snel vertrekken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
guru_pathic

snel vertrekken

Bericht door guru_pathic »

Hallo

Ik merk op bij het vertrekken, dat ik trager vertrek dan anderen. Zij zijn dan al snel 8 meter verder ofzo verwijderd van mij. Ligt dat nu aan mij of mijn auto? Hebben jullie wat tips om sneller te vertrekken? Ik moet er wel bij zeggen dat het een tweedehandswagen is van 1000 euro. T'is een ford escort.

Met vriendelijke groeten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

Als je nog een beginneling bent, dan zul je de handelingen bij het vertrek na enige tijd automatisch vlotter kunnen uitvoeren. Maar in het begin is het belangrijker dat je ze correct uitvoert dan snel.

De auto kan een rol spelen, maar wat dat betreft, zul je er altijd ontmoeten die sneller zijn dan die van jou (tenzij je je een Bugatti Veyron kan veroorloven).

Het is de bedoeling dat je mettertijd vlot meekunt met de verkeersstroom, maar zeker niet dat je altijd bij de snelsten zou zijn.

Mijn garagehouder zei me eens: "Je moet je rijstijl veranderen. Je moet altijd met plankgas in elke versnelling tot het maximum toerental optrekken, en aan een rood verkeerslicht op het allerlaatste moment vol in de remmen gaan. Want zoals je nu rijdt, verdien ik veel te weinig aan onderhoud en herstellingen van jouw auto." :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: snel vertrekken

Bericht door bibi585 »

guru_pathic schreef:Hallo

Ik merk op bij het vertrekken, dat ik trager vertrek dan anderen. Zij zijn dan al snel 8 meter verder ofzo verwijderd van mij. Ligt dat nu aan mij of mijn auto? Hebben jullie wat tips om sneller te vertrekken? Ik moet er wel bij zeggen dat het een tweedehandswagen is van 1000 euro. T'is een ford escort.

Met vriendelijke groeten.
Afhankelijk van welk type motor erin zit zal de wagen er ook wel mee te maken hebben.
Een wagen van €1000 en dus waarschijnlijk meer dan 10 jaar oud zal niet meegaan met ene van 1 jaar oud, zelfs al wisselen de bestuurders van plaats. :wink:
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Dat ge niet kunt volgen is 1 ding, 8 meter achterstand wil gewoon zeggen dat ge nog niet genoeg ervaring hebt.

Zaken die er ook voor zorgen dat ge traag vertrekt is het laten slippen van de koppeling, heeft men mij toch vertelt, hoewel ik vaak als eerste weg was zeiden ze me dit nog. Ben er op beginnen letten en gaat nu beter. Koppeling laten slippen is de koppeling laten opkomen, en gas geven, wanneer je dan weg bent moet je wel de voet volledig van de koppeling halen, anders slipt deze.

