brommer rijden met (voorlopig) rijbewijs B
-
Vanes
brommer rijden met (voorlopig) rijbewijs B
hallo,
ik merk dat mijn voorlopig rijbewijs voor de brommer bijna verlopen is, dus is het onmogelijk om met dit rijbewijs nog mijn praktisch examen af te leggen. nu ga ik binnen een tweetal weken mijn theorie van de auto doen, is het dan toegelaten om met het voorlopig rijbewijs B met de brommer te rijden en eventueel het praktisch examen van de brommer te doen?
bedankt voor het lezen en hopelijke hulp,
Vanes
ik merk dat mijn voorlopig rijbewijs voor de brommer bijna verlopen is, dus is het onmogelijk om met dit rijbewijs nog mijn praktisch examen af te leggen. nu ga ik binnen een tweetal weken mijn theorie van de auto doen, is het dan toegelaten om met het voorlopig rijbewijs B met de brommer te rijden en eventueel het praktisch examen van de brommer te doen?
bedankt voor het lezen en hopelijke hulp,
Vanes
-
BBB
Een voorlopig rijbewijs B (in feite een leervergunning) geldt niet voor een bromfiets. Een echt rijbewijs B (na het slagen voor jouw examen) geldt wel voor een bromfiets.
Ik begrijp het probleem niet.
Als jij over 2 weken jouw theoretisch examen voor voertuigen categorie B gaat doen dan kan je toch tegelijkertijd meteen het theoretisch examen voor voertuigen categorie A3 (bromfietsen categorie B) doen?
Je bent er dan toch, het is maar een kwartier extra werk.
Edit: ik zie nu dat Bertje mij voor was
Ik begrijp het probleem niet.
Als jij over 2 weken jouw theoretisch examen voor voertuigen categorie B gaat doen dan kan je toch tegelijkertijd meteen het theoretisch examen voor voertuigen categorie A3 (bromfietsen categorie B) doen?
Je bent er dan toch, het is maar een kwartier extra werk.
Edit: ik zie nu dat Bertje mij voor was
-
gast
Verklaar je nader.Quote: Een voorlopig rijbewijs B is geen leervergunning.
Een voorlopig rijbewijs is geen bewijs dat je kan rijden (een echt rijbewijs ook niet maar dat terzijde). Het is een papiertje waarmee jij toestemming krijgt om onder strenge voorwaarden te leren rijden.
Je krijgt toestemming voor iets dus is het een vergunning, toch?
Je mag onder die strenge voorwaarden leren rijden, daarom een leervergunning.
Ik heb dat er tussen haakjes achter gezet omdat ik het begrip voorlopig rijbewijs nogal misleidend vind, het suggereert veel meer dan dat het inhoud.
In het Engels gebruiken ze voor het echte rijbewijs de veel beter gekozen term drivers permit, letterlijk vertaald als rijvergunning.
Met een voorlopig rijbewijs mag je onder strenge voorwaarden leren rijden dus naar analogie daarvan spreek ik van een leervergunning in plaats van een rijvergunning.
In hoeverre het door de begrippen komt weet ik niet maar het verbaasd me nogal dat er mensen zijn die denken dat je met een voorlopig rijbewijs hetzelfde mag als met een echt rijbewijs rijden op een bromfiets (klasse B uiteraard) en rijden in het buitenland.
Het feit dat zowel bij een voorlopig rijbewijs als bij een echt rijbewijs van een rijbewijs wordt gesproken zou mogelijk deze verwarring kunnen voeden.
-
BBB
Sorry, dat was ik.
Eerst nog eventjes wat duidelijk maken voor de andere lezers.
Helaas heeft de wetgever de term leervergunning ook gebruikt voor één van de 4 modellen voor het rijbewijs B, waarschijnlijk dat dit een misverstand is tussen ons.
Ik had het over de taalkundige betekenis, jij had het over de juridische betekenis. Ik wist niet dat ze de term leervergunning (mi ongelukkig omdat de inhoudelijke term leervergunning de meest geschikte term zou zijn voor alle modellen) ook gebruiken voor de vervroegde opleiding.
Ik begrijp dat dit bij sommigen verwarrend kan zijn.
Ik heb zijn vraag dus goed gelezen.
Hij zegt dat hij van plan is om binnen 2 weken zijn theorie voor een voorlopig rijbewijs B te gaan doen.
Ik citeer van de site:
Ik heb het nog eens even nagekeken en ik had het goed begrepen.Quote: Het probleem, BBB, is dat hij al een voorlopig rijbewijs A3 heeft en dit bijna verlopen is.
Eerst nog eventjes wat duidelijk maken voor de andere lezers.
Helaas heeft de wetgever de term leervergunning ook gebruikt voor één van de 4 modellen voor het rijbewijs B, waarschijnlijk dat dit een misverstand is tussen ons.
Ik had het over de taalkundige betekenis, jij had het over de juridische betekenis. Ik wist niet dat ze de term leervergunning (mi ongelukkig omdat de inhoudelijke term leervergunning de meest geschikte term zou zijn voor alle modellen) ook gebruiken voor de vervroegde opleiding.
Ik begrijp dat dit bij sommigen verwarrend kan zijn.
Ik heb zijn vraag dus goed gelezen.
Hij zegt dat hij van plan is om binnen 2 weken zijn theorie voor een voorlopig rijbewijs B te gaan doen.
