zichtprobleem

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jaster

zichtprobleem

Bericht door jaster »

ik heb en zwaar zichtproblem op mijn ogen -17 a -18 en zie de borden van ver niet zoals andere ze normaal zie zie ik ze maar van vlakbij
iemand die iets weet wat ik kan doen
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ga eens langs bij de oogarts of die niets kan doen. Een andere bril/lenzen, lasertechniek of operatie kan soms veel verhelpen.
Men heeft de laatste jaren veel vooruitgang geboekt op dat vlak.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: zichtprobleem

Bericht door Inazuma »

jaster schreef:ik heb en zwaar zichtproblem op mijn ogen -17 a -18 en zie de borden van ver niet zoals andere ze normaal zie zie ik ze maar van vlakbij
iemand die iets weet wat ik kan doen
Zonder controle door de oogarts en/of correctie blijf je dan best even uit de auto of van de bromfiets.
Borden niet goed zien betekent ook andere dingen op de weg niet goed zien.




Ben je geslaagd voor de leestest op het theorie-examen of moet je daar nog heen :?:

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd6

Artikel 41
§1. (..)

Elke kandidaat die geen houder is van een Belgisch of Europees rijbewijs, moet bij het theoretische examen een leestest afleggen voor de examinator of de aangestelde bedoeld in artikel 25, § 1, volgens de nadere regels die gezamenlijk door de Minister en door zijn collega tot wiens bevoegdheid Volksgezondheid behoort, worden bepaald.


en

§3. De kandidaat die oordeelt dat hij het gedeelte van de verklaring betreffende het gezichtsvermogen niet kan ondertekenen of die niet voldoet bij de leestest bedoeld in § 1, ondergaat een onderzoek bij een vrij gekozen oogarts.
De oogarts oordeelt of de kandidaat voldoet aan de criteria vastgesteld in bijlage 6, III en stelt het attest op zoals bedoeld in bijlage 6, VIII.


Bijlage 6 III inzake zicht :
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl6#bijl6III


Even opmerken dat onvoldoende zicht een grond kan zijn om je (ev. voorlopig) rijbewijs ongeldig te verklaren als je al één hebt !


Indien de zichtscorrectie noodzakelijk is en met bril of lenzen gebeurt, komt dat met een code als een beperking op je rijbewijs.
De correctie moet dan verplicht gedragen worden bij het rijden.
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

ik had dat probleem ook en ik wil geen bril dragen
nu draag ik lenzen en ik ben er tevreden over
als je vragen over lenzen heb ha dan eens naar een opticien
of je kan het ook eens proberen hier te vragen lol
jaster

Bericht door jaster »

is al in orde nu :D
Plaats reactie