Andere zaak is natuurlijk voldoende gas geven. Is niet zo milieubewust misschien maar wel efficient.
Ik heb eens een cursus ecologisch rijden gehad. We waren net weg en ik moest invoegen op een drukke steenweg, ik zag een gat voegde in en gaf direct goed door, kwestie van snelheid te maken. Ik kreeg onmiddelijk commentaar omdat de auto 20 liter/100km verbruikte, maar ik was wel ingevoegd.
Even later, iemand anders zat aan het stuur en moest op een drukke steenweg invoegen op een helling, deze persoon wildde niet te snel vertrekken, zag een gat en viel stil. bijna 10 keer, we hebben daar lang gestaan.
vraag me dan af wat het beste is, gedurende 50 meter 20 liter/100km verbranden of 10 autos ophouden die allemaal met ronkende motor staan te wachten om een drukke steenweg op te gaan
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Karl schreef:Andere zaak is natuurlijk voldoende gas geven. Is niet zo milieubewust misschien maar wel efficient.
Ik heb eens een cursus ecologisch rijden gehad. We waren net weg en ik moest invoegen op een drukke steenweg, ik zag een gat voegde in en gaf direct goed door, kwestie van snelheid te maken. Ik kreeg onmiddelijk commentaar omdat de auto 20 liter/100km verbruikte, maar ik was wel ingevoegd.
Even later, iemand anders zat aan het stuur en moest op een drukke steenweg invoegen op een helling, deze persoon wildde niet te snel vertrekken, zag een gat en viel stil. bijna 10 keer, we hebben daar lang gestaan.
vraag me dan af wat het beste is, gedurende 50 meter 20 liter/100km verbranden of 10 autos ophouden die allemaal met ronkende motor staan te wachten om een drukke steenweg op te gaan
Als dat voertuig 20 liter gemiddeld verbruik heeft zal het tijdens het optrekken wel een pak meer verbruiken.
Toch zou ik opteren voor het sneller optrekken.
Brengt ten eerste anderen en jezelf minder in gevaar, wekt minder ergernis op bij andere bestuurders als je ze daardoor niet hinderd en wanneer je daar 10 minuten of langer een gevaar staat te zijn heeft je voertuig en diegenen die achter je staan wachten ook een hoop brandstof nutteloos staan verbruiken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Karl schreef:ik zag een gat voegde in en gaf direct goed door, kwestie van snelheid te maken. Ik kreeg onmiddelijk commentaar omdat de auto 20 liter/100km verbruikte
De persoon die je die opmerking gemaakt heeft, is er zich wellich niet van bewust hoe hoog het momenteel verbruik tijdens het versnellen wel kan oplopen, doch hoe weinig invloed dit slechts heeft op een volledige tank.

Ik ga je een voorbeeld geven. Ik heb een Jaguar XJ 4.0 gehad. De meeste eigenaars (voor zover ze het al wisten, want velen trokken er zich niets van aan) haalden daar een gemiddeld verbruik mee van 13 liter op 100 km. Ik kwam toe met 10,8 liter op 100 km. Maar tijdens het optrekken kon dat beest van 2.000 kg leeggewicht gemakkelijk even 45 liter op 100 km verbruiken.

Dat ik zo zuinig reed, leek op een misverstand te berusten. De automatische versnellingsbak had namelijk 2 standen: Normaal en Sportief. Ik reed vrijwel altijd in de stand Normaal. Maar toen heeft mijn garagehouder mij op een dag eens uitgelegd: "Eigenlijk is de stand Sportief de normale stand. De stand Normaal is enkel bedoeld voor bejaarde dames." :D
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Karl schreef: Ik heb eens een cursus ecologisch rijden gehad.
Waar heb je die gevolgd :?:
Heeft het resultaat gehad tijdens de cursus / nadien :?:
We waren net weg en ik moest invoegen op een drukke steenweg, ik zag een gat voegde in en gaf direct goed door, kwestie van snelheid te maken. Ik kreeg onmiddelijk commentaar omdat de auto 20 liter/100km verbruikte, maar ik was wel ingevoegd.

vraag me dan af wat het beste is, gedurende 50 meter 20 liter/100km verbranden of 10 autos ophouden die allemaal met ronkende motor staan te wachten om een drukke steenweg op te gaan
Als je bij ander verkeer wil invoegen, is het niet het moment om aan minimaal verbruik te gaan denken, maar om in te voegen zonder de anderen daarbij te hinderen.


Bij het optrekken in eerste gebeurt het dat de verbruiksaanduiding van de schaal gaat : 99,9 L/100km aangeduid - gemiddeld verbruik ik wel maar 5,9 ...


Je wint niet gegarandeerd door het trage optrekken lang te rekken, tegenover sneller optrekken om dan ook sneller op een gestabiliseerde snelheid te gaan rijden.
Ik heb het geprobeerd, het loont niet in mijn wagen.

Als je anderen langer ophoudt door niet of traag te vertrekken, kan de balans best de verkeerde kant uitgaan.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Ik heb een on the road cursus gevolgd, is in oktober-november een actie van de VAB geweest. Is eigenlijk een noodstopcursus, dat was ook de reden dat ik mee deed. Was een actie voor jongeren onder de 24 die nog minder dan een jaar hun rijbewijs hadden, waaraan ik voldeed. koste maar 20€.

