???parkeren op pechstrook van afrit autosnelweg mag ?????

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Quote: AR 2.3. &quotAutosnelweg &quot: de openbare weg waarvan het begin of de oprit aangeduid is met het verkeersbord F5 en het einde met het verkeersbord F7.
Afbeelding Afbeelding

Tussen het eerste en het tweede bord mag je niet op de pechstrook stilstaan of parkeren. Ook niet op op- en afritten.

Ook het slepen is volgens het verkeersreglement niet toegestaan op de pechstrook (en dit is dan ook het antwoord dat juist gerekend wordt op het theorie-examen voor het rijbewijs).

Er bestaat daarentegen wel rechtspraak die het slepen (tegen maximum 25 km/h) op de rijbaan van een autosnelweg veroordeelt als hinderlijk en gevaarlijk, en voor dit slepen naar de pechstrook verwijst.

Je kunt dus geen boete krijgen voor het slepen op de rijbaan, maar daardoor wel aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval. Omgekeerd kun je niet aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval uit hoofde van het slepen op de pechstrook, maar daarvoor wel een boete krijgen.

Vanuit veiligheidsoogpunt is slepen tegen 25 km/h onverantwoord op de rijbaan, en verkies je uiteraard een eventuele boete boven een ongeval.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Bestje tb,

Als je ons nu eens het nummer van die vraag kon vertellen was het veel gemakkelijker voor ons om eens een kijkje te gaan nemen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
tb

???parkeren op pechstrook van afrit autosnelweg mag ?????

Bericht door tb »

Hallo,

Hier ben ik alweer met nog een last-minute vraagje.
Ik heb op jullie site geleerd in de theorie dat parkeren of stilstaan op de pechstrook van een autosnelweg verboden is.

Dan heb ik ook nog de tip gelezen in de theorie dat het aankondigingsbord van een autosnelweg F5 reeds bij het begin van de oprit van de autosnelweg staat en dus het verbod van parkeren en stilstaan daar ook al geldt.

Maar nu is mijn vraag: hoe zit het dan met de afrit van een autosnelweg ? Mag daar dan op de pechstrook stilgestaan of geparkeerd worden? Dit is toch vergelijkbaar met de oprit van een autosnelweg? En dus is het toch verboden ?? Maar bij het proefexamen antwoordde ik op de vraag of een voertuig geparkeerd mag worden op de pechstrook op de afrit van de autosnelweg: NEEN. Het antwoord was volgens de computer fout en het mag wel.

Ik probeer te achterhalen wat jullie reden zou zijn waarom het wel zou mogen en het enige dat ik kan verzinnen is dat wanneer een voertuig defect raakt op de autosnelweg, dit op de rechtse rijstrook tegen 25km/u gesleept mag worden en dat het dan verplicht is eraf te gaan op de eerste afrit. Hadden jullie het dan over een defect voertuigin de vraag?

dringend hulp gevraagd,

alvast bedankt
Inazuma

Re: ???parkeren op pechstrook van afrit autosnelweg mag ????

Bericht door Inazuma »

tb schreef:
Maar nu is mijn vraag: hoe zit het dan met de afrit van een autosnelweg ? Mag daar dan op de pechstrook stilgestaan of geparkeerd worden?
Na de Afbeelding mag dat - als het tenminste niet verboden wordt omwille van een ander Artikel uit de wegcode.
Plaats reactie