spookrijden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

spookrijden

Bericht door Wouter »

Als je als spookrijder terecht komt om de autosnelweg, zou je dus in theorie aan de middenberm moeten gaan staan? Dus eigenlijk op een plaats waar andere weggebruikers tegen 120km/h frontaal op je afkomen?
Is het niet stukken veiliger om je op de pechstrook op te stellen?

(het is vooral stukken veiliger om gewoon te proberen niet in de verkeerde richting de autosnelweg op te draaien, maar stel nu...)
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: spookrijden

Bericht door Inazuma »

accer schreef:Als je als spookrijder terecht komt om de autosnelweg, zou je dus in theorie aan de middenberm moeten gaan staan? Dus eigenlijk op een plaats waar andere weggebruikers tegen 120km/h frontaal op je afkomen?
Waarom zou je dat moeten :?:

Maken dat je op de "pechstrook" geraakt, en zelf de politie bellen - gebruik gerust 101 .

Niet proberen te keren :!:
Niet achteruit rijden :!:

Is het niet stukken veiliger om je op de pechstrook op te stellen?
Dat is inderdaad veel minder onveilig ... maar veilig is het daarom nog niet.

Vier richtingaanwijzers aan.
Dimlichten uit om tegemoetkomend verkeer niet te doen schrikken.
Uitstappen, en veiligheidsvestje aan.
Gevarendriehoek meenemen, en achter de vangrails of in de berm 100m in de richting van het aankomende verkeer lopen om die te plaaten.

Blijf daar ergens tussen gevarendriehoek en auto wachten tot de WPR (wegpolitie) er is


(het is vooral stukken veiliger om gewoon te proberen niet in de verkeerde richting de autosnelweg op te draaien, maar stel nu...)


Heeft veel te maken met signalisatie en weginrichting.
Het fenomeen bestaat amper in bvb Groot-Brittannië - maar hier is het meer dan dagelijkse kost.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

kijk maar op site, in het onderdeel over autosnelweg, bij autosnelweg en autoweg ergens ofzo.

daar staat dat van dimlichten ontsteken etc, en naar de middenberm rije, daar uitstappen en een hondertal meter verder automobilisten waarschuwen van de linkerrijstrook af te gaan (zelf wel op middenberm blijven) :s:s
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Staat inderdaad bij het gedeelte over snelwegen .

De auto langsheen de middenberm zetten en laten staan zou echt wel de laatste oplossing zijn die ik zelf zou kiezen.
De kans dat die daar uiteindelijk aangereden wordt is enorm groot .


De auto van de rijbaan halen zou in elk geval mijn eerste keuze zijn.
Een uitsparing in de middenberm inglippen als je zoveel geluk hebt, of naar de pechstrook rijden.


Anderzijds is naar de pechstrook proberen te rijden zeker en vast ook een risico als je daarvoor verkeer in de rechterrijstrook (gezien in de juiste rijrichting) moet kruisen ...
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ accer

Het is dus niet als JIJ een spookrijder op de autosnelweg tegenkomt dat je zo dicht mogelijk tegen de middenberm moet gaan staan.Het is als JIJ ontdekt dat jij aan het spookrijden bent.

Als jij spookrijder bent op een autosnelweg dan rijd je op de meest linkse rijstrook.

Als je plots beseft dat je verkeerd aan het rijden bent, dan is het veiliger te stoppen uiterst links tegen de middenberm en je lichten op te zetten, en zelf achter de vangrails op de middenberm te schuilen, dan dat je nog even over alle rijstroken rijdt naar de pechstrook. Dit in de veronderstelling natuurlijk dat het druk verkeer is.

Daarom ook, wanneer op de radio gesignaleerd wordt dat er een spookrijder is gemeld, dat men steeds benadrukt dat je uiterst rechts moet houden.

Als jij de enige bent op de autosnelweg, dan spreekt het vanzelf dat je zo snel mogelijk naar de pechstrook rijdt en als er toch in de verste verte geen auto te bespeuren valt, dat je rechtsomkeer maakt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

In Duitsland wordt aangeleerd om als spookrijder nooit te proberen de pechstrook te bereiken.

Voorbeeld:
Versuchen Sie keinesfalls, auf der Autobahn zu wenden oder die Fahrstreifen zu kreuzen, um auf den Standstreifen zu gelangen!
Bron: http://www.gegen-geisterfahrer.de/wastun/
Eugeen schreef:Als jij de enige bent op de autosnelweg, dan spreekt het vanzelf dat je zo snel mogelijk naar de pechstrook rijdt en als er toch in de verste verte geen auto te bespeuren valt, dat je rechtsomkeer maakt.
Alvorens rechtsomkeer te maken, heb je daartoe een bevel van een bevoegd persoon nodig. Anders bega je een overtreding van de 4de graad (de allerzwaarste):
AR 21.4. Op autosnelwegen is het verboden:

[...]

2° te keren;

[...]
Er is geen uitzondering voorzien voor spookrijders.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Op die +/- 4 miljoen kilometer die ik reeds gereden heb heb ik nog maar 1 keer "het verkeerde gat gepakt" bij het oprijden van de autosnelweg.
Dat was met een oplegger en ik had het reeds door voordat ik er volledig ingereden was (was het met de wagen geweest had ik nog kunnen corrigeren voordat ik erin was).

Blijkbaar was ik de enige niet die daar miste aan de sporen te zien in de middenberm (er was zelfs reeds steenslag aangebracht om niet vast te geraken in het gras) en heb dus door de middenberm naar de oprit kunnen rijden ipv de afrit verder te volgen.
Dat was dus nog 2 a 300 meter voor ik effektief op de snelweg kwam.
Als ik me niet vergis was het oprit Tessenderlo (E313) of ene ergens daar in de buurd jaren geleden reeds.
Plaats reactie