Maar daarnaast werden er manoeuvres gedaan, voorwaarts en achterwaarts slalommen tussen paaltjes enzo onder begeleiding.
Was er eerst een uur presentatie en preek dat ge niet moogt drinken en rijden, de gevolgen van te rap rijden op de remafstand, gordel aandoen, blabla.

en op het einde zijn we per 3 + begeleider dan de baan op gegaan, ik dacht eerst dat het zou gaan om is te kijken hoe ge reed en daar opmerkingen over te maken, maar er werd eigenlijk meer gezaagd over het ecologisch rijden. Constant aan het zeggen dat ge moest hoger schakelen. En het werkt effectief niet, in mijn nieuwe wagen heb ik ook zo'n meter. Heb een tijdje de regels van de cursus gevolgd; en zat op een verbruik van gemiddeld 7.2 op een volledige tank (ik deed wel weinig autosnelweg), na terug naar mijn vorige methode te gaan is dit gezakt naar 6.7 per tank, op dezelfde routes, met weinig autosnelweg.

Er is daar wel een schitterend filmke getoond. komt als derde aanbod hieronder. (anderen waren er niet bij maar zijn ook wel schitterend).



http://www.youtube.com/watch?v=F0z94AxRbZU
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Karl schreef:Ik heb een on the road cursus gevolgd, is in oktober-november een actie van de VAB geweest. Is eigenlijk een noodstopcursus, dat was ook de reden dat ik mee deed. Was een actie voor jongeren onder de 24 die nog minder dan een jaar hun rijbewijs hadden, waaraan ik voldeed. koste maar 20€.

Maar daarnaast werden er manoeuvres gedaan, voorwaarts en achterwaarts slalommen tussen paaltjes enzo onder begeleiding.
Was er eerst een uur presentatie en preek dat ge niet moogt drinken en rijden, de gevolgen van te rap rijden op de remafstand, gordel aandoen, blabla.

en op het einde zijn we per 3 + begeleider dan de baan op gegaan, ik dacht eerst dat het zou gaan om is te kijken hoe ge reed en daar opmerkingen over te maken, maar er werd eigenlijk meer gezaagd over het ecologisch rijden. Constant aan het zeggen dat ge moest hoger schakelen. En het werkt effectief niet, in mijn nieuwe wagen heb ik ook zo'n meter. Heb een tijdje de regels van de cursus gevolgd; en zat op een verbruik van gemiddeld 7.2 op een volledige tank (ik deed wel weinig autosnelweg), na terug naar mijn vorige methode te gaan is dit gezakt naar 6.7 per tank, op dezelfde routes, met weinig autosnelweg.

Er is daar wel een schitterend filmke getoond. komt als derde aanbod hieronder. (anderen waren er niet bij maar zijn ook wel schitterend).

http://www.youtube.com/watch?v=F0z94AxRbZU
hm, ik zat ook te twijfelen om die cursus te doen, mss best dat ik het niet gedaan heb als ik het uit verschillende bronnen hoor :lol:

Nu, ivm dat hoger schakelen: idd.
70 rijd ik in 4de, in theorie zou ik naar 5de kunnen want dan zit ik rond de 2500 toeren. Toen ik 's avonds eens terugkwam van de cinema besloot ik dat eens te testen op de ring. Ik moest daar toch een tijdje 70 aanhouden, dus ik stak hem in 5. In plaats van het verbruik te zien dalen steeg het net :?

Nuja, naar mijn mening kloppen die boordcomputers niet altijd, beste is nog altijd uw kmstanden bijhouden als je gaat tanken, en dan manueel het verbruik uitrekenen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Om even door te gaan over het hoge verbruik bij optrekken: een vrachtwagencombinatie heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 30-35 liter / 100 km (naargelang welke trajecten en welke lading).
Bij het optrekken in een lage versnelling (bv. bij een verkeerslicht), met een totaalgewicht van 44 ton, heb ik de verbruiksmeter al meermaals zien uitslaan naar bijna 500 liter/100 km.

