smalle straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
joejoe1

smalle straat

Bericht door joejoe1 »

ik heb moeite met smalle doorgangen, ik heb altijd schrik dat ik een vd 2 buitenspiegels kapot ga rijden. Kan iemand tips geven? (vb een garage uitrijden waar de auto juist doorkan...) of een auto kruisen in een heel smalle straat...

Dank u
Gast

Bericht door Gast »

:idea: Neem de rechtespiegel af,zo heb je al 20 cm meer plaats op de baan en voor je garage uitrijden en als dat nog niet voldoende is neem je ook de linkerspiegel af en je gaat naar een auto winkel en je vraagt een linker afneem spiegel.

Zizo dit probleem is weer op geloste en de leerling kan nu heel voorzichtig rijden zonder zich zorgen te maken over zijn buiten spiegels,hallo-goedendag is er iemand thuis hela. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: smalle straat

Bericht door Benny Stinkens »

joejoe1 schreef:ik heb moeite met smalle doorgangen, ik heb altijd schrik dat ik een vd 2 buitenspiegels kapot ga rijden. Kan iemand tips geven? (vb een garage uitrijden waar de auto juist doorkan...) of een auto kruisen in een heel smalle straat...

Dank u
Eerst en vooral oefenen en nog eens oefenen, best op een oefenterrein tussen de paaltjes. :wink:

Smalle doorgang achteruit = achterkant voertuig in gevaar dan moet je van de paaltjes (auto) wegsturen.
Voorkant van de auto in gevaar dan moet je raar maar waar naar het gevaar toe sturen.

Kruisen in smalle straten kun je oefenen (ook eerst ergens afgelegen op het terrein bv) door je rechterbuitenspiegel even iets naar onder te richten zodat je via die spiegel precies weet hoever je van de kant bent.

Als je dit goed hebt zoek je aan de voorkant een richtpunt bv ruitenwisser vanaf jou zitplaats komt overeen met de rand v/d rijbaan (dit is een vb wat voor jou anders kan zijn)

Als je eenmaal je richtpunt hebt heb je kan je de buitenspiegel weer goed zetten en je richtpunt gebruiken.

Je richtpunt is een lapmiddel en als je dan ver genoeg voor je kijkt ga je dat lapmiddel dus steeds minder en minder nodig hebben (ik hoop dan ook dat je het op je examen zeker niet meer gaat gebruiken want dit is zeker niet de bedoeling)

Voor alle manoevres is er één ding wat een kandidaat nooit mag vergeten.
Het is een kwestie van langzaam rijden en snel sturen, de meeste beginnelingen doen het net andersom :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef::idea: Neem de rechtespiegel af,zo heb je al 20 cm meer plaats op de baan en voor je garage uitrijden en als dat nog niet voldoende is neem je ook de linkerspiegel af en je gaat naar een auto winkel en je vraagt een linker afneem spiegel.

Zizo dit probleem is weer op geloste en de leerling kan nu heel voorzichtig rijden zonder zich zorgen te maken over zijn buiten spiegels,hallo-goedendag is er iemand thuis hela. :wink:
Beste gast, dit forum is bedoeld om mensen te helpen dus ze alleen maar uitlachen en dan nog anoniem is niet de bedoeling. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: smalle straat

Bericht door Inazuma »

joejoe1 schreef: Kan iemand tips geven?
Vooral voorzichtig blijven en niets proberen te forceren.
Als je je niet comfortabel voelt bij een smalle doorgang : vertraag.
Beter een paar keer te veel vertraagd dan één keer te weinig ...

Mettertijd (en met groeiende rij-ervaring) leer je de breedte van je wagen beter / juister inschatten.


In je rechterspiegel zie je de rand van de rijbaan.
Kijk naar de relatieve positie van de rand van de rijbaan gezien door je voorruit als je op een normale (veilige) afstand van die rand van de rijbaan rijdt.
Daar heb je een referentiepunt aan - zolang je zitpositie gelijk blijft.

Alles wat dichter is, is eigenlijk niet goed ...


In situaties waarbij je zeker niemand hindert : stap uit en ga eens kijken hoeveel plaats je hebt, of laat je begeleider even rijden terwijl jij van buiten de auto kijkt.

Het kan al helpen dat je naar het geparkeerde voertuig gaat kijken hoe breed het nu eigenlijk is - de indruk van breedte is vaak groter van binnenuit ...
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

ik heb een goede tip
doe het op u gemak en laat u niet opjagen
probeer eens voorzichtig in een stenen garage te rijden dan zal je het zeker leren
wel oppassen dat je geen sprong maakt
Plaats reactie