoud op remtechnieken ) en een onvoldoende op defensief rijden doordat ik mijn keren in een straat niet zo goed deed.

Bedankt site !
Plaats reactie