De meest economische manier om op te trekken is zowat driekwart gas geven en tijdig opschakelen (zoveel mogelijk rond het toerental van het maximale koppel blijven); op die manier zo snel mogelijk naar de gewenste snelheid en die aanhouden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Om even door te gaan over het hoge verbruik bij optrekken: een vrachtwagencombinatie heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 30-35 liter / 100 km (naargelang welke trajecten en welke lading).
Bij het optrekken in een lage versnelling (bv. bij een verkeerslicht), met een totaalgewicht van 44 ton, heb ik de verbruiksmeter al meermaals zien uitslaan naar bijna 500 liter/100 km.
Het hoogste dat ik gezien heb op m'n verbruiksmeter was 567 l/100 km en dat was dan nog met een automaat tijdens het uitrijden van de Kennedytunnel richting Nederland.
Het gemiddeld gebruik was 29 l/100 km. van die wagen maar er werdt veel leeg gereden en zelden met volle gewicht.
Gast

Bericht door Gast »

Wat men je heeft verteld over dat invoegen is complete onzin. Het belangrijkste op dat moment was vlot invoegen en dat heb je gedaan. Dat men hier een opmerking op geeft is op zich al gevaarlijk. Verder is het zelfs niet noodzakelijk zo dat je ecologischer rijdt wanneer je minder gas geeft. Dit hangt veel af van de wagen waar je mee rijdt. Bij de grote meerderheid van de turbo-diesels is het alleszins niet zo. Bij deze motoren is het van belang om de turbo flink zijn werk te laten doen tijdens het versnellen. De motor werkt dan efficiënter waardoor het verbruik lager is. Het verbruik tijdens het acceleren kan inderdaad zeer hoog zijn, maar dit is maar voor een korte periode.

Zoals sommigen hier opmerkten is het kiezen van de juiste versnelling inderdaad belangrijk. Welke versnelling moet gereden worden op een bepaalde snelheid is afhankelijk van de wagen, motor, belading, ... Je kan zo soms gekke resultaten bereiken. Met een BMW320d verbruikte ik bijvoorbeeld steeds minder bij 100 km/u dan bij 70 km/u, welke versnelling ik ook probeerde bij 70.
Een Golf van 100 pk waar ik indertijd mee reed voelde zich vrij happy tegen 70 in 5de, een Ford Mondeo diesel (90 pk) wil dan weer absoluut niet vooruit in deze omstandigheden.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: snel vertrekken

Bericht door Inazuma »

guru_pathic schreef: Ik merk op bij het vertrekken, dat ik trager vertrek dan anderen. Zij zijn dan al snel 8 meter verder ofzo verwijderd van mij. Ligt dat nu aan mij of mijn auto? Hebben jullie wat tips om sneller te vertrekken?
Het is geen race, guru ;)
Die 8 meter zijn dan ook geen drama.

Concentreer je op vertrekken zonder schokken, zonder stilvallen, zonder gierende motor.


De andere bestuurders kijken mogelijk meer naar de lichten voor de dwarsende rijrichting. Daaraan kan je zien wanneer het bij jou zo ongeveer groen gaat worden.


Verwacht met een Ford Escort van 1000 euro vooral geen superauto ...
guru_pathic

Bericht door guru_pathic »

Concentreer je op vertrekken zonder schokken, zonder stilvallen, zonder gierende motor.
Dat kan ik allemaal al vlot zonder problemen. Het is daarom dat ik zo twijfel of het wel normaal is dat ik zo traag achterblijf. Het lijkt wel alsof zij ineens van 0 tot 50 km per uur in geen tijd behalen. Dat is wel even balen.. Ik wil gewoon vlot in het verkeer meekunnen.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

guru_pathic schreef: Dat kan ik allemaal al vlot zonder problemen. Het is daarom dat ik zo twijfel of het wel normaal is dat ik zo traag achterblijf. Het lijkt wel alsof zij ineens van 0 tot 50 km per uur in geen tijd behalen. Dat is wel even balen.. Ik wil gewoon vlot in het verkeer meekunnen.
Wat voor motor zit er in :?:
Plaats reactie