Als hij dan toch bij het GOCA is (voor sommigen lastig omwille van afstand en openingstijden) dan kan hij ook meteen theorie voor A3 doen zodat hij bij het verlopen van zijn voorlopig rijbewijs A3 gewoon weer meteen een nieuw voorlopig rijbewijs A3 aanvragen, kost wat geld (€15 voor het examen en zo'n €9 voor het papiertje als ik het goed herinner) en een kwartier tijd (voor het examen) maar dat is toch nauwelijks een probleem?Quote: nu ga ik binnen een tweetal weken mijn theorie van de auto doen
Ik citeer van de site:
Quote: HET THEORIE-EXAMEN A3
VRAGEN . Tijdens het examen A3 worden 40 meerkeuzevragen gesteld.
. Elk juist antwoord is 1 punt.
. Na het voorlezen van de vraag heb je nog 15 seconden antwoordtijd.
. Om te slagen moet je 33/40 halen.
. Onmiddellijk na het examen krijg je het resultaat.
WAT NODIG . Je moet vooraf geen afspraak maken.
. Je identiteitskaart.
. 15 euro retributie.
GESLAAGD . Ben je geslaagd, dan moet ja na het examen een leestest afleggen.
NIET GESLAAGD . Ben je niet geslaagd, dan mag je ten vroegste de volgende dag een nieuw examen afleggen.
GELDIGHEID . Het document waarop staat dat je geslaagd bent, blijft 3 jaar geldig.
. Binnen die drie jaar moet je slagen voor je praktijkexamen.
. Slaag je niet, moet je opnieuw theorie-examen afleggen.
Met andere woorden, als je opnieuw examen aflegt dan kan je gewoon weer een nieuw voorlopig rijbewijs A3 krijgen na het slagen voor het theoretisch examen A3.
-
Vanes
-
Bertje
Je bent één ding vergeten BBB, en dat is Artikel 6 van het KB betreffende het rijbewijs.
Artikel 6 1° f): De kandidaat mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.
Dit verbod is evenwel niet van toepassing op de kandidaat die houder geweest is van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen waarvan de geldigheid sinds meer dan drie jaar verstreken is.
Met andere woorden, als Vanes drie jaar wil wachten mag hij nog een keer een voorlopig rijbewijs A3 aanvragen maar tegen die tijd zal hij waarschijnlijk al een rijbewijs B hebben (dat eveneens geldig wordt verklaard voor de categorie A3).
Nu nog eens een theorie-examen voor de categorie A3 afleggen is pure geldverspilling omdat je er geen nieuw voorlopig rijbewijs A3 mee kan krijgen.
Artikel 6 1° f): De kandidaat mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.
Dit verbod is evenwel niet van toepassing op de kandidaat die houder geweest is van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen waarvan de geldigheid sinds meer dan drie jaar verstreken is.
Met andere woorden, als Vanes drie jaar wil wachten mag hij nog een keer een voorlopig rijbewijs A3 aanvragen maar tegen die tijd zal hij waarschijnlijk al een rijbewijs B hebben (dat eveneens geldig wordt verklaard voor de categorie A3).
Nu nog eens een theorie-examen voor de categorie A3 afleggen is pure geldverspilling omdat je er geen nieuw voorlopig rijbewijs A3 mee kan krijgen.
-
Jozef
- Medewerker
@ BBB:
Je neemt ongetwijfeld al lang genoeg deel aan dit forum en het Christophoros Forum om te weten dat ik zowel jou als jouw bijdragen aan deze forums bijzonder apprecieer.
Als ik jou, geenszins als moderator, maar als iemand die jou oprecht waardeert, een advies mag geven, dan zou ik jou willen vragen: baseer je op dit forum op de wet. Op het Christophoros Forum is er ruimte voor wat we de intuïtie, het gezond verstand, de taalkundige betekenis, enz. noemen.
Met mijn beste dank vooraf voor je begrip.
Je neemt ongetwijfeld al lang genoeg deel aan dit forum en het Christophoros Forum om te weten dat ik zowel jou als jouw bijdragen aan deze forums bijzonder apprecieer.
Als ik jou, geenszins als moderator, maar als iemand die jou oprecht waardeert, een advies mag geven, dan zou ik jou willen vragen: baseer je op dit forum op de wet. Op het Christophoros Forum is er ruimte voor wat we de intuïtie, het gezond verstand, de taalkundige betekenis, enz. noemen.
Met mijn beste dank vooraf voor je begrip.
-
Vanes
-
Bertje
Wanneer je je definitief rijbewijs B aanvraagt wordt dit geldig gemaakt voor de categorieën B en A3. Aangezien dit een definitief rijbewijs is, moet je geen examens meer afleggen voor de categorieën waarvoor het geldig is. Je moet dan bijgevolg niet meer rondrijden met een L (maar er is geen wet die je verplicht om ze eraf te nemen).
Nog even herhalen dat je voorlopig rijbewijs B niet geldig is om met een bromfiets klasse B rond te rijden. Wanneer je voorlopig rijbewijs A3 vervalt moet je je brommer dus op stal laten staan tot je je definitieve rijbewijs B hebt.
Nog even herhalen dat je voorlopig rijbewijs B niet geldig is om met een bromfiets klasse B rond te rijden. Wanneer je voorlopig rijbewijs A3 vervalt moet je je brommer dus op stal laten staan tot je je definitieve rijbewijs B hebt.